Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Thursday, March 15, 2012

អរិយធម៌សម័យអង្គរ

អរិយធម៌អង្គរ
ប្រទេសខ្មែរយើងនានទទួលឥទិ្ធពលអរិយធម៍ឥណ្ឧាចាប់តាំង​ពីសតវត្ស​ទី១ នៃគស.ម្លេះ។ សង្គមខ្មែរចែក​មនុស្សជា៤វណ្ណះតាម​លទ្ធិព្រាហ្មណ៍ ប៉ុន្តែមិនរឹង​ត្អឹង​ដូចវណ្ណះនៅ​សង្គឥណ្ឧាទេ។
អរិយធម៌.jpg

មាតិកា

  • សង្គមខ្មែនៅសម័យអង្គរ
  • វណ្ណះព្រាហ្មណ៍និងបព្វជិត
  • ចណ្ណះក្សត្រ ឬរាជចង្សានុវង្ស
  • វណ្ណះពួកអ្នកជាឬកសិករ
  • វណ្ណះទាសករនិងអ្នកងារ
  • ស្ថាប័នដឹកនាំសម័យអង្គរ
  • វិសម័យយោបាយ
  • នយោនាយក្រៅប្រទេស
  • នយោបាយក្នុងប្រទេស
  • ១០ វិស័យរដ្ឋបាល
  • ១១ ស្ថាប័នតុលាការ
  • ១២ សាសនា សិល្បៈ និងលទ្ធិផ្សេងៗ
  • ១៣ សាសនា
  • ១៤ ផ្នែកសិល្បៈ
  • ១៥ លទ្ធិទេវរាជ
  • ១៦ លទ្ធិបុគ្គនិយម
  • ១៧ របាំ ភេ្លង និងការកំសាន្ត

សង្គមខ្មែនៅសម័យអង្គរ

វណ្ណះព្រាហ្មណ៍និងបព្វជិត

នៅសម័យមហានគរ វណ្ណះព្រាហ្មណ៍មានតួនា​ទីយ៉ាងសំ​ខាន់ណាស់​ក្នុង​ព្រះរាជ​វាំង ព្រោះ​គេ​ច្រើន​ចាត់វណ្ណះនេះជារាជគ្រូ ឬជា​អ្នករៀម​ចំពិធីផ្សេងៗ ទាក់ទង​និងល​ទ្ធិព្រាហ្មណ៍ . ពួកប៉ាន់ឃាប​គឺពួក​ព្រាហ្មណ៍ះ ពួកគេស្លៀកពាក់ដូចគេឯងទៀតដែរ ចុសត្រង់មាន​ពាក់អំបោះ​វេញមួយខ្សែនៅ​ក ជា​សញ្ញា​ថាជា​អ្នកចេះដឹងខ្ពង់ខ្ពស់។ . ពួកជូគូ”​ចៅគូ”គឺពួក​ព្រះសង្ឃខាងពុទ្ធ​សាសនា។ ពួកនេះកោរ​សក់​និងគ្រងចីវរ​ពណ៌លឿងបញ្ចេញ​ស្មា​ស្តាំ ឆាន់ក្នុងមួយ​ថ្ងៃតែម្តង ហើយគោរពព្រះពុទ្ធរូប។ . ពួកប៉ាស៊ីវីឬពួកតាបស ស្លៀកពាក់ដូចអ្នកស្រុកធម្មតា តែជួតក្បាលកំណាត់ពណ៌ក្រហមឬស។

ចណ្ណះក្សត្រ ឬរាជចង្សានុវង្ស

វណ្ណះនេះមានបុព្វសីទ្ធិច្រើនយ៉ាងណាស់ដូចជា មិនបង់ពន្ធដារ មិនជាប់កំណែន និង​មិនតម្រូវ​ឪ្យ​ធ្វើ​ការ​ងារធ្ងន់ជាដើម។ ស្ត្រីអំបូរក្សត្ររៀបការជាមួយក្សត្រដូចគ្នា តែបើមានស្វាមីជាប្រជារាស្រ្តវិញ នោះ​កូនដែលកើតមកពុំអាចរាប់បញ្ចូលក្នុងព្រះរាជវង្សទេ។

វណ្ណះពួកអ្នកជាឬកសិករ

ពួកមន្ត្រីរាជការតូចតាច ឈ្មួញ សិល្បករ កសិករ សិប្បករ និង​ប្រជា​រាជស្រ្ត​សា​មញ្ញភាគ​ច្រើនជា​អ្នក​ជា​។ ពួកនេះជាមនុស្សដែលមានសិទិ្ធសេរីភាពគ្រប់គ្រាន់ ព្រោះពួកគេជាវណ្ណះកណ្តាលក្នុងសង្គម។ ក្រៅ​ពីធ្វើស្រែចំការ គេក៍ឆ្លៀតពេលទំនេរធ្វើសិប្បកម្មនិងជំនួញ ដើម្បី​ផ្គត់ផ្គង់​ជីវភាព​គ្រួសារ​របស់ខ្លួន​។

វណ្ណះទាសករនិងអ្នកងារ

ពួកអ្នកបម្រើអាចនៅបម្រើកេអស់មួយជីវិត ជួនកាលតពូជទៀតផង។ គេ​អាចលក់​ដូរឬលោះ​ពួកនេះ​ដូច​ទ្រព្យសម្បត្តិ ដីធ្លី ឬស្វពាហនៈផងទាំងពួង។ ពួកទាសកររាំងនេះគ្មានសិទ្ធិសេរីភាពទាំងអស់ គេ​ប្រើពួកនេះពុំរើសមុខរបរឡើយដូចជា ធ្វើការផ្ទះ ធ្វើជំនួញ ធ្វើស្រែចំការ សង់ប្រាសាទ លើកទំនប់ បា​រាយណ៍ ផ្លូវថ្នល់ ធ្វើទ័ព...។

ស្ថាប័នដឹកនាំសម័យអង្គរ

វិសម័យយោបាយ

នយោនាយក្រៅប្រទេស

តាមលទ្ធិទាវរាជ ព្រះរាជាខ្មែរឈប់ទទួលស្គាល់សិទ្ធិគ្រប់គ្រងស្តេចជា្វ ហើយ​បាន​បង្រួប​បង្រួមជា​ឪ្យ​មានឯក​ភាពឡើងវិញ ជុំវិញព្រះរាជបល្ល័ង្ក។ ព្រះ​រាជ​សម័យអង្គរ​បានអនុវត្ត​នយោបាយ​ចក្រ​ពត្តិនិយ​ម ធ្វើ​សង្គ្រាមពង្រីកទឹកដីលើរដ្ឋតូចៗតែអនុវត្តនយោបាយចងមិត្តជាមួយប្រទេសធំៗ មាន​អរិធម៍រីក​ចម្រើនដូចជា ប្រទេសចិនជាដើម។

នយោបាយក្នុងប្រទេស

នៅក្នុងប្រទេសពិតមែនតែនៅមានសភាពអាប់អួរមានឬំនាស់ផ្ទៃក្នុងខ្លះៗ តែជា​ទូទៅគំនិត​ធំៗគឺ​ការ​បង្រួប​បង្រួមជាតិឪ្យមានឯកភាព ជុំវិញរាជបល្ល័ង្ក រួមកម្លាំងកសាងប្រទេសនិងពង្រីកទឹកដី។ ដើម្បី​គ្រប់គ្រងលើរាជាណាយចក្រទាំងមូល ព្រះរាជាទ្រង់ពឹងផ្អែកលើពួកឧកញ៉ាទាំងបួនគឺ ឧកញ៉ា​ក្រឡាហោម ឧកញ៉ាយមរាជ ឧកញ៉ាចក្រី និងឧកញ៉ាវាំង ដែលព្រះអង្គទ្រង់បានតែងតាំង។ មានតែ​ក្រុមព្តះរាជវង្សានុវង្សទេ ដែលបានទទួលតួនាទីនិងមុខងារសំខាន់ៗក្នុងការដឹកនាំរដ្ឋ។

វិស័យរដ្ឋបាល

ប្រទេសឬាំងនូលត្រូវបានបែងចែកខេត្តចំនួនពី ៩០ទៅ១០១ខេត្ត ដោយមាន​ស្តេចត្រាញ​ឬចៅ​ហ្វា​ខេត្ត​ម្នាក់មើលការខុសត្រូវ។ អំណាចគ្រប់គ្រងត្រូវបានបែងចែកជាពីគឺ អំណាច​មជ្ឈឹម​និងអំណាច​ភូមិ​ភាគ។ ព្រះរាជាជាម្ចាសផែនដីឆ្លងតាមលទ្ធិទេវរាជ”អាទិទេព”។ គេជឿ​ថាពេល​ព្រះរាជាចូល​ទិវង្គ​ត ព្រះ​អង្គបឹងយាងទៅគងនៅឋានទេវលោក។ ដូចនេះ​អំណាចព្រះ​រាជាមានប្រភព​ចេញពីព្រះអា​ទិទេ​ព​។ ព្រះអង្គមាន​សិទ្ឋិលើដីធ្លីទាំងអស់ព្រះអង្គជាំអ្នក​ធ្វើច្បាប់និងជាអ្នកអនុវត្ត​ច្បាប់អាចជ្រើស​តាំងនិងដកហូតមន្រ្ទីធំៗតាមព្រះទ័យ។ ទ្រង​ជាមេបញ្ចាការកងទ័ពផ្ទាល់ ជាអ្នកឌឹកនាំន​យោបាយ​និង​ជា​មេសាសនា។ ជាទូទៅ ព្រះរាជាកាន់កាប់អំណាចទាំងបីគឺ នីតិប្បញ្ញត្តិ នីតិប្រតិបតិ្ត និងអំណាច​តុលាការ។ មន្រ្តីទាំងអស់មុននឹងឡើងកាន់អំណាចរបស់ខ្លួន សុទ្ឋតែត្រូវ​បានធើ្វ​សច្ចាប្រណិធាន​ថា​និងស្មោះត្រង់ចំពោះព្រះរាជានិងប្រទេសជាតិ។

ស្ថាប័នតុលាការ

ទោះបីនៅសម័យអង្គរពុំទាន់មានស្ថាប័នតុលាការដែលមានយុត្តិធម៌សមរម្យដូចនៅសតទី២០ក៍ពិត​មែន តែបើប្រៀបធៀបទៅនឹងសម័យនគរភ្នំឬចេនឡា យលង​ឃើញថានៅ​សម័យអង្គមានយុត្តិធម៌​ជូនប្រជារាស្រ្តប្រសើជាង។ យើងបានដឆងដែរថា ព្រះរាជាំជាអ្នកគ្រប់គ្រងផង ជាចៅក្រមផង តែ​ប្រវត្តិវិទូបានអះអាងថា នៅសម័យអង្គរពិតជាមានតុលាការ ដែលទទួលបន្ទុកស្វែងរកយុត្តិធម៌។ ជា​ទូទៅ ការផ្តន្ទាទោសជនជាប់ទោសមានបីកំរិតគឺ . បើឬោសស្រាល ពិន័យ​ឪ្យបង់ជាប្រាក់​ឬជាសម្ភារៈ​មានតន្លៃផ្សេងៗ។ . ឬោសមធ្យមឬធ្ថន់ល្មម ចៀរស្លឹ២កត្រចៀក ច្រមុះ ឬកៀបក្បាល​ក្នុងដង្គៀបជា​ដើម។ . ទោសធ្ថន់ យកទៅកប់ចោលទាំងរស់។

សាសនា សិល្បៈ និងលទ្ធិផ្សេងៗ

សាសនា

សាសនា​មានតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ផ្នែកនយោបាយនៅសម័យអង្គរ។ ប៉ុន្តែអ្នកដឹក​នាំពុំមានឯកភាព​ក្នុង​ការគោរពសាសនាទេ។ ការគោរពសាសនាប្រែប្រួលទៅតាមចំណងចំនូលចិត្តរបស់បុគ្តលម្នាក់ៗ។ ព្រះរា​ជាខ្លះគោរពព្រះឥសូរ ខ្លះគោរពព្រះវិស្ណុ និងខ្លះទៀតគោរពពុទ្ឋសាសនា។ . ពីស.ត​ទី៩ដល់​ស.តទី១១ គណៈសិវនិយមមានឧត្តមភាពយ៉ាងខ្លាំង។ . នៅស.តទី១២ គណៈ​វិស្ណុនិយមត្រូវ​បានព្រះ​បាទសុរ្យវរ្ម័នទី២លើកតម្កើង។ . បន្ទាប់មកពុទ្ធសាសនាមហាយានត្រូវបាន​ព្រះបាទជ័យ​វរ្ម័នតី៧​លើក​តម្កើង​ឪ្យទៅជាសាសនារដ្ឋ។

ផ្នែកសិល្បៈ

នៅសម័យអង្គ សេដ្ឋកិច្ចមានការលូតលាស់ខ្លាំង កតា្តនេះជាលទ្ធភាប​ធំធេង​ដែលអាចឪ្យ​ប្រជា​រាស្រ្តចូល​រួម​យ៉ាង​សកម្មក្នុងការកសាងលទ្ធិទេវរាជនិងលទ្ធិបុគ្គលនិយមឪ្យមានប្រសិទ្ធភាព។ 
ការក​សាងប្រាសាទមានពីរបែបគឺៈ . ប្រាសាទភ្នំជា​ប្រាសាទដែលសង់នៅ​លើភ្នំធម្នជាតិ​ឬសង់លើ​ខឿន​ច្រើនជាន់ សម្រាប់លទ្ធិទេវរាជដូចជា ប្រាសាទបាគង បាខែង បក្សីចាំក្រុង អង្គរវត្ត តាកែវ បា​ពួន ប្រែរូប...។ . ប្រាសាទទាបនឹងដីជាប្រាសាទដែលសង់នៅផ្ទាល់ដីឬមានចឿនទាប ដើម្បីលទ្ធិ​បុគ្គ​និយមដូចជា ប្រាសាឬព្រះគោ លលៃ វត្តអង្គរ តាព្រហ្ម បន្ទាយឆ្មារ...។ នៅសម័យអង្គរ ព្រះរាជាមាន​ការប្រកួតប្រជែងកសាងប្រសាទច្រើនណាស់។ ព្រះរាជា​នៅសម័យអង្គរ​មានសិទ្ធិអំណាចទូលំទូលា​យ​ផ្តាច់ការ តែពុំមានន័យថាព្រះអង្គជាអ្នកឃោរឃៅរ​នោះទេព្រោះព្រះអង្គ​ប្រកាន់ខ្ចាប់នូវទសពិធ​រាជ​ធម៌។

លទ្ធិទេវរាជ

លទ្ធិនេះត្រូវបានគេគោរពតាំងពីរជ្ជកាលព្រះជ័យវរ្ម័នទី២មកម្ល៉េះ ហើយលទិ្ធនេះអាច​បន្តរហូតដល់​រាជ​វង្ស​ក្រោយៗទៀត។ លទ្ធិទេវរាជមានឥទិ្ធពលយ៉ាងខ្លាំងក្លាក្នុងការបង្រួបបង្រួមជាតិ ធ្វើឪ្យប្រជារា​ស្រ្តជឿស៊ប់លើព្រហរាជានិងឪ្យប្រទេសជាតិរីកចម្រលននិងមានវិសាលភាពធំទូសាយ។

លទ្ធិបុគ្គនិយម

ចាប់ពីស.តទី៩ដឡ់ស.តទី១២ ព្រះមហាក្សត្រនីមួយៗតែងបានកសាង​ទេវបដិមាឬពោធិសត្វបដិមា​ចា​ច្រើន។ រូបបដិមាទាំងនោះមិនមែនតំណាងតេវៈឬពោធិសត្វ​ទេគឺភាគច្រើនតមណាង​ព្រះរាជា​ឬជន​ដែលមានគុណបំណាច់ចំពោះព្រះអង្គនិងប្រទេសជាតិមានរាជវង្សាវង្ស រាជគ្រូ និងមេទ័ព។

របាំ ភេ្លង និងការកំសាន្ត

នៅក្នុងពិធីសក្ការបូជាចំពោះអាទិទេព ក៍ដូចជាពិធីផ្សេងៗក្នុងព្រះរាជវាំងមាន​ប្រគំភ្លេងឬរបាំ​ទៅ​តាម​ពិធីនីមួយៗ ដែល​មានពួកព្រាហ្មណ៍ជាអ្នករៀបចំចាត់ចែង។ ក្នុងចំ​ណោមឧបករណ៍​ទាំងនោះ​មាន​ស្គរ​ រនាត ទ្រ ចាប៉ី ឃឹម ពិណ...ដែលបុព្វបុរសខ្មែរចេះប្រើតាំងពីរាប់ពាន់ឆ្នាំមកហើយ។

សិក្សាអក្សរខ្មែរ

អក្សរខ្មែរ

អក្សរសាស្រ្តខែ្មរមានប្រវិត្តជាងពីរពាន់ឆ្នាំមកហើយ ចាប់តាំង​ពីកកើត​ប្រទេស​ខែ្មរ​ដំបូង​មក​ម្លោះ។ ជនជាតិខែ្មរ​សម៍យ​ដើម​បានធ្វើការសំរួល​អក្សរ​សាស្រ្ត​ខែ្មរពី​អក្សរដើម​របស់​ជន​ជាតិ​ឥណ្តាមានឈ្មោះថាស៍ង្គសុគ្រឹត។

មាតិកា

ព្យញ្ចនៈ

អឃោសៈ ឃោសៈ
- -

ស្រៈ

- ិ​ ​ ឺ |- 'អក្សរដិត'
ុំ
ាំ ុះ ​ េះ ោះ

ស្រៈពេញតួ

ឪ​​​

លេខខ្មែរ

១ ២ ៣ ៤ ៥ ៦ ៧ ៨ ៩ ១០