Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Sunday, March 18, 2012

បរិយាយ​អំពី​របៀប​ឆ្លង​ទន្លេ


សកម្មភាពនៃក្រុមជំនុំទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ
បរិយាយ​អំពី​របៀប​ឆ្លង​ទន្លេ
លោក ចាប - ពិន រៀបរៀង
អស់​លោក​ទាំងឡាយ !
ឱកាស​នេះ ក្នុង​នាម​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ នៅ​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ ក្រុង​ភ្នំពេញ ខ្ញុំ​សូម​ពណ៌នា​អំពី​របៀប​ឆ្លង​ទន្លេ​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ​បុរាណ ជូន​អស់​លោក​អ្នក​ស្ដាប់ៈ
ទំនៀម​ខ្មែរ​យើងៈ
- ហៅ​ស្ត្រី​មាន​គភ៌​ថា "មាន​ផ្ទៃ" "មាន​ផ្ទៃ​ពោះ" "មាន​ទម្ងន់" តាម​ដែល​គភ៌​ជា​ភារៈ​មួយ​ដ៏​ធ្ងន់​ពិបាក​ថែ​រក្សា
- ហៅ​ការ​ដែល​ញ៉ាំង​ទារក​ឲ្យ​កើត ឲ្យ​ចេញ​ចាក​គភ៌​មាតា ថាៈ "សម្រាល​កូន" ជា​វោហារ​សម្រាល​ភារៈ​ដ៏​ធ្ងន់​ឲ្យ​ស្រាល
- ហៅ​មួយ​យ៉ាង​ទៀត​ថា "ឆ្លង​ទន្លេ" ជា​វោហា​ប្រៀបធៀប​ទៅ​នឹង​ដំណើរ​ឆ្លង​ទន្លេ - សមុទ្ទ ដែល​ជា​កំណើត​លំបាក
- ហៅ​ជា​រាជស័ព្ទ​ថា "ប្រសូត​រាជបុត្រ"
ការ​ឆ្លង​ទន្លេ ចែក​ជា ពេល គឺ
- ពេល​មុន​ឆ្លង​ទន្លេ,
- ពេល​ឆ្លងទន្លេ,
- ពេល​ក្រោយ​ឆ្លង​ទន្លេ
.- បរិយា​អំពី​ពេល​មុន​ឆ្លង​ទន្លេៈ
ការ​មាន​ផ្ទៃ នឹង​ការ​ឆ្លង​ទន្លេ​ជា​ការ​ក្រ​បំផុត​របស់​ស្ត្រី បាន​ជា​ស្ត្រី​មាន​ផ្ទៃ​ខ្មែរ​យើង គេ​តែង​កាន់​ទំនៀម​ដោយ​ម៉ឺងម៉ាត់ គឺ
តាំង​ពី​មាន​ផ្ទៃ ខែ​ដរាប​ទៅ គេ​តែង​តម​ត្រណម គឺ
) មិន​ឲ្យ​បរិភោគ​អាហារ​ហើរ - ជូរ - ប្រៃ​ពេក នឹង​លៀស ខ្យង​បបរ ជាដើម ដែល​នាំ​ឲ្យ​មាន​ជម្ងឺ​ដល់​មាតា​នឹង​ទារក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទៃ,
) មិន​ឲ្យ​បរិភោគ​អាហារ​ខុស​ពេល​ធម្មតា ដែល​នាំ​ឲ្យ​ទារក​កើត​ឥត​សណ្ដាប់​ធ្នាប់,
) មិន​ឲ្យ​ទទួល​ទាន​ដំណេក​ថ្ងៃ ងូត​ទឹក​យប់ ដែល​នាំ​ឲ្យ​ទារក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទៃ​ថ្លោស​ពេក​ពិបាក​ឆ្លង​ទន្លេ,
) មិន​ឲ្យ​អង្គុយ​មាត់​ជណ្ដើរ មាត់​ទ្វារ ដែល​នាំ​ឲ្យ​ពិបាក​ឆ្លង​ទន្លេ
កាល​មាន​ផ្ទៃ​បាន ខែ គេ​តែង​កាន់​ទំនៀម គឺ
) រៀប​ពិធី​សូត្រមន្ត​ចម្រើន​សុខ​សួស្ដី​មង្គល​ដល់​មាតា​នឹង​ទារក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទៃ,
) ចង​ខ្សែ​ចង្កេះ ឬ​ខ្សែ​ក,
) ផឹក​ថ្នាំ ដាំ​ទឹក​ផ្កា​ឈូក, - ស្លឹក​ខ្នុរ​សម្ល, - សំបក​ពង​មាន់, មើម​ក្រវាញ​ជ្រូក ឲ្យ​ស្រួល​ដល់​ផ្ទៃ ដើម្បី​ឆ្លង​ទន្លេ​ងាយ,
) ឧស្សាហ៍​ដើរ​ធ្វើ​ការ​ឲ្យ​ច្រើន​ល្មម​ដល់​កម្លាំង ដើម្បី​ឆ្លង​ទន្លេ​រហ័ស​ស្រួល
អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់ នរោត្ដម - សុខានារី បាន​ឲ្យការណ៍​ថាៈ
- ទំនៀម​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ​ជា​ក្សត្រ, លុះ​ព្រះ​គភ៌​ចាស់​បាន ខែ គេ​តែង​រៀប "ពិធី​ចង​សំពោង" ប្រហែល​នឹង​ពិធី​សូត្រមន្ត​របស់​រាស្ត្រ ប្លែក​បន្តិច​តែ​មាន​ធ្វើ​រាន​ទេពតា នឹង​មាន​ពួក​បារ​គូ​សូត្រ​ស្លុតី​ជ័យមង្គល​ប៉ុណ្ណោះ
- គ្រប់​តែ​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ, តែ​ជិតដល់​ពេល​ឆ្លង​ទន្លេ, ស្វាមី ឬ​ញាតិ​តែង​រក​ស្រូវ កូន​កញ្ជើ, ចេក ស្និត អំបោះ ប៉ោយ, កាំបិត​កោរ​ឬ​កន្ត្រៃ ដាក់​ក្នុង​កញ្ជើ ហៅ​ថា "ស្រូវ​ពន្លៃ" បម្រុង​ទុក​ជា​ទ្រនឹប​ជូន​ឆ្មប, នៅ​លើ​ស្រូវ​ពន្លឺ​គេ​តែង​ដាក់​ដី ដុំ​ដែល​ទុក​ជា​កំណើត​មនុស្ស, ទាំង​គ្រែ​សម្រាប់​អាំងភ្លើង, ជើងក្រាន​ដើម​ចេក, អុស​ក្រសាំង, កំណាត់​សំពត់, ទឹក​ក្ដៅ ក៏​គេ​បម្រុង​ទុ​ជា​ស្រេច
- គេ​តែង​ឆ្លង​ទន្លេ​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ, តែ​ជន​ខ្លះ គេ​សង់​រោង​មួយ​ដាច់​ពី​ផ្ទះ​ធំ​ក៏​មាន ឲ្យ​មាន​ខ្យល់​អាកាស​ល្អ ជា​កន្លែង​ឆ្លង​ទន្លេ
- ទោះ​គេ​ឆ្លង​ទន្លេ​នៅ​ផ្ទះក្ដី គេ​តែង​យក​កំបោរ​គូស​ជើងក្អែក​នៅ​សសរ​ផ្ទះ រោង, នៅ​មាត់​ទ្វារ​ផ្ទះ ឬ​រោង, រក​គ្រូ​ព័ទ្ធ​អំបោះ​សីមា​ជុំ​វិញ​ទី​ឆ្លង​ទន្លេ នឹង​ស្រាស​សម្រាស់​បន្លា​ក្រោម​ទី​ឆ្លង​ទន្លេ ត្រង់​ដែល​ទឹក​ភ្លោះ​ធ្លាក់ ដើម្បី​ការពារ​បិសាច​នឹង​ម្ដាយ​ដើម
.- បរិយាយ​អំពី​ពេល​ឆ្លង​ទន្លេៈ
លោក អៀង - សាយ មេ​ជាង​រចនា​នៅ​ផ្ទះ​លេខ ៣៨ ផ្លូវ​ព្រៃនគរ​សង្កាត់​លេខ ក្រុង​ភ្នំពេញ បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
បើ​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ​ចាប់​ឈឺ​ផ្ទៃ​ធ្ងន់​ចុះ​ទៅ​ក្រោម ប្លែក​ពី​ឈឺ​ពោះ​សព្វ​ដង នោះ​ជា​សញ្ញា​ថា​ជិត​ដល់​ពេល​ឆ្លង​ទន្លេ ខណៈ​នោះ​ទារក​ឈប់​បម្រះ​ប្រែ​ទៅ​ជា​ចំកោង​ខ្លួន​វា​ទៅ​វិញ ដើម្បី​រេ​ត្រឡប់​រក​ផ្លូវ ជា​ធម្មតា​របស់​ទារក
- កាលណា​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ​ត្រជាក់​ពី​ចុង​ជើង​ឡើង​ដល់​ជង្គង់ គេ​ចំណាំ​ថា​នឹង​ឆ្លង​ទន្លេ​ភ្លាម ម្យ៉ាង​ទៀត កាល​ដឹង​ថា​ទារក​ឃ្លាត​ពី​ចុង​ដង្ហើម​ចុះ​មក ធ្នាប់ បើ​ឆ្មប​មក​ពី​ព្រលឹម គេ​ចំណាំថា នឹង​កើត​នៅ​ពេល​ថ្ងៃ​ត្រង់ កាល​ដឹង​ថា​ឃ្លាត ធ្នាប់ បើ​ឆ្មប​មក​ពី​ព្រលឹម គេ​ចំណាំ​ថា នឹង​កើត​នៅ​ពេល​ថ្ងៃ​ពេញ​ពន្លឺ ចំណាំ​នេះ​ប្រាកដ​ណាស់
- ឆ្មប​ខ្មែរ​បុរាណ​មិន​ប្រើ​ប្រដាប់​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ជើង​ដៃ​របស់​ខ្លួន​ទេ គឺ​ឆ្មប​តែង​ឲ្យ​មាតា​ទារក​ទទួល​ទាន​ដំណេក​ផ្ងារ អង្កុញ​ជើង​ទាំង​ពីរ​បញ្ឈរ​ជង្គង់ ខ្លួន​ឆ្មប​តែង​គាត​ក្រវាត់​ចូល​ប្រតិបត្តិការ ជង្គង់​ទាំង​ពីរ​របស់​ឆ្មប​ទប់​ភ្លៅ​មាតា ដៃ​ទាំង​ពីរ​ទប់​ផ្ទៃ​បង្ការ​មិន​ឲ្យ​ទារក​ផ្អៀង​ទទឹង​ផ្ទៃ, ដល់​ពេល​មាតា​រមាត់​ឆ្លង​ទន្លេ ឆ្មប​តែង​ជួយ​ទប់​ផ្ទៃ​ដោយ​ដៃ​ម្ខាង, កាល​បើ​ឃើញ​ទារក​ចេញ​មក គេ​តែង​ចាប់​ចង្កា​ទាញ​ចេញ​ចាក​ឧទរ​ដោយ​ដៃ​ម្ខាង
- នៅ​ពេល​ឆ្លង​ទន្លេ​គេ​តែង​តែ​អុជ​ទៀន​ធូប​សំបូង​សង្រូង​ដល់​គ្រូ ទាំង​ខាង​ឆ្មប ទាំង​ខាង​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ​ឲ្យ​មក​ជួយ​កាន់​ខ្នង​រង​មុខ​ឲ្យ​ទារក​កើត​ឆាប់ គេ​តែង​រក​គ្រូ​ឲ្យ​ធ្វើ​ទឹក​មន្ត​ប្រោះ​យោង​ធាតុ​យើង​ម្លាំង​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ, គេ​តែង​បើក​ទ្វារ បង្អួច ទូ ហិប ចំហរ នឹង​ឲ្យ​ស្វាមី​កន្លង​ខ្លួន​ភរិយា ដង​ជា​ឧបកិច្ច​ដើម្បី​ឲ្យ​ទារក​កើត​ឆាប់
លោក ឌួង - អ៊ូច មេ​ឃុំ អង្កាញ់ ស្រុក​ព្រៃ​កប្បាស (តាកែវ) បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
- ឆ្មប​ដែល​ត្រូវ​គេ​អញ្ជើញ មុន​នឹង​ទៅ តែង​ធ្វើ​ជា​ទៅ​ដោះ​ទឹក​សត្វ​តូច ឧបកិច្ច​ថា "រួច​ហើយ " លុះ​ទៅ​ដល់​ផ្ទះ​អ្នក​មាន​ផ្ទៃ តែង​ធាក់​កាំជណ្ដើរ ដង ឧបកិច្ច​ថា "រួច​ហើយ " ដែរ ដើម្បី​ឲ្យ​កូន​កើត​រហ័ស
.- បរិយាយ​អំពី​ក្រោយ​ពេល​ឆ្លង​ទន្លេៈ
លោក គង់ - ចន្ទនៈ នៅ​ឃុំ​ជ្រៃវៀន ស្រុក​ព្រៃឈរ (កំពង់ចាម) បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
- កាល​ទារក​ចេញ​ចាក​ឧទរ​មាតា​រួច​ភ្លាម ឆ្មប​តែង​យក​អំបោះ​ដែល​ទុកល​នៅ​លើ​កញ្ជើ​ស្រូវ​ពន្លៃ មក​ចង​ទង​ផ្ចិត​ទារក ចំណង​រិត​យ៉ាង​តឹង បង្ការ​ដល់​កាត់​ផ្ចិត​ទៅ​កុំ​ឲ្យ​ខ្យល់​ជ្រាប​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ពោះ​ទារក នឹង​មិន​ឲ្យ​ឈាម​ចេញ​ពី​ក្នុង​ពោះ​ទារក, រួច​យក​កាំបិត​កោរ កន្ត្រៃ​ថ្មី​ស្អាត ដែល​ទុក​លើ​កញ្ជើ​ស្រូវ​ពន្លៃ​មក​កាត់​ផ្ចិត​ទារក គេ​តែង​កាត់​ទុក​ចំណង​ទី ឲ្យ​ជាប់​នៅ​នឹង​ទង​សុក, ចំណង​ទី នៅ​នឹង​ទង​ផ្ចិត​ទារក
លោក ស៊ុន - សាំង មេ​ឃុំ​ចាស់ នៅ​ឃុំ​គោកព្រីង ស្រុក - ខែត្រ ស្វាយរៀង បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
- របៀប​កាត់​ផ្ចិត, ឆ្មប​គេ​យក​ខ្នង​ឫស្សី​ថ្ង មក​បិត​ឲ្យ​មាន​មុខ​មុត​កំដៅ​ភ្លើង​ក្ដៅ, វេលា​កាត់ គេ​យក​ធ្យូង ដុំ​ប៉ុន​មេជើង​ទ្រាប់​ពី​ក្រោម​ទង​ផ្ចិត ហើយ​គេ​កាត់​ផ្ដាច់​ត្រង់​ចន្លោះ​ចំណង​ទាំង​ពីរ បាន​ជា​គេ​យក​ធ្យូង​ធ្វើ​ជ្រញ់ ពីព្រោះ​ធ្យូង​ជា​ធម្មជាតិ​ម្យ៉ាងសម្រាប់​ឃាត់​ឈាម​ធ្វើ​ឲ្យ​ឈាម​សោះ​ឆាប់​សះ, បាន​ជា​គេ​យក​ឫស្សី​ថ្ង​ជា​កាំបិត​កាត់​ផ្ចិត​នោះ​ដើម្បី​ជា​ប្រថ្នូល​ដល់​ទារក​ធំ​ឡើង​កុំ​ឲ្យ​វា​មាន​ចិត្ត​ម្នោម្នះ​។
- លុះ​កាត់​ផ្ចិត​ហើយ ឆ្មប​តែង​លាង​ទារក​ដោយ​ទឹក​ក្ដៅ​អ៊ុន ហើយ​យក​ស្លឹក​ត្នោត​កៀរ​រំអិល​ដែល​ជាប់​នៅ​ក្បាល​ឬ​ខ្លួន​ទារក, រួច​គេ​ចាប់​ជើង​ទាំង​ពីរ​របស់​ទារក​យួរ​ឡើង​លើ សំយុង​ក្បាល​ចុះ​ក្រោម, ទះ​កូធ​ផាង ទាល់​តែ​ទារក​នោះ​យំ​ឮ​ខ្លាំង ដើម្បី​ឲ្យ​ទឹក​ព្រៃ​ហូរ​ចេញ​អស់, ហើយ​ឆ្មប​ស្រែក ដង​ថា "បាន​គេ​ឬ​បាន​យើង ?" ស្ត្រី​អ្នក​ធ្លាប់​ចិញ្ចឹម​កូន​កប​ដែល​ចាំ​ទទួល​បី​កូន​មុន​គេ​ឆ្លើយ​តប ដង​ថា "បាន​យើង" រួច​យក​ក្រណាត់​សំពត់​ថ្មី​ស​ស្អាត ផ្ទាំង​រុំ​ខ្លួន​ទារក​ឲ្យ​កក់​ក្ដៅ
លោក សុខ - នៅ នៅ​ឃុំ - ស្រុក​ពញាលឺ (កណ្ដាល) បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
- បើ​កូន​ណា​កើត​មក​សន្លប់ គេ​យក​សុខ​កូន​នោះ​ទៅ​លីង​ក្នុង​អំបែង​ឲ្យ​ក្ដៅ ទើប​កូននោះ​ដឹង​ខ្លួន​យំ​មួយ​រំពេច
- បន្ទាប់​ពី​កាត់​ផ្ចិត ឆ្មប​តែង​យក​ក្រូច​ឆ្មារ​ទុំ​ច្របាច់​យក​ទឹក​ត្រង​យ៉ាង​ស្អាត​បន្តក់​ភ្នែក​ទារក​បង្ការ​ឈឺ​ភ្នែក
- ឆ្មប​តែង​លាង​ចង្អុល​ដៃ​ស្ដាំ​ខ្លួន​ឲ្យ​ស្អាត​លូក​ចូល​ទៅ​ក្នុង​មាត់​ខ្លួន​មួយ​ស្របក់​ឲ្យ​ក្ដៅ​អ៊ុន ហើយ​លូក​ប្រនៀល​ទៅ​ក្នុង​មាត់​ទារក ដើម្បី​ការពារ​មិន​ឲ្យ​វា​កើត​ជ្រាំង​ទៅ​ថ្ងៃ​មុខ
- លុះ​ស្រេច​កិច្ច​ខាង​ទារក​ហើយ, ឆ្មប​តែង​ប្រញាប់​ត្រឡប់​ទៅ​កាយ​ផ្ទៃ​មាតា​ទម្លាក់​សុក​នឹង​ឈាម​ជ័រ​ឲ្យ​អស់, បើ​សុក​មិន​ធ្លាក់ គេ​ហៅ​ថា​ជាប់​សុក ឬ​ថា​ជាប់​កន្ទុយ​លិន​ជា​ការ​ក្រ​ណាស់ ត្រង់​បទ​នេះ លោក ស៊ុន - សាំង បាន​ឲ្យ​ការណ៍​ថាៈ
- បើ​ជាប់​សុក​គេ​តែង​យក​ឫស​ត្រៀល​ដែល​ចាក់​ឫស​ទៅ​ទិស​ខាង​កើត​មក​បុក​លាយ​ទឹក ដាក់​អំបិល គ្រាប់​កំដៅ​ភ្លើង​ឲ្យ​ក្តៅ ពពោក​ពោះ​មាតា ឬ​ស្ងោរ​ឲ្យ​ផឹក​តែង​ធ្លាក់​សុក​រួច​ងាយ
- សុក​គេ​តែង​ប្រឡាក់​អំបិល​ខ្ចប់​កំណាត់​កន្ទេល ទុក​ទាល់​តែ​ដល់​ពេល​ទម្លាក់​ជើងក្រាន បាន​គេ​យក​ទៅ​កប់​ចោល​ក្នុង​ដី​តាម​ទិស​ដង្ហើម​រស់ នឹង​តាម​ក្បួន​កំណើត អ្នក​ខ្លះ​យក​សុក​ទៅ​ដុត​ចោល​ក៏​មាន ដើម្បី​ការពារ​កុំ​ឲ្យ​កូន​នោះ​កើត​កម​រមាស់, អ្នក​ខ្លះ​យក​សុក​ទៅ​ទើ​លើ​ប្រគាប​ឈើ​ធំ​ឆ្ងាយ​ពី​ភូមិ​ពី​ផ្ទះ​ក៏​មាន
- បន្ទាប់​ពី​ពេល​ទម្លាក់​សុក​នឹង​ឈាម​ជ័រ​ចេញ​អស់, ឆ្មប​តែង​ប្រញាប់​ជាន់​ត្រគាក​អ្នក​ឆ្លង​ទន្លេ​ឲ្យ​រួម​ចូល​ទៅ​វិញ ពីព្រោះ​ពេល​ទារក​កើត​តែង​សញ្ជែក​ឆ្អឹង​ត្រគាក​មាតា រួច​គេ​យក​អម្រែង​ភ្លើង​ជីរ​ក្រសាំងទំហុំ​បុក​លាយ​គ្នា​ច្របាច់​កាយ​ទឹក​មូត្រ គោម​ត្រង​ឲ្យ​មាតា​ទទួល​ទាន, ហើយ​ចាប់​ផ្ដើម​អាំង​ភ្លើង​តទៅ ពេល​អាំងភ្លើង​គេ​ឲ្យ​មាតា​ទទួល​ទាន​ថ្នាំ​ដែល​ត្រាំ​ស្រា - ខែ មក​ហើយ ឬ​ថ្នាំ​ដាំ គឺ​រំដិញ​មាស, ឈើ​ភ្លើង, សំបក​ស្ដុកស្ដោរ, ឫស​ក្ដាំង​បាយ, សំបក​ជ្រួយ - រលាយ, ផ្សិត​សុក្រំ, ដើម​ផាំងគី ជាដើម
- ពេល​ឆ្លង​ទន្លេ​ថ្មី ដែល​មាតា​មិន​ទាន់​មាន​ទឹក​ដោះ គេ​តែង​យក​ឈើ​អែម​ត្រាំ​ទឹក យក​សំឡី​បន្តក់​ក្នុង​មាត់​ទារក​ជំនួស ចាំ​ពេល​មាតា​មាន​ទឹក​ដោះ​បាន​គេ​ឲ្យ​កូន​បៅ​តទៅ
អំពី​របៀប​អាំង​ភ្លើងៈ គេ​តែង​យក​គ្រែ​កំពស់ ហត្ថ ចំអាម បណ្ដោយ ហត្ថ ទទឹង ហត្ថ ចំអាម ជា​ទី​អាំង​ភ្លើង, តែ​អ្នក​ខ្លះ​ដោយ​ផ្ទះ​គេ​មាន​រនាប​គេ​ធ្វើ​ធ្នើរ​ទើរ​ជើងក្រាន​ក្រោម​ផ្ទះ​អាំង​ភ្លើង, គេ​យក​អុស​ក្រសាំង​ដុត​អាំង, គេ​យក​ដែក​គោល​ខ្មែរ បោះ​ចំ​កណ្ដាល​ជើងក្រាន​សែក​គាថា​ដក​ពិស​ភ្លើង គេ​ចម្លង​ភ្លើង​ពី​ជើងក្រាន​ធម្មតា​ទៅ​បង្កាត់, គេ​តម​មិន​ឲ្យ​អ្នក​ណា​យក​ភ្លើង​នោះ​ប្រើ​ការ​ឯ​ទៀត, តម​មិន​ឲ្យ​គោះ​ឬ​ជេះ​រងើក​ភ្លើង​នោះ បង្ការ​កុំ​ឲ្យ​ទារក​ស្រលៀង​ភ្នែក នឹង​តម​មិន​ឲ្យ​ដុត​ត្រីងៀត ឬ​ធ្វើ​ម្ហូប​អ្វី​ក្នុង​ភ្លើង​នោះ គេ​យក​ទ្រាំង​ដោត​នៅ​ជើងក្រាន​នោះ​ឲ្យ​ខ្មោច​ខ្លាច អ្នក​ខ្លះ​គេ​យក​ជើងក្រាន​ដី​ធម្មតា ដាក់​ដី​កន្លះ​ថ្លាង ដាក់​ធ្យូង​ដុត​អាំង គេ​គូស​ជើងក្អែក​នឹង​ព័ទ្ធ​សីមា​នៅ​បន្ទប់​អាំង​ភ្លើង ការពារ​ព្រាយ​ក្រឡាភ្លើង​នឹង​បិសាច​ផ្សេង , គេ​តម​មិន​ឲ្យ​អ្នក​ក្រៅ​ចូល​ក្នុង​សីមា បាន​តែ​អ្នក​ថែ​រក្សា​ប៉ុណ្ណោះ
គេ​អាំង​ភ្លើង ថ្ងៃ ថ្ងៃ ថ្ងៃ ដល់​ទៅ ថ្ងៃ​ក៏​មាន, ព្រោះ​តែ​ជាន់​ពីដើម​គេ​អាំង​ភ្លើង​ដល់ ថ្ងៃ បាន​ជា​មាន​ទំនៀម​ខាង​ភិក្ខុ​តែង​ចូល​បរិវាស ថ្ងៃ សង​គុណ​មាតា​កាល​នៅ​ភ្លើង ពេល​អាំង​ភ្លើង​គេ​តែង​តម​មិន​ឲ្យ​អ្នក​ដទៃ ស្វាមី​ខ្លួន​អ្នក​អាំង​ភ្លើង​និយាយ​ពាក្យ​ថា​ក្ដៅ - មិន​ល្អ - មិន​ស្រួល នឹង​តម​មិន​ឲ្យ​អ្នក​ក្រៅ​ផ្ទះ​ចូល​ទៅ​សួរ​ផ្ទាល់​អ្នក​អាំង​ភ្លើង, គេ​តែង​យក​ស្លឹក​ម្នាល់ ធាង​ចង​នៅ​មាត់​ទ្វារ​ចូឡ​ទៅ​ទី​អាំង​ភ្លើង​ជា​សំគាល់​ថា​មាន​ត្រណម​នេះ
អំពី​អាចម៍​ព្រៃៈ បើ​ទារក​ណា​កើត​មក​ហើយ​មាន​លាមក​ព្រៃ​ភ្លាម គេ​ចំណាំ​ថា​មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ទារក​នោះ​នឹង​ក្ស័យ​ទៅ​វិញ, បើ​កើត​មក​យូរ​បាន​មាន​លាមក​ព្រៃ ទារក​នោះ​ទើប​រស់​នៅ
អំពី​ស្រោមៈ បើ​ទារក​កើត​មក​មាន​ស្រោម គេ​តែង​យក​ស្រោម​ប្រឡាក់​អំបិល​ហាល​ថ្ងៃ​ទុក, ដល់​ទារក​នោះ​ធំ​ឡើង ចេះ​បរិភោគ​បបរ គេ​យក​ទៅ​លាយ​បបរ​ឲ្យ​បរិភោគ, ទារក​នោះ​នឹង​ទៅ​ជា​មនុស្ស​គង់​កាប់​មិន​មុត
អំពី​ការ​សែន​ពន្លៃៈ នៅ​វេលា​ព្រឹក​ថ្ងៃ​ទី បន្ទាប់​ពី​ថ្ងៃ​ទារក​កើត​មក គេ​តែង​រៀប​ពិធី​សែន​ពន្លៃ គឺ គេ​យក​ទារក​ដាក់​ទន្ទឹម​កញ្ជើ​ស្រូវ​ពន្លៃ​ដែល​បម្រុង​ទុក​តាំង​ពី​មុន​ឆ្លង​ទន្លេ, គេ​រៀប​គ្រឿង​ស្លៀក​ពាក់​ល្អ នឹង​បង្អែម​ចំអាប​ដាក់​ជើង​ពាន​នឹង​តុថាស​ឆ្វេង​ស្ដាំ គេ​អញ្ជើញ​ញាតិ​អង្គុយ​ជុំ​វិញ​ទារក ពេល​នោះ​ឆ្មប​ចិត​មើម​ពន្លៃ ចំណិត, ច្រៀក​ម្លូ ចម្រៀក ចម្រៀក​ខ្ចប់​ពន្លៃ ចំណិត, រួច​ទំពា​ពន្លៃ​នឹង​ម្លូ​នោះ​ឲ្យ​ល្អិត, យក​ម្លូ សន្លឹក​ទៀត កាត់​ធ្វើ​រង្វង់​មូល​ចំ​កណ្ដាល​យក​ទៅ​ដាក់​ពី​លើ​បង្ហើយ​ទារក ហើយ​ខ្ជាក់​ស្លឹក​ម្លូ​នឹង​ពន្លៃ​ដែល​ទំពារ​ល្អិត​នោះ​បិទ​ចំ​បង្ហើយ​ទារក ពេល​បិទ​បង្ហើយ​គេ​អុជ​ទៀន​ធូបសំបូង​សង្រូង​ដល់​ជីដូន​ជីតា សូម​ឲ្យ​ជួយ​ទារក​ឲ្យ​បាន​សេចក្ដី​សុខ - ចម្រើន, ឯ​ស្រូវ​ពន្លៃ​គេ​ទុក​ជា​ដំណាង​ពូជ​ស្រូវ​ទាំង​ពួង បាន​ជា​ពេល​នោះ​គេ​បន់​ថា "សូម​ឲ្យ​ពន្លៃ​នេះ ជា​ឱសថ​ទិព្វ​ពិសេស បិទ​បង្ហើយ​កូន​នេះ​ទៅ​ពេល​ណា សូម​ឲ្យ​ឆាប់​រឹង​រលា​ក្បាល" រួច​ឆ្មប​យក​កន្ត្រៃ​ច្រឹប​សក់​ទារក - សរសៃ​ដាក់​កន្ទោង សំបូង​សង្រូង​ថា "ម្ដាយ​ដើម ! អ្នក​ឯង​បាន​ឲ្យ​កូន​នេះ​ដល់​យើង​ហើយ, ឥឡូវ​អ្នក​ឯង​យក​ចុង​សក់​បន្តិច​នេះ​ទៅ​ចុះ, កុំ​មក​យាយី​កូន​នេះ​ឲ្យ​សោះ, ឲ្យ​កូន​នេះ​បាន​សុខ - ចម្រើន​តទៅ" ដូច្នេះ​ហៅ​ថា "សែន​ផ្ដាច់​ម្ដាយ​ដើម"
បន្ទាប់​ពី​នោះ គេ​ចាប់​កន្ទុយ​អុស នឹង​កន្ទុយ​ចន្លុះ ដាក់​ក្នុង​ចាន ជា​មួយ​នឹង​បង្អែម​បន្តិច ចំអាប​បន្តិច យក​ទៅ​ចោល​ក្រៅ​របង ដូច្នេះ​ហៅ​ថា "សែន​ផ្ដាច់​ស្រូវ​ពន្លៃ"
នៅ​ពេល​សែន​ពន្លឺ គេ​តែង​ឲ្យ​មាតា​បិតា​ទារក​សុំ​ស្មាលា​ទោស​នឹង​ឆ្មប ហើយ​ជូន​ស្រូវ​ពន្លៃ​នឹង​ម្ហូប​ចំណី​ប្រាក់​កាសដល់​ឆ្មប​តាម​សម​គួរ, ហេតុ​នេះ​បាន​ជា​គេ​ហៅ​ការ​នោះ​ជា យ៉ាង​ផ្លាស់​ប្ដូរ​គ្នា​ថា "សែន​ពន្លៃ" ក៏​បាន ថា "បង្កក់​ឆ្មប" ក៏​បាន
អំពី​ទម្លាក់​ជើងក្រានៈ កាល​បង្កក់​ឆ្មប​រួច​ហើយ គេ​តែង​រើ​ជើងក្រាន​អាំង​ភ្លើង​ដាក់​ទៅ​ដី ហៅ​ថា "ទម្លាក់​ជើងក្រាន" មុន​នឹង​ទម្លាក់​ជើងក្រាន, គេ​យក​ថ្ម ដុំ​នៅ​លើ​ជើងក្រាន​មក​សូត្រ​ស្រោច​ទឹក​រម្ងាប់, គេ​ដក​ដែកគោល​ដែល​បោះ​កណ្ដាល​ជើងក្រាន នឹង​ដុំ​ថ្ម​នោះ​ទម្លាក់​ទៅ​ដី​ដំណាល​គ្នា, គេ​កៀប​រងើក​ភ្លើង នឹង​កន្ទុយ​អុស ឬ​កន្ទុយ​ធ្យូង​ជ្រលក់​ទឹក​ក្នុង​ផើង រួច​យក​កន្ទុយ​អុស ឬ​កន្ទុយ​ធ្យូង គ្រវាស​ពី​ទារក​ទៅ​ដាក់​លើ​ស្រូវ​ពន្លៃ, គេ​យក​ធ្យូង​គូស​ជើងក្អែក​ត្រង់​ប្រជុំ​ចិញ្ចើម​ទារក​ដោយ​មាន​ជំនឿ​ថា​កុំ​ឲ្យ​កើត​ស្កន្ធ
ក្រោយ​ពិ​ពេល​សែន​ពន្លឺ បង្គក់​ឆ្មប ទម្លាក់​ជើងក្រាន គេ​អញ្ជើញ​ញាតិ​សន្ដាន​ដែល​មក​ជួយ​កិច្ច​ធុរៈ​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ពិសា​ភោជនាហារ នៅ​ពេល​នោះ, រួច​គេ​ជូន​ឆ្មប​ទៅ​ទី​លំនៅ​វិញ​ជា​ការ​បង្ហើយកិច្ច​បង្កក់​ឆ្មប
ការ​ផ្សាយ​សកម្មភាព​នៃ​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ ស្ដីពីរបៀប​ឆ្លង​ទន្លេ​តាម​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ចប់​តែប៉ុណ្ណេះ

No comments:

Post a Comment