Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Sunday, March 18, 2012

បញ្ហាសីលធម៌


បញ្ជីអត្ថបទ
១. សេចក្ដីផ្ដើមៈ
២. បុព្វហេតុដែលនាំអោយកើតមានសីលធម៌
            ២.១ កត្តាសង្គម
២.២ កត្តាសាសនា
២.៣ កត្តាសម្ភារៈ
២.៤ កត្តាទំនៀមទម្លាប់ ប្រពៃណី
៣.មូហេតុដែលធ្វើអោយសីលធម៌ធ្លាក់ចុះ
៣.១ កត្តាមនោសញ្ចេតនាបាក់ផ្នត់ៈ
៣.២ ការបាត់បង់ជំនឿលើខ្លួនឯងៈ
៣.៣ កត្តាសង្រ្គាមអូសបន្លាយៈ
៣.៤ កត្តាមហិច្ឆតាៈ
៣.៥ កត្តាទ្រព្យសម្បត្តិ
៣.៦ កត្តាហូរចូលនៃវប្បធម៌បរទេសៈ
៣.៧ កត្ដាច្បាប់
៣.៨​ កត្តាគ្រឿងញៀនៈ
៣.៩ កត្តាអប់រំធ្លាក់ចុះ
៤. ផលវិបាកដែលបណ្ដាលពីការធ្លាក់ចុះនៃសីលធម៌
៤.១ ការបាត់បង់នូវសេចក្ដីសុខខាងផ្លូវចិត្ត
៤.២ បាត់បង់គុណតម្លៃជាមនុស្ស
៤.៣ បែកបាក់សាមគ្គី
៤.៤ អសន្តិសុខសង្គម
៤.៥ សង្រ្គាម
៥. ដំណោះស្រាយខ្លះក្នុងការលើកកម្ពស់សីលធម៌
            ៥.១ ផ្ដើមពីបុគ្គលខ្លួនឯង
            ៥.២ ការស្គាល់ពីគុណតម្លៃខ្លួនឯងនឹងអ្នកដទៃ
៥.៣ លើកទឹកចិត្តសកម្មភាពសីលធម៌
            ៥.៤ បង្កើនការអប់រំផ្នែកសីលធម៌
            ៥.៥ ការបណ្ដុះគំនិតជាតិនិយម
            ៥.៦ សន្តិភាពក្នុងចិត្ត
            ៥.៧ រិតបន្តឹងច្បាប់
៦.​សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន
ឯកសារយោង




១. សេចក្ដីផ្ដើមៈ
            តើសីលធម៌ជាអ្វី? តើសីលធម៌កើតចេញបុព្វហេតុអ្វីខ្លះ? ហេតុអ្វីបានជា​គេត្រូវ​ការ​សីល​ធម៌? ចុះហេតុអ្វីបានជាសីលធម៌មានការ​ធ្លាក់ចុះ? តើយើង​ត្រូវ​ស្រោចស្រង់​សីលធម៌​ឡើងវិញ​ដោយ​របៀបណា?
កាលណានិយាយាពីសីលធម៌ យើងដឹងហើយថាសីលធម៌គឺជាធម៌របស់សត្វលោក ឬ ជា​កិរិយា​មាយាទ សណ្ដាប់ធ្នាប់ ដំបូន្មានដែលនាំឲ្យជៀសវាងអំពើអាក្រក់ ហើយ​ប្រព្រឹត្ត​តែអំ​ពើ​ល្អ​ជានិច្ច។ សីលធម៌អាចស្ដែង ចេញតាមរយៈ សុភាវៈធម៌ គឺការដើរ, ដេក, ឈរ, អង្គុយ​សម​រម្យ​សុភាពរៀបសារត្រឹមត្រូវ សុជីវធម៌គឺការ រស់នៅល្អ ចំពោះសណ្ដាប់ធ្នាប់ ការ​ដឹង​ប្រមា​ណ​ក្នុង​កិច្ចការប្រាស្រ័យទាក់ទងជាមួយអ្នកដទៃ។
          គ្មានបុគ្គលណាអាចរស់នៅតែឯកឯងបានឡើយ គឺគេត្រូវរស់នៅជាក្រុមជាសង្គម ហើ​យ​​ដើម្បី​រស់ នៅក្នុងសង្គមបានលុះតា្រសមាជិកម្នាក់ៗគោរពច្បាប់វិន័យ សិទ្ធិគ្នា និង​មាន​សីល​ធម៌​​​ចំពោះ​គ្នាទៅវិញទៅមក។ ព្រះពុទ្ធសាសនាបានអោយតម្លៃទៅលើសីលធម៌យ៉ាងខ្លាំង ទ្រង់​​​បាន​​សម្ដែងថារវាងសីលធម៌និងបញ្ញា គឺសីលធម៌ ប្រសើរ​ជាងមិន​ខុសអ្វី​ដែល​បុគ្គល​ម្នាក់​មាន​បញ្ញា​ក្នុងការប្រើប្រាស់ដាវឬអាវុធ តែបើគ្មានសីលធម៌គ្រប់ដណ្ដប់ទេ គេអាច​នឹង​យក​ដាវ​ឬ​អាវុធ​ទៅកាប់សម្លាប់មនុស្សដោយគ្មាធម៌មេត្តា។
          ម៉្យាងវិញទៀតយើងឃើញថានៅក្នុងតម្រូវការ ម៉ាស្លូ ក្រៅអំពីចំណីអាហារ ជម្រក ការ​ស្រ​​​លាញ់ មនុស្ស​ត្រូវ​ការការ​អោយតម្លៃ​និងការ​គោរពដែល​យើងហៅថា​សីលធម៌ក្នុង​ការ​អោ​យ​​​ត​ម្លៃ​​គ្នាទៅវិញទៅមក។
          ទន្ទឹមគ្នានេះដែរយើងបានឃើញថាសីលធម៌ពេលខ្លះមានការធ្លាក់ចុះយ៉ាងខ្លាំង ហើយ​យើង​​​ក៏ត្រូវការ មធ្យោបាយផ្សេងៗដើម្បីស្ដារសីលធម៌អោយងើបឡើងវិញ តែមុន​នឹង​បង្ហាញ​ឬ​ស្វែង​រកមធ្យោបាយទាំងនេះ យើង​ត្រូវ​យល់​ដឹងផង​ដែរអំពី​បុព្វហេតុ​ដែលនាំ​អោយមាន​សីល​ធម៌​កើតឡើង និងបុព្វហេតុដែលធ្វើអោយសីល ធម៌ធ្លាក់ចុះ។

២. បុព្វហេតុដែលនាំអោយកើតមានសីលធម៌
            ២.១ កត្តាសង្គម
          ដោយសារមនុស្សមិនអាចរស់នៅដាច់តែឯងបាន គេក៏ត្រូវ ការសង្គម មួយ ដ៏រឹង មាំនិង សុខ សន្តិភាព ដើម្បីបានសង្គមបែបនេះ គេត្រូវធ្វើសម្បទានអំណាច និង សិទ្ធិខ្លះ ទៅអោយ គ្នាទៅវីញទៅមក ពេលនោះហើយ សីលធម៌ក៏កើតមានឡើង។ ពេល សង្គម ចេះ តែប្រែ ប្រួ ល ពួកគេក៏ចែងច្បាប់ឡើង ដើម្បីបំរើផលប្រយោជន៍ដល់ សង្គមរបស់ខ្លួន ពេល​នោះ​ដែរ​សីល​ធម៌​ក៏​លេចចេញឡើងតាមរយៈច្បាប់សង្គម គឺការចង់រួមរស់នៅជាមួយគ្នា ដែលទស្សនវិទូ ហ្សង់ ហ្សាក់រ៉ូសូ ហៅថា កិច្ចសន្យាសង្គម ។ ឧទាហរណ៍ សេរីភាពក្នុងកានិយាយស្ដី សិទ្ធិ និង ការ​​ចូល​ផ្ទះអ្នកដទៃ ត្រូវគោរពសិទ្ធិម្ចាស់ផ្ទះនិង ត្រូវដោះមួក ដោះស្បែកជើងចេញជាដើម ដូច​សុភា​​សិត​បាន ពោល​ថា នៅម្នាក់ឯងត្រូវប្រយ័ត្នគំនិត នៅជាមួយគ្រួសារត្រូវ​ប្រយ័ត្នទឹកមុខ នៅក្នុង​សង្គមត្រូវប្រយ័ត្នសំដី ឬ សីលធម៌កើតចេញពីការក្រែងចិត្តអ្នកដទៃជាដើម
        ២.២ កត្តាសាសនា
            ត្រឹមតែសង្គមមួយមិនគ្រប់គ្រាន់ដើម្បីក្នុងការកំណត់សីលធម៌របស់មនុស្សទេ ដោយ​សារ​តែពួកគេ ម្នាក់​ៗពុំមានចិត្តដូចគ្នាទេ ដូច្នេះ​ហើយ​ដែល​ធ្វើអោយ​ពួកគេមាន​ភាពប្រទាំង​ប្រ​ទិស​គ្នាខ្លះនិងខ្វះនូវភាពសេចក្ដី​សុខផ្លូវ​ចិត្ត។ស្របពេល​នោះហើយសាសនាក៏កើត​មាន​ឡើង​ជាមួយគ្នានិងគំនិតចង់បានសេចក្ដីសុខទាំងផ្លូវកាយ​និង ផ្លូវចិត្តគឺសីល​ធម៌ដែល​កើតឡើង​ដោយ​សុទ្ធចិត្តគ្មានការបង្ខិតបង្ខំ ដូចជាចូលវត្ដត្រូវដោះមួករក្សាភាព​ស្ងៀម​​ស្ងាត់ ស្លៀក​ពាក់​អោយ​បាន​សមរម្យជាដើម។ នៅពេលដែលបុគ្គលគ្រប់រូបនាំគ្នាគោរព ប្រតិបត្តិទៅតាម​ទំនោរ ឬពាក្យទូន្មាន ពាក្យប្រៀនប្រដៅដ៏មានតម្លៃដែលយើងហៅថាសាសនានោះ ពេល​នោះហើយ​ដែល​យើង​អាចសម្គាល់ថាមានសីលធម៌កើតឡើង។
            ២.៣ កត្តាសម្ភារៈ
            នៅពេលដែលមនុស្សមានសំម្ភារៈប្រើប្រាស់គ្រប់គ្រាន់ ភាពលោភ​លន់និង​មហិច្ឆតា​របស់​ពួកគេក៏ត្រូវបាន កាត់បន្ថយ ដោយសារតែជីវភាព សេដ្ឋកិច្ច​មានកំរិត​កាត់តែ​ប្រសើរ។​សម្ភារៈទំ​នើបៗបានធ្វើឲ្យពួកគេស្រលាញ់ សម្ភារៈរបស់ខ្លួន និងចង់ថែរក្សាវា ហើយកម្ម​សិទ្ធិ​ទៀត​សោតក៏បានធ្វើអោយពួកគេយល់ថា បើខ្លួនគេចង់បាន សម្ភារៈ ឬ របស់រប​រប្រើប្រាស់ ហើយ​ស្រលាញ់វានោះៗអ្នកដទៃគេក៏ស្រលាញ់សំម្ភារៈឬរបស់របរខ្លួនដូចគ្នានេះ​ដែរ ។ ប្រការ​នេះក៏បានធ្វើអោយពួកគេចេះក្រែងរអែងចិត្តគ្នា និងចេះ​គោរពសិទ្ធ​គ្នាទោវិញ​ទៅមក​ផង​ដែរ នៅ​ពេលនោះហើយដែលសីលធម៌លេចរូបរាងឡើងដោយសារតែសម្ភារៈប្រើប្រាស់។
            ២.៤ កត្តាទំនៀមទម្លាប់ ប្រពៃណី
            គ្នាន​សង្គមណាមួយដែលគ្នានទំនៀមទម្លាប់នោះទេ ហើយទំនៀម​ទម្លាប់ប្រពៃណី​ទាំង​នេះក៏បានជះឥទ្ធិ ទៅលើសមាជិកនៃសង្គមតាមរយៈទំនាក់ទំនងប្រចាំថ្ងៃ ហើយ​ដើម្បីធ្វើទំ​នាក់​​ទំនងជាមួយគ្នាអោយកាន់តែល្អ ប្រសើរលក្កិកណាគេចេះគោរពគ្នាទៅវិញទៅមក។ សម្រាប់​ការទំនាក់ទំនងពីសង្គមមួយទៅសង្គមមួយវិញគេ ក៏ត្រូវស្គាល់អំពីវប្បធ៌ ឬ អរិយធម៌​របស់សង្គមនីមួយផងដែរ។ ដូចនេះទំនៀមទម្លាប់បង្កើតសីលធម៌ឡើង តាម រយៈ​សុភាសិត​មួយបានពោលថា​ ចូលស្ទឹងតាមបទ ចូលស្រុកតាមប្រទេស។ មានន័យថាគេត្រូវបត់បែនតាម
កាលៈ​ទេសៈអាស្រ័យតាមការនិយមពេញចិត្តរបស់សង្គមទាំងមូល។

៣.មូហេតុដែលធ្វើអោយសីលធម៌ធ្លាក់ចុះ
            ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធបានសំដែងថា អនិច្ចំ ទុក្ខំ អនត្តា។ អនិច្ចំ មានន័យថាមិនទៀងទាត់ អ្វី​តែង​​ប្រែប្រួល ហើយអ្វីៗដែលកើតឡើងហើយរមែងរលត់ផុតទៅវិញជាធម្មតា។ ទុក្ខំ ប្រែថា​អ្វី​ដែល​កើត​ឡើងមកហើយនោះ រមែងមានទុក្ខជាប់មកជាមួយជានិច្ច។ អនត្តា ប្រែថា​មិនមែន​ជារ​បស់ខ្លួន គ្មាននរណាម្នាក់អាចគ្រប់គ្រងឬបញ្ជារ ទៅអ្វីមួយបានជារៀងរហូតនោះទេ។ រីឯ​សីល​វិញក៏យ៉ាងនោះដែររមែងប្រែប្រួជានិច្ច តែគ្មាននរណាម្នាក់ដែល មិន​ត្រូវការ​សីល​ធម៌​នោះ​​ទេ តែគ្រាន់តែពេលខ្លះគេមិនអាចបង្កើតឬគ្រប់គ្រប់វាអោយនៅស្ថិតស្ថេរជានិរន្តបាន តែ​ប៉ុណ្ណោះ​។ យើង​មានកត្តាជាច្រើនដែលធ្វើអោយសីលធម៌ធ្លាក់ចុះ ។

៣.១ កត្តាមនោសញ្ចេតនាបាក់ផ្នត់ៈ
សកម្មភាពនេះភាគច្រើនកើតឡើងរវាងឪពុកម្ដាយ និងកូន។ ដោយ សារតែការស្រ​លាញ់​កូន​តូចៗ​របស់​​ខ្លួន ឪពុក​ម្ដាយភាគច្រើនបង្រៀនកូនអោយចេះជេរ ឬវាយក្បាលខ្លួន ហើយ​ខ្លួន បែរជា​សើច​សប្បាយជា​ការលេងសើចទៅវិញ ទាំងនេះហើយ​ដែលធ្វើអោយ​កូន​ៗ​រឹត​តែ​ហ៊ាន​ឡើងៗ ហើយ សីលធម៌ក៏ធ្លាក់ចុះ។
៣.២ ការបាត់បង់ជំនឿលើខ្លួនឯងៈ
ការបរាជ័យលើកិច្ចការងារ និងគោលបំណងរបស់ខ្លួនញឹកញាប់​ គួបផ្សំ​នឹងការ​មិន​អាច​គ្រប់​គ្រងចិត្ត​ខ្លួនឯងលែងបាន ធ្វើអោយគេបាត់បង់ក្ដីសង្ឃឹមក្នុងជីវិត គិតថាសង្គមអយុត្តិធម៌ ហើយ​គេមើលឃើញតែភាព​ខ្មៅងងិតសម្រាប់ជីវិត។ ពេលខ្លះគេលែងចង់រស់ ពេល​ខ្លះគេ​លែ​ង​គិត​ពីអ្នកដែលនៅជុំវិញខ្លួគេ ក្រោយមកគេ​ក៏​ស​ម្រេច​ចិត្តធ្វើ​សកម្ម​ភាពផ្សេងៗ​ដែលគេ​គិតថា​គឺ​ការ​ទាមទារយុត្តិធម៌ពីសង្គមមកវិញ ហើយខ្លះទៀតក៏ធ្លាក់​ខ្លួន​ជា​ចោរ ជាឃាតករ ឬជា​មនុ​ស្ស​ព្រៃផ្សែ ពេល​នោះហើយដែលធ្វើអោយសីលធម៌ធ្លាក់ចុះ។
៣.៣ កត្តាសង្រ្គាមអូសបន្លាយៈ
សង្រ្គាមញឹកញាប់នឹងអូសបន្លាយយូរពេកបានធ្វើអោយមនុស្ស ធ្លាក់ក្នុង ភាពក្រីក្រ ខ្វះ​ជម្រក​ព្រាត់​ប្រាស់​បងប្អូន ប្រពន្ធប្ដី ឪពុកម្ដាយ លែងជឿទុកចិត្តគ្នាឯង ខ្វះការអប់រំ ខ្វះអាហារ ពេល​នោះ​ហើយធ្វើដែល​អោយមនុស្សលែងត្រូវការសេរីភាព លែងខ្វល់ខ្វាយពីសីលធម៌ គេ​ត្រូវ​ការតែដុំបាយដើម្បីដាក់ក្នុងក្រពះដើម្បី​តែ​រស់​ ពេលនោះសីលធម៌ក៏ធ្នាក់ចុះ។ សេរីភាព ឬ សីល​ធម៌​នឹងមិនស្ថិតនៅជាមួយអ្នកបានយូរទេ បើសិនក្រ ពះ​របស់​អ្នកកំ​ពង់​តែស្រេក​ឃ្លាន​នោះ។ វាមិនខុសពីសុភាសិតមួយបានពោលថា សុភមង្គលរបស់អ្នកនឹងផ្លោះ ចេញ​តាម​បង្អួច​នៅ​ពេល​ដែលភាពក្រីក្របានមកដល់មាត់ទ្វាររបស់អ្នក
៣.៤ កត្តាមហិច្ឆតាៈ
 ការលោភលន់របស់មនុស្សគ្មានទីបញ្ចប់ ដូចដែលមហាត្មះ គន្ធី​ បានពោលថា ពិភព​លោក​បានបង្កើត​អ្វីៗគ្រប់យ៉ាងសម្រាប់មនុស្ស តែ​ពិភព​លោក​មិនអាច​បង្កើតអ្វីៗ​គ្រប់យ៉ាង​សម្រាប់​មហិច្ឆតា របស់មនុស្សបានទេ​។ មហិច្ឆតាបង្កើតអោយមានអ្នកមាននឹងអ្នកក្រ អ្នក​ប្រើ​គេ​និងអ្នកដែលត្រូវបានគេប្រើ ពេលនោះភាពអយុត្តិ​ធម៌​ក៏​កើត​មាន​គួប​ផ្សំនិង​ការចង់​បានមិន​មាន​ដែន​កំណត់របស់មនុស្សក៏បានធ្វើអោយ សីលធម៌ធ្លាក់ចុះ។ ដូចគ្នា នេះដែរលោក ថូម៉ាស់ ហប បានពោលថា “មនុស្សគឺជាឆ្កែចចក” គេមិនខ្លាចនឹងប្រព្រឹត្តអំពើផ្សេងៗដើម្បីបម្រើ អោយ​ផល​ប្រយោជន៍​ខ្លួនគេឡើយ។
៣.៥ កត្តាទ្រព្យសម្បត្តិ
នៅពេលដែលមនុស្សមានសម្ភារៈនិងទ្រព្យសម្បត្តិហូរហៀរពេកគេក៏លែងស្ដាយនិងខ្វល់​ខ្វាយ​ពីរបស់ បន្តិចបន្តួច។ គេគិតថាបើរបស់មួយខូចខាតទៅគេអាចទិញថ្មីទៀតបាន ហើយ​បើ​គេបានធ្វើអោយសម្ភារៈអ្នក ដទៃខូចខាតវិញគេនឹងអាចទិញសងវិញភ្លាម ពេល​នេះ​ហើយ​​ដែលមនុស្សបានគិតថា”មានប្រាក់គឺមានអ្វីៗទាំង អស់”។ មួយវិញ​ទៀត​ដោយ​សារ​តែ​ភាព​ក្រីក្រក៏បានធ្វើអោយមនុស្សលែងគិតពីសីលធម៌ផងដែរ។ ព្រោះមនុ ស្ស​សត្វ​ទាំង​ពួង​ស្រ​លាញ់​ជិវិតជាងអ្វីៗទាំងអស់គេប្រាកដជាហ៊ានធ្វើអំពើអសីលធម៌ដើម្បីរស់។
៣.៦ កត្តាហូរចូលនៃវប្បធម៌បរទេសៈ
 ការប្រើប្រាស់សំភារៈទំនើបៗ បានធ្វើអោយមនុស្សកាន់តែមាននូវមហិច្ឆតា ការចម្លង​នូវរបៀប​រស់​​នៅ​​តាម​របៀប​បរទេស​ដែលខុសពីសង្គមជាតិ​របស់ខ្លួនបានធ្វើអោយ​សីលធម៌​របស់សង្គមជាតិខ្លួនបាត់បង់។ ឧទា​​ហ​រណ៍ៈ ពីមុនខ្មែរតែងទទួលរាក់ទាក់គ្នាដោយទឹកតែ តែ​ឥឡូវ​ភាគ​ច្រើនទទួលរាក់ទាក់គ្នាដោយសុរា ឬ គ្រឿង​ស្រវឹង ហើយ​ការញ៉ាំ​សុរា​ឬគ្រឿង​ស្រវឹង​នេះ​ទៀត​សោត ពេលខ្លះបង្ករអោយមានមិត្តភាព តែពេលខ្លះបង្ក​អោយ​មាន​ជំលោះ​ដោយ​សារ​ស្រវឹង​​ស្រាវង្វេងស្មារតី។
៣.៧ កត្ដាច្បាប់
ច្បាប់ត្រូវបានគេតាក់តែងឡើងដើម្បីកំនត់អំពីសិទ្ធិសេរីភាពរបស់មនុស្សក្នុងសង្គម ដើម្បី​អោយសង្គ មមានសណ្ដាប់ធ្នាប់មានសីលធម៌ តែពេល​ខ្លះច្បាប់​ក៏ត្រូវ​បានតាក់​តែង​ឡើង​ដោយ​ក្រុមអ្នកមានអំណាច ហើយ គ្រប់គ្រងនិងជិះជាន់កៀបសង្កត់អ្នកទន់ខ្សោយផងដែរ។ យើង​ដឹងហើយថាច្បាប់មិនមានការលើកលែងទេ អ្នក ដែលធ្វើខុសច្បាប់ត្រូវទទួលទោស ដូ​ច្នេះ​ច្បាប់បានកំណត់ពីសីលធម៌ មិនគោរពទៅតាមកាលៈទេសៈទេ ដូចសុ ភាសិត​ចិន​បាន​និយាយថា បើយល់ញាត្តិ គឺឃ្លាតច្បាប់។ ផ្ទុយ​មក​វិញ​បើច្បាប់​កាន់តែ​ធ្លាក់ចុះ​ខ្សោយក៏​ជាកត្ដា​ដែល​ធ្វើអោយមនុស្សកាន់តែគឃ្លើន ហ៊ាន​ធ្វើអំពើ​អបាយ​មុខផ្សេង​ដោយមិន​ខ្លាចទទួល​ទោស​ដែរ ដូចជាអំពើពុក​រលួយ ការដណ្ដើមអំណាច ការជិះជាន់កេងប្រវ័ញ្ច ចោរកម្ម ឃាត​កម្ម​ជា​ដើម។
៣.៨​ កត្តាគ្រឿងញៀនៈ
ការប្រើប្រាស់គ្រៀងញៀនបានធ្វើអោយមនុស្ស​វង្វេង​ស្មារតី​លែង​ស្គាល់​អ្វី​ល្អអ្វី​អា​ក្រក់ ហ៊ាន​អ្វីគ្រប់​បែប​យ៉ាងដើម្បីបំពេញបំណងខ្លួន ដូច្នេះហើយសីលធម៌ក៏គ្មានដែរ។
៣.៩ កត្តាអប់រំធ្លាក់ចុះ
បុគ្គលដែលខ្វះនូវការអប់រំ ខ្វះនូវចំណេះវិជ្ជា ខ្វះនូវ​ការពិចារណា ធ្វើអោយគេមិនដឹងថា តើ​សកម្ម​ភាព​​ដែលគេបានធ្វើត្រឹមត្រូវទៅតាមគន្លងសីលធម៌ដែរឬអត់ទេ។ សីល​ធម៌ក៏​ធ្លាក់ចុះ​បន្ដិច​ម្ដងៗ ដោយ​សារ​តែ​ខ្វះ​ការអប់រំផ្នែកសីលធម៌។
នៅតាមប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយផ្សេងៗដូចជា តាមវិទ្យុ តាមកញ្ចក់ទូរទស្ស ទស្ស​នាវដ្ដី​ជា​ដើម បានប្រើប្រា ស់នូវពាក្យសម្ដីខ្វះនូវក្រមសីលធម៌ផងដែរ តែគេបែរ​ជាគិត​ថាវា​ជាការ​លេង​សើច​សប្បាយទៅវិញ។ ទាំងនេះក៏ជា​គំរូអា​ក្រក់ដល់​ការអប់រំផ្នែកសីលធម៌ផងដែរ។

៤. ផលវិបាកដែលបណ្ដាលពីការធ្លាក់ចុះនៃសីលធម៌
            មានហេតុត្រូវមានផល នេះជាសច្ចធម៌​ដែលសម្ដែង​ឡើងដោយ​ព្រះសម្មា​សម្ពុទ្ធ​នៃ​យើង​។ យ៉ាងណាមិ ញសីលធម៌ក៏ដូច្នេះដែរ បើកាល​ណាសីលធម៌​ដែលជា​សេចក្ដីល្អ​បានរុះរោយ​ធ្លាក់​ចុះ​ហើយ រមែងបាននូលលទ្ធ ផលអាក្រក់ ឬសេចក្ដីអាក្រក់កើតឡើងយ៉ាងនោះដែរ។ ផល​វិបាក​ទាំងនោះមានដូចខាងក្រោមនេះ៖
            ៤.១ ការបាត់បង់នូវសេចក្ដីសុខខាងផ្លូវចិត្ត
            តើសេចក្ដីសុខនឹងកើតមានឡើងម្ដេចបាន បើខ្លួនអ្នកនឹងសង្គមដែលអ្នកកំពុងរស់នៅ​ពោរ​​ពេញ​ដោយ​ក្ដី​​​​​អសប្បុរស គ្នាធម៌មេត្តាករណា ឬគ្មានព្រហ្មវិហារធម៌នៅក្នុងខ្លួន មាន​តែ​ភាព​​ច្រណែនឈ្នានិះ មានតែភាព​លោភលន់។ ព្រះសាស្ដាបានសម្ដែងថាមានរូបគឺមានទុក្ខ សេច​ក្ដីទុក្ខកើតមានឡើងដោយអវិជ្ចានិងតណ្ហា ឬលោភៈ ទោសៈ និងមោហៈ។​ អ្នក​នឹង​មិនបាន​សុខ​ទេបើចិត្តរបស់អ្នកនៅតែចង់បានឥតឈប់ឈរ។
            ៤.២ បាត់បង់គុណតម្លៃជាមនុស្ស
            ដរាបណាមនុស្សគ្មានវិន័យ គ្នានច្បាប់ គ្នាសីលធម៌នៅក្នុងខ្លួនទេ មិនខុស​អ្វីពី​សត្វ​ធាតុ​ដែល​គ្មាន​នូវពិចារ​ណ​ញាណនោះទេ ហើយសង្គមនោះក៏មិនខុសពីសង្គមសត្វដែរ។ ពួក​គេ​លួច ឆក់ ប្លន់ កាប់សម្លាប់គ្នាដោយគ្មាន​ញរញើត ហើយ​ចាត់ទុក​រឿងទាំង​នេះជាល្បែង​កំសាន្ត​ទៀត​ផង ដែលគេនិយមហៅថាជាសណ្ដានមនុស្សព្រៃ ឬសត្វព្រៃ ឬសត្វតិរច្ឆាន។
            ៤.៣ បែកបាក់សាមគ្គី
            យើងដឹងហើយថាសីលធម៌បានតាក់តែងមនុស្សអោយចេះរស់នៅជាមួយគ្នាដោយសេចក្ដីសុខ តែបើ បើពួកគេលែងមានសីលធម៌ហើយ លែងទុក្ខចិត្តគ្នាទៀតហើយ នោះពួក​គេនឹង​ព្យា​យាម​ផ្ដាច់ខ្លួនចេញពីគ្នា ដើម្បី ស្វែងរកទីដែលគេគិតថាផ្ដល់សេចក្ដីសុខដល់ខ្លួនគេ។
            ៤.៤ អសន្តិសុខសង្គម
            សង្គមមួយដែលសម្បូរដោយចោរកម្ម មានអំពើហិង្សាផ្សេងៗ ដែលកើត​ឡើង​ដោយ​ព​ពួក​មនុស្សល្ងង់ ខ្លៅ អសីលធម៌ រួមផ្សំជាមួយនិងប្រព័ន្ធច្បាប់ធូររលុង នោះ​សមាជិក​នៅក្នុង​សង្គម​ប្រាក​ដជាមិនអាចរស់នៅ ដោយសេចក្ដីសុខនោះទេ ពួកគេម្នាក់ៗ​ប្រាកដ​ជារស់​នៅ​ដោយ​ភាពភ័យខ្លាចគ្រប់វិនាទី។
            ៤.៥ សង្រ្គាម
មហិច្ឆតាដែលគ្មានដែនកំណត់របស់មនុស្ស រួមផ្សំនិង​ការឥត​មានសីល​ធម៌គ្រប​ដណ្ដប់​នឺង​បណ្ដាល មានភាពច្រណែនគ្នា ចង់បានរបស់អ្នកដទៃមកធ្វើជារបស់ខ្លួន ដូច​ដែល​ព្រះជិន​ស្រី​បាន​សម្ដែងថា ទោះបីមានភ្នំ មាសពីរ​ក៏មិនល្មម​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​តណ្ហា​របស់មនុស្ស​ម្នាក់ដែរប្រាកដជាទៅដណ្ដើមភ្នំមាសអ្នកដទៃជាមិនខាន ។ ទីណាមានការគាបសង្កត់ មាន​ការ​ជិះជាន់ ទីនោះប្រាកដជាមានការរើបម្រាស់ គ្មាននរណាម្នាក់អង្គុយចាំឲ្យ គេមក​យក​របស់​ដែល​ជាទី​ស្រលាញ់ដោយងាយៗ ឬ អង្គុយចាំអោយគេមកជេប្រមាថ កាប់សម្លាប់ដោយងាយ ៗនោះដែរ គេប្រាកដជាក្រោកបះបោរតស៊ូរមែនទីប​ញ្ចប់ ដូចនេះ​សង្គ្រាម​ក៏បាន​ផ្ទុះឡើង​ដោយ​សារ​តែការមិនចេះយោគយល់គ្នា លោភលន់ឥតទីបញ្ចប់។

៥. ដំណោះស្រាយខ្លះក្នុងការលើកកម្ពស់សីលធម៌
            ឈរលើទស្សនៈថា បញ្ហាអ្វីក៏មានដំណោះស្រាយ បញ្ហាអ្វីក៏អាចដោះស្រាយបាន។ យើង​ក៏​អាច​និ​យាយបានថា សីលធម៌ដែលធ្លាក់ចុះក៏អាចស្រោចស្រង់វិញបានដែរ។ ខាង​ក្រោម​​នេះជាមធ្យោបាយខ្លះៗក្នុងការរួមចំ​ណែកលើកកម្ពស់សីលធម៌ឡើងវិញ៖
            ៥.១ ផ្ដើមពីបុគ្គលខ្លួនឯង
            ការស្គាល់ពីខ្លួនឯង ការព្យា​យាមគ្រប់​គ្រងខ្លួនឯង​ជាបញ្ហាចម្បង​ដែលធ្វើអោយ​យើង​ស្គាល់​​និង​យល់ពី សណ្ដានចិត្តរបស់អ្នកដទៃ។ សូក្រាតបានពោលថា ដើម្បី​អោយ​មានសីល​ធម៌ មនុស្សម្នាក់ៗត្រូវស្គាល់ខ្លួនឯង ជាមុនសិន។ ការស្គាល់​ខ្លួនឯងមិន​គ្រាន់តែស្គាល់​ត្រឹមឈ្មោះ ដើមកំណើត អាយុ ភេទ ប៉ុណ្ណឹងនោះទេ គឺត្រូវ ស្គាល់ចំនុចខ្លាំង ចំនុច​ខ្សោយ​របស់​ខ្លួន ហើយខ្លួនកំពុងនៅទីណា សា្គល់ពីចិត្តខ្លួនឯងត្រូវការអ្វី ស្រលាញ់អ្វី ស្អប់អ្វីផងដែរ។
          បុគ្គលគ្រប់រូបត្រូវស្គាល់ពីតួនាទីរបស់ខ្លួននិងធ្វើខ្លួនអោយល្អប្រពៃតាមតួនាទី ដូច​ជាធ្វើ​កូន​ល្អក្នុងគ្រួសា​រ សិស្សល្អក្នុងសាលារៀន ពលរដ្ឋល្អក្នុងសង្គម បុគ្គលិក​ល្អក្នុង​ក្រុម​ហ៊ុន​ជា​ដើម​។
            ៥.២ ការស្គាល់ពីគុណតម្លៃខ្លួនឯងនឹងអ្នកដទៃ
            មនុស្សត្រូវការការផ្ដល់តម្លៃ ការគោរពរាប់អាន ដូច្នេះ​បើខ្លួន​អ្នកត្រូវ​ការអោយ​អ្នកដទៃ​អោយ​តម្លៃ វិជ្ជមានមកលើអ្នក គោរពស្រលាញ់អ្នក លុះត្រា​អ្នកអោយតម្លៃវិជ្ជាមាន គោរព​ស្រ​លាញ់​អ្នក​ដទៃវិញដែរ។ ខុង ជឺ បាននិយាយថា បើអ្នក​ចង់អោយ​អ្នកដទៃ​ធ្វើអំពើ​ល្អមក​លើខ្លួន​នោះ លុះត្រាតែអ្នកធ្វើអំពើល្អទៅគេផងដែរ។​
        បុគ្គលគ្រប់រូបត្រូវចេះ ជួយទុក្ខធុរៈគ្នា ស្មោះត្រង់ចំពោះគ្នានិងគ្នា ចែករំ​លែក​ផល​ប្រយោ​ជន៍​គ្នាតាមសម គួរ មានទឹកចិត្តរីករាយជាប្រចាំ មានព្រហ្មវិហារធម៌ គឺមេត្តា ករណា មុទិតា និង ​ឧបេក្ខាចំពោះគ្នាទោវិញទៅ មក យល់ថា “បើចង់​អោយ​អ្នកដទៃ​គោរព​ខ្លួនយ៉ាង​ណា ​អ្នក​ត្រូវគោរពអ្នកដទៃយ៉ាងនោះ”។
        ៥.៣ លើកទឹកចិត្តសកម្មភាពសីលធម៌
            គ្មានបុគ្គលណាម្នាក់ដែលមិនត្រូវការការកោតសរសើរនោះទេ នេះជា​តម្រូវការ​មួយក្នុង​ចំ​ណោម​តំរូវ ការទាំងប្រាំដែលលោក ម៉ាស្លូបានលើកឡើង ដែលយើង​ហៅថា​តម្រូវការ​ម៉ាស្លូ​មាន តម្រូវការផ្នែកសារពាង្គកាយ តម្រូវការផ្នែកសុវត្ថិភាព តម្រូវការសង្គមគឺការស្រលាញ់ តម្រូវ​ការការអោយតម្លៃនិងការគោរព និងតម្រូវការ កិត្តិយសផ្ទាល់ខ្លួន។ ដូចនេះ​បើយើង​អោយតម្លៃខ្ពស់ និងលើកសរសើរដល់អ្នកដែលបានធ្វើនូវសកម្មភាពសីល ធម៌នោះៗ​ពួកគេ​នឹង​​ព្យាយាមធ្វើសកម្មភាពទាំងនេះកាន់តែខ្លាំងឡើង។ ដូចជាសកម្មភាព​ជួយទុក្ខធុរៈគ្នា ចែក​រំ​លែក​នូវសម្ភារៈប្រើប្រាស់ ទ្រព្យសម្បត្តិ ចំណេះដឹងផ្សេងៗ យើងក៏គួរផ្ដល់អោយពួកគេនូវ រង្វាន់​ ឬ​ពាន​រង្វាន់ ទៅតាមអ្វីដែលពួកគេរីករាយនឹងទទួលយក។
          ព្រះសម្មាសមពុទ្ធបានសម្ដែងថា យើងត្រូវតបស្នង​សងគុណដល់​អ្នកដែលបាន​ធ្វើគុណ​មកលើ​យើង។​នេះក៏ជាកត្តាដែលធ្វើអោយមនុស្សចេះអធ្យាស្រ័យគ្នា និងធ្វើឲ្យ​សកម្មភាព​សី​ល​ធម៌​កាន់​តែមានភាពរស់រវើក​ឡើង។ ចំពោះ សូក្រាត យល់ថា “ការគ្រប់គ្រងដោយសីលធម៌ ប្រសើរ​​ជាង​ការ​គ្រប់គ្រងដោយច្បាប់”
            ៥.៤ បង្កើនការអប់រំផ្នែកសីលធម៌
            បច្ចេកវិទ្យាកាន់តែខ្ពស់ធ្វើឲ្យមនុស្សកាត់បន្ថយជំនឿទៅលើសាសនាដែលបង្កប់ទៅដោយ​ខ្លឹមសារទស្ស​នវិជ្ចាដែលធ្វើអោយមនុស្សមានសីលធម៌ តែ​ពួកគេ​គួរដឹង​ដែរ​ថា​បើ​កាល​ណា​វិទ្យា​សាស្រ្តមិនមានសីលធម៌នោះ​វានឹងបង្លាញសង្គមមនុស្សទៅវិញទេ។ ដូច​នេះ​សង្គម​គួរ​យក​​ចិត្ត​ទុកដាក់អប់រំបង្រៀនអោយមនុស្សដែលមិន បានដឹងបានស្គាល់ អោយ​បាន​ដឹងបាន​ស្គាល់​បានយល់ពីតម្លៃរបស់សីលធម៌។ រីឯការផ្សព្វផ្សាយតាមវិទ្យុ ទូរទស្ស​ក៏ជា​កត្តារួម​ចំ​ណែក​​ដល់ការអប់រំផ្នែកសីលធម៌ដែរ ដូចនេះយើងគួរផ្សព្វផ្សាយផ្នែកសីលធម៌ និងប្រើ​ប្រាស់​នូវភាសាប្រកបដោយសី៏លធម៌អោយបានច្រើន ជាជាងការជេរប្រទេចគ្នា ឬ​យក​សីលធម៌​ធ្វើជារឿង​កម្លែង សម្រាប់សើចកំសាន្ត។ ការអប់រំ​ក៏ជាកត្ដា​ទប់ស្កាត់​មនុស្ស​អោយអណ្ដែត​ត្រ​សែត​ទៅតាមមនោសញ្ចេតនា ឬ​ភាពអស់សង្ឃឹម ឬបាក់ទឹកចិត្តបានដែរ គឺការ​គ្រប់​គ្រង​អា​រម្មណ៍​ខ្លួនឯង។
          ៥.៥ ការបណ្ដុះគំនិតជាតិនិយម
            ជាតិនិយម ជាទ្រឹស្ដីមួយអប់រំអោយស្រលាញ់ជាតិរបស់ខ្លួន ស្រលាញ់ប្រទេស ស្រ​លាញ់​ប្រវត្តិសាស្រ្ត និងមាន​គំនិត​កសាង​ប្រទេស​ជាតិរបស់​ខ្លួនឲ្យ​ទៅជារដ្ឋ​ត្រឹមត្រូវ​សម្បូរ​សប្បាយ។ ថ្វីត្បិតតែមនុស្សគ្រប់រូបរមែ​ង​គិត​ពីផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួនក៏ពិតមែន តែ​បើ​គេ​មាន​ជាតិ​និយមក្នុងខ្លួន គេនឹងស្រលាញ់សង្គមជាតិរបស់គេ និងចង់​អោយ​ពិភព​លោក​ទាំង​មូល​រស់នៅក្នុងសុខសន្តិភាព។
            ៥.៦ សន្តិភាពក្នុងចិត្ត
            សន្ដិភាពគឺ សេចក្ដីស្ងប់ សេចក្ដិស្រលាញ់ ចិត្តមេត្ដាករណា អធ្យាស្រ័យយត្តិធម៌ និង​សេច​​​ក្ដីថ្លៃថ្នូរ គ្នានសង្រ្គាម... ។ ដើម្បីអោយមនុស្ស ឬ សង្គម​មានសន្តិភាព​និងអាច​ស្ថិស្ថេរ​បានលុះត្រាតែមានការគោរព សិទ្ធិ ការអត់ឱន​ ការអធ្យាស្រ័យ ទំនាក់​ទំនង​ល្អ​ជាមួយ​អ្នក​ដ​ទៃ ​មានយុត្តិធម៌ និងប្រជាធិបតេយ្យ។ 
          ៥.៧ រិតបន្តឹងច្បាប់
          បើសិនជាច្បាប់នោះបង្កើតឡើងដោយប្រជាពលរដ្ឋ ដើម្បីប្រជាពលរដ្ឋនោះ ច្បាប់​ត្រូវ​តែ​បាន​អនុវត្តន៍ ទៅលើគ្រប់បុគ្គលទាំងអស់ដោយស្មើរភាពគ្នា។ អារីស្តូន បានពោលថា ប្រ​ទេស​​មួយដែលរឹងមាំ មានស្ថេរភាព មានការីកចម្រើនគឺអាស្រ័យច្បាប់ ហើយ​ច្បាប់​នោះត្រូវ​តែ​មាន​​សមភាពចំពោះប្រជាពលរដ្ឋទាំងអស់។
          ដូចនេះបើកាលនាច្បាប់មិនមានភាពធូរលុងទេ ហើយនឹង​ដាក់ទោស​ស្មើរគ្នាចំពោះ​អ្នក​ដែល​ប្រព្រឹត្ដខុស​នោះៗនឹងធ្វើអោយមនុស្សខ្លាចរអារ មិនហ៊ានប្រព្រឹត្តអំ​ពើឆ្គាំ​ឆ្គង​ដែល​ខុស​សីល​ធម៌នោះឡើយ។

៦.​សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន
            យើងឃើញថាសីលធម៌គឺជាបញ្ហាចម្បងដែលសង្គមគួរយកចិត្តទុកដាក់ ព្រោះ​សង្គម​ដែល​​គ្នាសីលធម៌ មិនខុសអ្វីពីសង្គមសត្វតិរច្ឆាននោះទេ ឬ ជួន​កាល​អន់ជាង​សត្វ​តិរច្ឆាន​ទៅ​ទៀត។ សីលធម៌មានសារៈសំខាន់​ខ្លាំង​ណាស់ ព្រោះ​ថា​សីល​ធម៌​នឹង​ធ្វើអោយ​មនុស្ស​គ្រប់​រូប​មាន​សេចក្ដីថ្លៃថ្នូរ មានសេចក្ដីសុខទាំងកាយវាចារចិត្ត មានសន្តិភាព សុវត្ថិភាព មាន​ការ​អភិវ​ឌ្ឍន័ ។ លោក នែល អាំស្រ្តង បាននិយាយថា អនាគត ពិភពលោកតែ​មួយ​មនុស្ស​តែ​មួយ មាន​ន័យ​ថា​សង្គមទាំងអស់នៅលើពិភពលោកទាំងមូល នឹងរស់នៅជាមួយគ្នាដូចជាគ្រួសារ​តែ​មួយ​។ ទោះបីយ៉ាងណាក៏ដោយ ទ្រឹស្ដីនេះអាចទៅរួចលុះត្រាតែ សង្គមទាំ​ងមូល​ឈរ​នៅលើ​សន្តិ​ភាព​និយម ចេះជួយគ្នាគឺមានព្រហ្មវិហារធម៌ចំពោះគ្នា។
          ដោយយល់ពីតម្លៃរបស់របស់សីលធម៌ និងចង់ឲ្យសីលធម៌ស្ថិតនៅគង់វង្ស មាន​ការរីក​ចម្រើន យើង​គួរតែនាំគ្នាធ្វើអំពើល្អ ដែលជាអំពើសីលធម៌ចាប់ពីពេលនេះតទៅ យើងនាំគ្នា​អោយ​តម្លៃសកម្មភាពណាដែលជា សកម្មភាពសីលធម៌ អប់រំក្មេងៗ​ឬអ្នកដែល​មិនដឹងមិន​យល់​អោយ​ដឹងអោយយល់អោយអនុវត្ត។ យើងនាំគ្នាផ្សព្វ​ផ្សាយ​កម្មវិធីផ្សេងៗ​ដែលមាន​ប្រ​យោជន៍​និងប្រកបដោយសីលធម៌។ ជាងនេះទៅទោតយើងគ្រប់ៗរូ​បគួរ នាំគ្នាគោរពច្បាប់រដ្ឋ ថែរ​ក្សាប្រពៃណីល្អ កែច្នៃទស្សនផ្សេងៗដែលហូរចូលពីបរទេសអោយសមស្របតាមការ និ​យម​​របស់ខ្មែរ។

ឯកសារយោង
១.      ង៉ែត សារឿនៈ (២០១១)ទស្សនវិជ្ជាសីលធម៌ សីលធម៌អប់រំ ពុទ្ធិក​សាក​លវិទ្យា​ល័យ​ព្រះ​សីហមុនីរាជា
២.      ឈុន ណារ៉េត (២០០៣) វិទ្យាសាស្រ្តនយោបាយ ​និង ប្រវត្តិគំនិតនយោបាយ សក​ល​វិទ្យា​ល័យ​ភូ​មិន្ទនិតិសាស្ត្រ និង វិទ្យសាស្រ្តសេដ្ឋកិច្ច
៣.      រុន ពណ្ណារិទ្ធ (២០០៨) ប្រវត្តិគំនិតនយោបាយ  សក​លវិទ្យា​ល័យ ភូមិន្ទនិតិសាស្ត្រ និង ​វិទ្យា​សា​ស្រ្តសេដ្ឋកិច្ច
៤.      លី រតនា (២០១០) ការគ្រប់គ្រង សាកលវិទ្យាល័យឯកទេសនៃកម្ពុជា

No comments:

Post a Comment