Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Sunday, March 18, 2012

បរិយាយ​ពី​ដើម​កំណើត​មហោស្រព


បរិយាយពីដើមកំណើតមហោស្រព
សកម្មភាពនៃក្រុមជំនុំទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ
បរិយាយ​ពី​ដើម​កំណើត​មហោស្រព
លោក ចាប - ពិន រៀបរៀង
អស់​លោក​ទាំងឡាយ !
នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង មហោស្រព​ព្រះ​រាជ​ទ្រព្យ នឹង​មហោស្រព​អ្នក​ស្រុក គេ​ហៅ​ថា "ល្ខោន" តែ​នៅ​ប្រទេស​ជ្វា នឹង​សៀម គេ​ហៅ​ថា "លៈខន"
ពាក្យ​ខ្មែរ ថា "ល្ខោន", នឹង​ពាក្យ​សៀម ថា "លៈខន" សរសេរ​ស្រដៀង​គ្នា ប្លែក​បន្តិច​ប្តួច​តែ​ខ្យល់​អាន, អក្សរ​បារាំង​ក៏​ប្លែក​តែ​ខ្យល់​អាន​ដែរ
ពាក្យ​ថា "ល្ខោន" ឬ​ថា "លៈខន" បើ​តម្រូវ​ទៅ​តាម​ក្បាច់​រាំ​តាំង​ពី​កាល​នៅ​យឺត ងាយ នៅ​ឡើយ ទំនង​ជា​មក​ពី​ពាក្យ​ជ្វា ថា "ឡាគូ" ដែល​ប្រែ​ថា "ដើរ" ហើយ​ដោយ​ហេតុ​ខ្មែរ - សៀម - លាវ - ភូមា ធ្លាប់​ជាប់​ទាក់ទង​ទំនៀម​ទម្លាប់​គ្នា​យ៉ាង​ជិត​ដិត ទើប​ក្បាច់​មហោស្រព​នៃ​ប្រទេស​ទាំង​នេះ​មាន​លំនាំ​ស្រដៀង​គ្នា ប្រហែល​ជា​មែន, ពីព្រោះ​ពាក្យ​ថា "ល្ខោន" "លៈខន" នឹង​ពាក្យ​ថា "ឡាគូ" មាន​ឫសកែវ​ជា​មួយ​គ្នា​តាំង​ពី​ព្រេងនាយ​មក
ល្ខោន​ខ្មែរ​នឹង លៈខន​សៀម​មិន​ស្រដៀង​គ្នា​ត្រឹម​តែ​ឈ្មោះ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ គឺ​រហូត​ទាំង​ក្បាច់​ទាំង​ជំហាន ទាំង​ការ​ជ្រើសរើស​រឿង​យក​មក​លេង ទាំង​គ្រឿង​ភ្លេង ទាំង​គ្រឿង​តុបតែង​សម្លៀក​បំពាក់ ក៏​ស្រដៀង​គ្នា​ដែរ
យោបល់​ដែល​យល់​ថា ល្ខោន ជា​មហោស្រព​មាន​ឫសកែវ ឬ​ដើម​កំណើត​ជា​មួយ​គ្នា នោះ​ពិត​ជា​ត្រូវ​ណាស់ ព្រោះ​មាន​ដើម​កំណើត​មក​ពី​ឥណ្ឌៀ​ទាំងអស់ ដោយ​មាន​រឿង​ល្ខោន​ផ្សេង នឹង​ក្បាច់​រាំ​នានា​ជា​ច្រើន​បែប ដែល​គេ​ត្រាទុក​នៅ​ក្នុង​ភារតនាដ្យសាស្ត្រ គឺ​ក្បួន​របាំ​ក្នុង​រឿង​មហាភារត-យុទ្ធ នឹង​ការ​ចម្រើន​នៃ​ល្ខោន​ឥណ្ឌៀ ព្រម​ទាំង​នានា​ប្រទេស​ដែល​នៅ​ក្រោម​មហា​អំណាច​ឥណ្ឌៀ​ជា​សំអាង
តាំង​ពី​មុរាណ​មក ប្រទេស​នីមួយ​ៗ តែង​បន្ថែម​គំនិត​ប្លែក ទៅ​លើ​ដើម​កំណើត​នៃ​វត្ថុ​នីមួយ​ៗ ហើយ​សន្សឹម កែប្រែ​ខ្លះ​បន្តិច​ម្ដង ដើម្បី​កំណត់​គោល​របស់​ខ្លួន
តាម​ទំនៀម​ស្រុក ល្ខោន​ខ្មែរ​កើត​ឡើង​តាំង​ពី​រជ្ជកាល ព្រះ​បាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី គឺ​ព្រះ​កេតុមាលា ដែល​មាន​ព្រះ​នាម​មួយ​យ៉ាង​ទៀត​ថា "បរមស្វរៈ" ជា​មហា​ក្សត្រ​សោយរាជ្យ​ដំបូង​បង្អស់​នៅ​អង្គរ
រឿង​ព្រេង​ដែល​និយាយ​ពី​ព្រះ​រាជបុត្រ​របស់​ព្រះ​ឥន្ទ្រ ជា​ធំ​ជាង​ទេវតា​នៅ​ឋាន​ត្រៃត្រឹង្ស ជា​រឿង​ទាក់ទង​ដោយ​សាវតារ​មហោស្រព​ដែល​នាំ​ឲ្យ​រឿង​នេះ​ល្បី​រន្ទឺ​ឮ​ទួទៅ ហេតុ​ដូច្នេះ បាន​ជា​រឿង​ដែល​ទាក់ទង​ដោយ​ដើម​កំណើត​ព្រះ​កេតុមាលា នឹង​ការ​កសាង​អង្គរ ទៅ​ជា​ការ​ពិសោធន៍​នៃ​មហោស្រព ទាំង​ជា​ស្នាដៃ​ឬ​ឥទ្ធិពល​ខ្មែរ បញ្ចេញ​ឲ្យ​ឃើញ ទី នៅ​នឹង​មហោស្រព, ទី នៅ​នឹង​គ្រឹះស្ថាន​សិល្បៈ
មាន​រឿង​ដំណាល​ថាៈ ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ទ្រង់​បើក​ទិព្វ​ចក្ខុ​មក​ឃើញ​ថា​ព្រះ​អគ្គ​មហេសី​នៃ​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​សោយរាជ្យ​នៅ​ប្រទេស​ខ្មែរ គ្មាន​ព្រះ​រាជបុត្រ​ដល់​មួយ​ព្រះ​អង្គ​សោះ, ព្រះ​ឥន្ទ្រ​មាន​ព្រះ​ទ័យ​សង្គ្រោះ​ចង់​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​ឲ្យ​មាន​ព្រះ​រាជបុត្រា ត​ព្រះ​រាជ​សន្តតិវង្ស, ហេតុ​នេះ​ទើប​ថ្ងៃ ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ទ្រង់​ហោះ​ទៅ​លើ​អាកាស​វេហាស៍ នៅ​វេលា​ដែល​ព្រះ​រាជ​អគ្គ​មហេសី​គង់​នៅ​ខាង​ក្រៅ​ព្រះ​បរម​រាជវាំង
ជន​ទាំងឡាយ​មើល​ពី​ដី​ទៅ​ឃើញ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ដូច​ដុំ​រស្មី​មួយ ក៏​នាំ​គ្នា​ស្រែក​ថាៈ "ពន្លឺ ធ្លាក់ ! ពន្លឺ ធ្លាក់ !" ហើយ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ដែល​បញ្ចាំង​រស្មី​នោះ ក៏​បង្អុរ​ភ្លៀង​ផ្កា​ស្រោចស្រប់​ព្រះ​កាយ​នៃ​ព្រះ​រាជ​អគ្គ​មហេសី តាំង​ពី​ថ្ងៃ​នោះ​មក ព្រះ​រាជ​អគ្គ​មហេសី​ទ្រង់​ព្រះ​គភ៌ កាល​ទ្រង់​ព្រះ​សូត្រ​ព្រះ​រាជបុត្រ ព្រះ​អង្គ​ហើយ ព្រះ​នាង​អគ្គ​មហេសី​ទ្រង់​ព្រះ​រាជ​ទាន​ព្រះ​នាម​ថា "ព្រះ​កេតុមាលា" ប្រែ​ថា "រស្មី​បុប្ផា" តាម​ការណ៍​ដែល​ចាប់​បដិសន្ធិ​ដ៏​អស្ចារ្យ​នោះ
នៅ​សម័យ​ដដែល​នោះ ស្រី​ទេពអប្សរ​ម្នាក់​បាន​ចុះ​ពី​ឋាន​សួគ៌​មក​បេះ​ផ្កា ទង​ពី​ក្នុង​សួនច្បារ​របស់​ចិន​អ្នក​ក្រ​ម្នាក់ ដោយ​ឥត​ឲ្យ​នរណា​ឃើញ​សោះ
ព្រោះ​តែ​នាង​ទេពធិតា​ប្រព្រឹត្ត​បទ​ល្មួច​ដូច្នោះ ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ទ្រង់​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​ឲ្យ​នាង​ចុះ​មក​នៅ​ឋាន​មនុស្ស​លោក ធ្វើ​ជា​ភរិយា​ចិន​នោះ​អស់​វេលា ឆ្នាំ
នាង​ទេពធីតា​បាន​ប្រសូត្រ​បុត្រ​មួយ​ព្រះ​អង្គ​ព្រះ​នាម​ថា "ព្រះ​ពិស្ណុការ" តាំង​ពី​កុមារ​មក ព្រះ​ពិស្ណុការ​ប៉ិន​ប្រសប់​ខាង​ឯ​ការ​ចម្លាក់​នឹង​គំនូរ
កន្លង​ទៅ ឆ្នាំ នាង​ទេពអប្សរ​វិល​ទៅ​ស្ថានសួគ៌​វិញ, មុន​នឹង​វិល​ត្រឡប់​ទៅ​ស្ថាន​លើ នាង​ដាក់​ផ្កា ទង​លើ​ខ្នើយ​ស្វាមី​នាង ជា​សញ្ញា​ឲ្យ​ដំណឹង​ដល់​ស្វាមី​ពី​រឿង​ដែល​នាង​ត្រឡប់​ទៅ​ឋានសួគ៌​វិញ លុះ​ព្រះ​ពិស្ណុការ​មាន​ជន្មាយុ ១០ ឆ្នាំ បាន​ត្រាច់​ស្វែង​រក​មាតា​ខ្លួន, កាល​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ជា​ច្រើន​ថ្ងៃ អស់​កម្លាំង​ណាស់ ខោ​អាវ​ដាច់​អស់ ប៉ុន្តែ​ចេះ​តែ​អត់​ទ្រាំ ដោយ​ចង់​ឃើញ​មាតា មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន ព្រះ​ពិស្ណុការ​ក៏​បាន​ជួប​នឹង​មាតា​ដូច​បំណង
នាង​ទេពធីតា កាល​ជួប​នឹង​បុត្រ​ហើយ ក៏​នាំ​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ភ្លាម, ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ទ្រង់​ចាត់​ពួក​ទេវតា​បង្ហាត់​ព្រះ​ពិស្ណុការ​នូវ​វិជ្ជា​សង់​ផ្ទះ នឹង​តុបតែង​លំអ​ផ្ទះ
កាល​ព្រះ​ពិស្ណុការ​កំពុង​រៀន​វិជ្ជា​សង់​ផ្ទះ​អំពី​ពួក​ទេវតា, ព្រះ​ឥន្ទ្រ​ទ្រង់​យាង​ទៅ​នាំ​ព្រះ​កេតុ-មាលា ជា​ព្រះ​រាជ​បុត្រ​ព្រះ​អង្គ​មក​បង្ហាញ​ឋាន​តាវត្តឹង្ស ទ្រង់​ត្រាស់​បង្គាប់​ឲ្យ​ព្រះ​កេតុមាលា​ស្រង់​ទឹក ថ្ងៃ ដង ពីព្រោះ​ទឹក​នោះ​មាន​គុណធម៌​ឲ្យ​ចម្រើន​ព្រះ​ជន្ម
ដោយ​ព្រះ​កេតុមាលា​មាន​លក្ខណៈ​ជា​មនុស្ស ព្រះ​អង្គ​មិន​អាច​គង់​នៅ​ឋាន​តាវត្តឹង្ស​បាន​យូរ, ព្រះឥន្ទ្រ​ក៏​ត្រាស់​បង្គាប់​ព្រះ​កេតុមាលា នឹង​ព្រះ​ពិស្ណុការ​ឲ្យ​យាង​ត្រឡប់​មក​ឋាន​កណ្ដាល​វិញ ហើយ​មាន​ព្រះ​ឱង្ការ​ផ្ដាំ​ព្រះ​ពិស្ណុការ​ឲ្យ​សង់​ប្រាសាទ​តាម​គំរូ​ប្រាសាទ ដែល​ព្រះ​កេតុមាលា​ទ្រង់​ទត​ឃើញ​នៅ​ឋានតាវត្តឹង្ស ហើយ​ដែល​ទ្រង់​សព្វ​ព្រះ​ហ្ឫទ័យ​ផង
ដោយ​ព្រះ​ទ័យ​សុភាព​រាបសារ ព្រះ​រាជ​បុត្រ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​សព្វ​ព្រះ​រាជ​ហ្ឫទ័យ​ត្រឹម​ប្រាសាទ​ក្រោល​គោ​ប៉ុណ្ណោះ ដូច្នេះ កាល​វិល​ត្រឡប់​មក​ឋាន​កណ្ដាល​វិញ ព្រះ​ពិស្ណុការ​បាន​សង់​ប្រាសាទ​មួយ​ល្អ​វិចិត្រ ដូច​ប្រាសាទ​ក្រោល​គោ​នៃ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​សុទ្ធសាធ ព្រះ​កេតុមាលា​ទ្រង់​ពេញ​ព្រះ​ហ្ឫទ័យនឹង​ប្រាសាទ​នោះ​ពន់ពេក មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​បាន​ត្រាស់​បង្គាប់​ព្រះ​ពិស្ណុការ​ឲ្យ​សង់​ប្រាសាទ​មាន​រំលេច​រចនា​ជា​ច្រើន​ទៀត អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ ទើប​កើត​ក្រុង​អង្គរ​ល្អ​ចម្លែក
ដល់​វេលា​ធ្វើ​ពិធី​ព្រះ​រាជាភិសេក​ព្រះ​រាជ​បុត្រា, ព្រះ​ឥន្ទ្រ​យាង​ចុះ​មក​ស្ថាន​មនុស្ស​លោក​ម្ដង​ទៀត នៅ​ឱកាស​នោះ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ព្រះ​រាជ​ទាន​បរម​នាម​ទី ដល់​ព្រះ​កេតុមាលា ហើយ​ឲ្យ​ហៅ​នគរ​នោះ​ជា​កម្ពុជា​ជាប់​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ព្រះ​ឥន្ទ្រ​បង្រៀន​វិជ្ជា​ផ្សេង សម្រាប់​គ្រប់គ្រង​នគរ​នឹង​ព្រះ​រាជ​ទាន​ព្រះ​ខាន់​រាជ្យ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​នគរ​ចំណុះ​នគរ​ខ្មែរ​ជា​ច្រើន ទាំង​ផ្សាយ​ជ័យជោគ​នៅ​ពេញ​ជុំ​វិញ​នគរ​ខ្មែរ
ដោយ​សារ​ព្រះ​ឥន្ទ្រ​បាន​យាង​មក​រៀបចំ​នគរ​ខ្មែរ​សម័យ​អង្គរ ហើយ​ពួក​ស្រី​ទេពអប្សរ​នឹង​ស្រី​ល្ខោន​ល្អ នៅ​ឋាន​តាវត្តឹង្សបាន​ប្រគល់​ល្បិច​ក្បាច់​ល្ខោន​គ្រប់​បែប​ឲ្យ​មក​ខ្មែរ បាន​ជា​ខ្មែរ​យើង​ប្រើ​សម្លៀក​បំពាក់​នឹង​គ្រឿង​ប្រដាប់​ស្រី​ល្ខោន តាម​ភាព​ស្រី​ទេពអប្សរ​នៅ​ឋាន​សួគ៌​តាំង​ពី​សម័យ​អង្គរ​មក ដរាប​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ
យើង​ស្លេះ​រឿង​ព្រេង​ត្រឹម​នេះ ដើម្បី​អធិប្បាយ​បញ្ចប់​ដើមកំណើត​ល្ខោន​ខ្មែរ​ថែម​ទៀត ឲ្យ​ជាក់លាក់​តទៅ
រជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី តាំង​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ ៨០២ ដល់ ៨៦៩
ដូច្នេះ ល្ខោន​នោះ​ជា​ល្ខោន​ចាស់​ប្រហែល​ជា​ជិត ១១ សតវត្ស​មក​ហើយ, ទោះបី​ល្ខោន​សម័យ​នោះ​មិន​ដូច​ល្ខោន​សព្វ​ថ្ងៃ​សុទ្ធសាធ​ក្ដី ក៏​គេ​សន្និដ្ឋាន​បាន​ថា លំនាំ​ភាព​ល្ខោន​សព្វ​ថ្ងៃ ប្រហែល​នឹង​លំនាំ​ឬ​ភាពល្ខោន​ក្នុង​សតវត្ស​ទី ឯ​ណោះ ដោយ​គេ​បាន​ឃើញ​នៅ​ប្រាសាទ​បាយ័ន​មាន​រូប​ចម្លាក់​លំនាំ​ក្បាច់​រាំ​នឹង​ក្បាច់​ល្ខោន ដែល​ស្ត្រី​របាំ​ខ្មែរ​សព្វ​ថ្ងៃ​យក​ដំរាប់​តាម​សុទ្ធសាធ លំនាំ​ក្បាច់​ដែល​គេ​តែង​យក​មក​រាំ​ញឹកញយ គឺ​លំនាំ​ក្បាច់​កាន់​ផ្កា ភាព​រាំ ជើង​ពីរ​បោះ​កន្ធែក​ឆ្ងាយ​ពី​គ្នា​បន្តិច, ជើង​មួយ​បត់​លើក​ឡើង​ផុត​ពី​ដី, ដាក់​ដៃ​ម្ខាង​សណ្ដូក​តាម​ភ្លៅ, ដៃ​ម្ខាង​ទៀត​បត់​ត្រឹម​កែង​ដៃ, បាត​ដៃ​ទ្រ​ផ្កា​រំយោល​ឬ​ផ្កា​ឈូក​មួយ​ទង, មេ​ដៃ​នឹង​ចង្អុល​ដៃ​ជីប​ភ្ជាប់​គ្នា ម្រាមដៃ ទៀត​ពត់​ង​ទន្ទាំ​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ពី​គ្នា​បន្តិច
ក្បាច់​មួយ​យ៉ាង​ដែល​បង្ហាញ​ឲ្យ​យើង​ឃើញ​ញឹកញយ គឺ​ក្បាច់​ហោះ ជា​ក្បាច់​គួរ​ពិត​ពិល​រមិល​មើល, ប៉ុន្តែ​ច្រើន​តែ​មាន​លំនាំ​ឆ្គាំឆ្គង​ខ្លះ ដោយ​បញ្ចេញ​ការ​បត់បែន​វិលវង់​ហួស​ខ្នាត​ឃ្លាត​ចាក​ការពិត, តែ​ទោះបី​ដូច្នោះ ក៏​គេ​អាច​រាប់​បញ្ចូល​ក្បាច់​នោះ​ទៅ​នឹង​ក្បាច់​របាំ​នានា​ដែល​មាន​របៀប​ហោះ​ដូច​គ្នា ជា​ក្បាច់​មួយ​ចម្លែក ល្អ​មើល​ជាង​គេ​ក្នុង​ចំណោម​ក្បាច់​ល្ខោន​ខ្មែរ
រូប​ចម្លាក់​នៅ​ប្រាសាទ​បាយ័ន​នឹង​ក្បាច់​ចម្លាក់ នៅ​លើ​ប្រាសាទ​ទាំងឡាយ​ក្នុង​អង្គរ មិន​មែន​ធ្វើ​ដំណាង​ក្បាច់​ល្ខោន​ទាំងអស់​ទេ, ក្បាច់​ដែល​ធ្វើ​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ទាំង​ប៉ុន្មាន នោះ​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ក្បាច់​ឯ​ទៀត​ជា​ច្រើន, ប៉ុន្តែ​បើ​គេ​សំគាល់​ក្បាច់​ល្ខោន ដែល​មាន​យក​ទៅ​ធ្វើ​ជា​រូប​ចម្លាក់​នោះ គេ​អាច​សន្មត​ថា​ការ​ព្យាយាម​ក្នុង​កិច្ច​គោរព​ច្បាប់​ដើម​មិន​ចេះ​អស់​ឡើយ
គ្រឿង​អលង្ការ ដែល​ស្ត្រី​ល្ខោន​យក​មក​ពាក់ គឺ​ជា​គ្រឿង​តុបតែង​របស់​ពួក​ស្ត្រី​ទេពអប្សរ ប៉ុន្តែ​ឯ​សម្លៀក​បំពាក់​មិន​មែន​របស់​ស្ត្រី​ទេពអប្សរ​ទេ លើក​តែ​កំណាត់​ដែល​យក​មក​ធ្វើ​ជា​សំពត់​សំឡុយ​ប៉ុណ្ណោះ
ឯ​គ្រឿង​តុបតែង​នេះ មិនមែន​ប្រើ​តាម​ទំនើង​ចិត្ត​អ្នក​ស្អាង​ឲ្យ​ទេ គឺ​ដល់​ពេល​ក្រោយ ទើប​គេ​បន្ថែម​សម្លៀក​បំពាក់​បន្តិច​ម្ដង ឡើង​ទៀត ត្រង់​កន្លែង​នេះ​គ្មាន​ការ​អ្វី​គួរ​ឲ្យ​ឆ្ងល់​សោះ ពីព្រោះ​ល្ខោន​ទាំង​ស្រុក​ខ្មែរ​ទាំង​ស្រុក​ដទៃ​កើត​ឡើង​តាំង​ពី​អ្នក​ស្រុក​នៅ​អាក្រាត​នៅ​ឡើយ
នៅ​ប្រាសាទ​បាយ័ន គេ​ឃើញ​មាន​រូប​ចម្លាក់មួយ​ដំណាង​ជីវភាព​ស្ត្រី​ល្ខោន​ម្នាក់ គឺ​របៀប​ងូត​ទឹក របៀប​តុបតែង​កាយ, របៀប​ពត់​ខ្លួន នឹង​របៀប​ហាត់ គួរ​ឲ្យ​ពេញ​ចិត្ត​ចំពោះ​រូប​ចម្លាក់​មួយ​នេះ​ខ្លាំង​ណាស់ ដោយ​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ដឹង​ថា​ស្ត្រី​ល្ខោន​ខ្មែរ​យើង​មាន​ជីវភាព​ហ្មត់ចត់ ដូចជា​ស្ត្រី​ល្ខោន​ក្រុម​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​ដែល​តែងតែ​ប្រកប​ជីវភាព​នោះ​ត​រៀង​មក
ទំនៀម​ទម្លាប់​តែង​ប្រកាន់​ទុក​ដោយ​ម៉ឺងម៉ាត់​នូវ​ដើម​កំណើត, ច្បាប់​ជីវភាព​សម្រាប់​ស្ត្រី​ល្ខោន នឹង​របៀប​រាំ​ល្ខោន តាម​មតិ​របស់​អ្នក​ចេះ​ដឹង​ជាតិ​ថៃ​ខ្លះ​ថា នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​នេះ​ហើយ ដែល​កាន់​ទំនៀម​ដ៏​បរិសុទ្ធ គេ​បាន​ដឹង​ថា​ប្រជាជន​ថៃ ក៏​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​មហោស្រព​របស់​គេ​បាន​ចំរើន​ណាស់​ដែរ​។ ឯ​មហោស្រព​របស់​ខ្មែរ​យើង ពិត​មែន​តែ​យើង​មិន​បោះបង់​ចោល​ស្មោះ ប៉ុន្តែ​យើង​ធ្វេសប្រហែស​មិន​សូវ​និយម​អស់​រយៈ​ពេលា​ជា​យូរ​ណាស់​ដែរ គឺ​ក្នុង​រវាង​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ឱន​ថយ​អានុភាព ហើយ​ដល់​សតវត្សរ៍​ទី ១៧ ខ្មែរ​យើង​ទៅ​យក​របៀប​មហោស្រព​របស់​ខ្លួន​ពី​ប្រទេស​ថៃ​មក​វិញ ដែល​គេ​កំពុង​តែ​រៀបរយ​មហោស្រព​នោះ តាម​បំណង​របស់​គេ ប៉ុន្តែ​ខ្មែរ​យើង​មិន​យក​ត្រឹម​តែ​របៀប​ល្ខោន​មក​វិញ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ គឺ​រហូត​ដល់​ប្រែ​ទាំង​រឿង​ដែល​ថៃ​គេ​យក​ទៅ​លេង​ល្ខោន​ផង
នៅ​សម័យ​នោះ ក៏​មាន​ក្រុម​ល្ខោន​ប្រុស ស្រី​ក្នុង​ព្រះ​បរម​រាជវាំង​ស្ដេច​នានា ម្យ៉ាង​ទៀត ឧបាសក​ជើង​វត្ត​ខ្លះ ដែល​បាន​រក្សា​ទុក​នូវ​សាស្ត្រា​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ បាន​ប្រមូល​កូន​សិស្ស​លោក​បង្កើត​ធ្វើ​ជា​ក្រុម​ល្ខោន​ឡើង ដើម្បី​ជា​ការ​កំសាន្តខ្លួន​ឯង នឹង​ពួក​កូន​សិស្ស​លោក អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ ទើប​ទំនៀម​ក្បាច់​ល្ខោន​មាន​នៅ​សល់​ដោយ​អន្លើ
ឯ​បព្វជិត​នៅ​សម័យ​នោះ​ក៏​កាន់​វិន័យ​តឹងតែង​ណាស់ សូម្បី​តែ​ការ​កំសាន្ត​បែប​នេះ ក៏​បព្វជិត​ឥត​បាន​ទៅ​កំសាន្ត​ផង​ទេ ម្ល៉ោះ​ហើយ ក៏​បណ្ដោយ​ឲ្យ​ឪពុក​ម្ដាយ​របស់​កូន​សិស្ស​ធ្វើ​តាម​ចិត្ត
គេ​មិន​សូវ​ងឿង​ឆ្ងល់​ពី​ការ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ពាក្យ​ប្រើ​ក្នុង​មហោស្រព, ល្ខោន ឬ​របាំ នឹង​រឿង​ល្ខោន​ទេ
នៅ​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស មហោស្រព​នឹងរបាំ​ផ្សេង ដែល​លាយឡំ​គ្នា គេ​មិន​អាច​និយាយ​ពី​មួយ​ចោល​មួយ​បាន​ឡើយ
ការ​ចាក់ក្បាច់ ដំបូង​គ្រា តែ​ជា​ការ​សំដែង​មនោសញ្ចេតនា​របស់​មនុស្ស​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ដល់​ក្រោយ​មក​ទើប​បាន​គេ​រាំ​រឿង ដែល​បាន​លេង​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​វិហារ​ធំ​របស់​សាសនា
សេរីភាព​ក្នុង​ការ​រាំ​នឹង​ក្នុង​គំនិត​ផ្ដើម ចួនកាល​ចំរើន​ពី​ការ​ពិសិដ្ឋ​ទៅ​ជា​មិន​ពិសិដ្ឋ​វិញ​ក៏​មាន, ប៉ុនតែ​ក្បាច់​នៅ​ដូច​ល្បាច់​ដើម​ដដែល ព្រោះ​សៀវភៅ​ពិសិដ្ឋ​បំបត់​មហោស្រព នឹង​ល្ខោន​ឲ្យ​មាន​ច្បាប់​ដូច​គ្នា
ពាក្យ​មហោស្រព​នឹង​ល្ខោន ហៅ​ជា​ពាក្យ​សំស្ក្រឹត​តែ​មួយ​ម៉ាត់​ថា​នាដ្យៈ
មុន​នឹង​បង្រួម​រឿង​មហោស្រព នៅ​មាន​បរិយាយ​អំពី​ការ​ម៉ិតប្រាយ​របស់​ល្ខោន​ដែល​ខ្មែរ​យើង​យក​តម្រាប់​ពី​ប្រទេស​សៀម អធិប្បាយ​អំពី​លីកេ ឬ​យីកេ​ដែល​ប្រជាជន​ច្រើន​និយម​រាប់អាន យីកេ​កើត​មាន​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​រវាង​ពាក់​កណ្ដាល​សតវត្សរ៍​ប៉ុណ្ណោះ, ទាំង​អាយបេ ឬ​អាប៉េ ក៏​កើត​ក្នុង​រវាង​សតវត្សរ៍​នោះ​ដែរ គឺ​ក្នុង​ឆ្នាំ ១៨៧៦ ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​នរោត្ដម
អាប៉េ គឺ​ជា​ល្ខោន​បរទេស​មក​ពី​ស្រុក​សៀម ដែល​មាន​បែប​ដូចជា​ចម្រៀង​ផ្ដោះផ្ដង​នៅ​ប្រទេស​លាវ
ជួនកាល​អាប៉េ​នោះ គ្រាន់​តែ​ស្រី​នឹង​ប្រុស​ម្នាក់​អង្គុយ​ទល់​មុខ​គ្នា​ច្រៀង​ចោទ​ឆ្លើយ​ផ្ដោះផ្ដង​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក, ជួនកាល​មាន​ពួក​ស្រី - ប្រុស​ជា​ច្រើន​នាក់​អង្គុយ​មួយ​ប៉ែក​ម្ខាង​ច្រៀង​ម្នាក់​ម្ដង ពី​រឿង​អ្វី​មួយ ហើយ​ទះ​ដៃ​ធ្វើ​ជា​ចង្វាក់​ភ្លេង
អាប៉េ បើ​កុំ​ឲ្យ​តែ​បណ្ដា​ជន​ជ្វា​យក​ដំរាប់​តាម​ចម្រៀង​ផ្ដោះផ្ដង នៅ​ប្រទេស​លាវ ហើយ​យក​មក​ក្លាយ​ជា​ចម្រៀង​សាសនា គឺ​ជា​របាំ​ផ្សំ​អំពី​យីកេ​ជាន់​ដើម ដែល​មាន​ដើម​កំណើត​ពី​ជ្វា នឹង​មុយស៊ុលម៉ង់ ប៉ុន្តែ​យីកេ​ជ្វា​មិនមែន​ជា​របាំ​កំសាន្ត ដូចជា​អាប៉េ​នឹង​យីកេ​នៅ​ស្រុក​សៀម​ទេ គឺ​ជា​ចម្រៀង​សាសនា
របៀប​លេង គឺ​គេ​ធ្វើ​ជា​ពួក​តាបស​អង្គុយ​ដំកង់​សូត្រ​ធម៌​តិច ព្រម​គ្នា មាន​តាបស​ម្នាក់​និយាយ​រអ៊ូ​តែ​ម្នាក់​ឯង កាត់​ធម៌​តាបស​ឯ​ទៀត​ម្ដង ហើយ​មាន​ពួក​ជ្វា​ដែល​ខ្វះ​កិច្ច​គោរព​ពោល​ពាក្យ​ក្រៅ​អំពី​ធម៌ បន្លប់​ពាក្យ​រអ៊ូ​របស់​តាបស​ដែល​កើត​ទៅ​ជា​ការ​កំផ្លែង​ចំអន់​លេង​ពិត ទៅ​វិញ បណ្ដា​ជន​សៀម​ចូល​ចិត្ត​នឹង​របៀប​កំផ្លែង​ដូច្នេះ ម្ល៉ោះ​ហើយ​បើ​គេ​មើល​យីកេ​គេ​គិត​តែ​ពី​នាំ​គ្នា​សើច​មិន​ចេះ​ស្រាក ឯ​ហេតុ​ដែល​យីកេ​ជ្វា​កើត​ទៅ​ជា​អាប៉េ​សៀម នោះ​ជា​ការ​ងាយ​រៀបរាប់​ទេ ប៉ុន្តែ​ការ​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​យីកេ​ចំរើន​ពី​សៀម​មក​ខ្មែរ​ទៀត ជា​ការ​លំបាក​ណាស់​ទៅ​វិញ ពីព្រោះ​យីកេ​ដែល​យើង​ធ្លាប់​បាន​ឃើញ គឺ​ជា​ល្ខោន​ពិត មាន​លេង​ជា​ច្រើន​នាក់​មាន​សំលៀក​បំពាក់ ចេញ​ចូល​ក្នុង​ឆាក​រាំ​ចាក់​ក្បាច់​មាន​ភ្លេង​ពិណពាទ្យ​អម​ផង មិនមែន​ចរៀង​ផ្ដោះ​ផ្ដង​ទេ យីកេ​ជាន់​ក្រោយ​ឃើញ​ថា​ខុស ពី​អាប៉េ​ពី​ជាន់​មុខ​ឆ្ងាយ​ណាស់ ប៉ុន្តែ​យីកេ​ឬ​អាប៉េ​មាន​គោល​តែ​ពីរ​រួម​គ្នា គឺ​ការ​កំផ្លែង​នឹង​ការ​ស្និទ្ធស្នាល
ចម្រៀង​ក្នុង​អាប៉េ គ្មាន​ពាក្យ​ពីរោះ​ពីសា​ថ្លៃថ្នូរ​ទេ ពីព្រោះ​កាល​ដើម​ឡើយ អាប៉េ​កើត​ឡើង​ដោយ​សារ​តែ​ពាក្យ​ចំអន់​ធម៌​តាបស​ជ្វា​លេង​ប៉ុណ្ណោះ
ចំណែក​ឯ​យីកេ​ជា​ល្ខោន​មួយ​បែប ដែល​គេ​យក​ដំរាប់​ពី​ល្ខោន​ធម្មតា​នឹង​លំនាំ​ល្ខោន​ជាតិ​បរទេស​នានា, ក្បាច់​ល្ខោន​នោះ​ប្រើ​សម្រាប់​កិរិយា​កំផ្លុក​កំផ្លែង​លែបខាយ សម្លៀក​បំពាក់​ក៏​ប្រើ​ជា​របៀប​កំផ្លែង​ដែរ, ឯ​រឿង​ព្រេង​ច្របូក​ច្របល់​លាយឡំ​នឹង​រឿង​របស់​ជ្វា, ភូមា, មាឡាបារ, លាវ, ចិន ។ល។
គេ​ជឿ​ថាៈ ដែល​យីកេ​លេង​របៀប​នេះ គឺ​ជា​ល្បែង​ថ្មី​ទើប​នឹង​កើត​ប្រហែល​ជា ២០០ ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ
បរិយាយ​ពី​ដើម​កំណើត​មហោស្រព​ចប់​ដោយ​សង្ខេប​តែ​ប៉ុណ្ណេះ
និគមវចនៈ
ក្នុង​លោក​គេ​ស្គាល់​ខ្មែរ​យើង​បាន
ដោយ​ឋាន​សិល្បៈ​អង្គរ​វត្ត
នឹង​ដោយ​មហោស្រព​ខ្មែរ​ប្រាកដ
ជា​ច្រើន​សតវត្សរ៍​យ៉ាង​ចំណាន
ដូច្នេះ ខ្មែរ​ថ្មី​ត្រូវ​រក្សា
មហោស្រព​ខេមរា នឹង​គ្រឹះស្ថាន
សិល្បៈ​ខ្មែរ​យើង​ពី​បុរាណ
ឲ្យ​បាន​គង់វង់​រុងរឿង​អើយ !

No comments:

Post a Comment