Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Saturday, January 19, 2013

ទស្សនៈអប់រំសីលធម៌របស់ សូក្រាត


ទស្សនៈអប់រំសីលធម៌របស់ សូក្រាត
(៤៦៩‍‍​ - ៣៩៩ មុនឝ.ស.)
សូក្រាត ជាជនជាតិក្រិក កើតនៅឆ្នាំ ៤៦៩ មុនគ្រឹស្តសករាជ(២៤) (ឯកសាខ្លះដាក់ថា ឆ្នាំ៤៧០​ មុនគ្រឹស្ដសករាជ (២៥)) ។ បិតាលោកឈ្មោះ សូប្រូនីស៍ ជាជាងចម្លាក់ ហើយ​មាតា​លោក​ឈ្មោះនាងហ្វេណារ៉ែតជាឆ្មបជួយសង្គ្រោះ​ជីវិតមនុស្សមិនរើសមុខ ។ ដូច្នេះហើយ​បាន​ជា​លោក សូក្រាត តែងពោលថា “ម្ដាយខ្ញុំជា​ឆ្មបសំរាលកូន ឯខ្ញុំជាឆ្មបសំរាយគំនិត” ។
សូក្រាតត្រូវបានគេចាត់ទុកថា ជាអ្នកបង្កើតជាដំបូងបង្អស់នូវទ្រឹស្ដីសីលធម៌ផ្សេងៗ​។ ក្នុងទ្រឹស្ដីសីលធម៌ទាំងនោះ យើងអាចកត់សំគាល់ឃើញមានគោលជំហរធំបីយ៉ាង៖(២៦)
១ ការទប់ចិត្ត
តាមការស្មានមើលទៅ សូក្រាតប្រហែលជាគាត់បានបង្រៀនប្រដៅខ្លួនឯងរួចជាមុន​ហើយ មុននឹងទៅបង្រៀនអ្នកដទៃឯទៀត ។ ការចេះទប់ចិត្តខំអត់សង្កត់ចិត្តនេះ ធ្វើឲ្យគាត់​មាន​ជ័យ​ជំនះលើខ្លួនគាត់ជានិច្ច ។ កម្លាំងចិត្តខាង​ក្នុងដែលគាត់​ចេះទប់នេះ​មានឥទ្ធិពល​ទៅ​លើ​ទស្សនវិទូក្រោយៗមកទៀត ។ “ពុទ្ធិ” ដែលបណ្ដាល​មក​ពីការ​ទប់កម្លាំងចិត្ត ត្រូវផ្សព្វ​ផ្សាយ​ជុំ​វិញខ្លួនគាត់ ។ គាត់មិន​ដែលចង់​រស់នៅ​ឯកា​ម្នាក់​ឯង​ទេ គាត់ចង់រស់​នៅក្នុង​សង្គម​មនុស្ស​ជាមួយមនុស្ស និងដើម្បីមនុស្សទៀតផង ។ គាត់ផ្ដល់​ចំពោះ​មនុស្សទូទៅ នូវកេរ្តិ៍មរ​តក​​ដ៏​មានតម្លៃម៉្យាងដែលគាត់ខំស្វះស្វែងរកបាន គឺ ការ​ទប់​ចិត្ត ។
ចំពោះកម្លាំងអ្វីម៉្យាង ដែលរុញច្រានឲ្យសូក្រាតរត់រកមនុស្សដទៃឯទៀតនោះ​សូក្រាត​​​​យ​ល់និងជឿជាក់ថា គាត់បានទទួលបញ្ជាពីព្រះអាទិទេពដែលតម្រូវឲ្យគាត់បំពេញ​បេសកកម្មមួយ ។
កាលនោះសកម្មភាពរបស់សូក្រាតនៅក្រុងអាថែន គ្មានអ្វីក្រៅអំពីការបង្ហាញ និង​ពន្យល់ប្រាប់ចំពោះមតិសាធារណជនឲ្យដឹង ឲ្យឮ ឲ្យស្គាល់ នូវការតាំងខ្លួនជាម្ចាស់​លើចិត្ត​ខ្លួន​ឯងនោះឡើយ។ ក្នុងសម័យនោះតើមាននរណាទៀតដែលប្រកបដោយគតិបណ្ឌិត ទៅ​ដោយពុទ្ធិ លើសជាងសូក្រាតនេះទៅទៀត ? ជីវិតរបស់សូក្រាតបានប្រព្រឹត្តទៅតាមគន្លង​នៃការពិចារណាទៅតាមការគិតចំពោះខ្លួនឯងផង និងចំពោះអ្នកដទៃផង ។ សូក្រាតយល់​ថាហាក់ដូចជាមានអត្ថិភាព របស់ព្រះអាទិទេពនៅក្នុងខ្លួនរបស់គាត់ ។ គាត់ហាក់ដូចជាឮ​សូរសម្លេងមួយស្រែកចេញពីក្នុងខ្លួនគាត់មក ហាមប្រាមបង្គាប់បញ្ជាគាត់មិនឲ្យប្រព្រឹត្តអំ​ពើ​ណាដែលមិនគួរគប្បី ។ ដូច្នេះយើងអាចកត់សម្គាល់ថា គំនិតរបស់សូក្រាតមានលក្ខណៈ​បែបសាសនា ។ ​ប៉ុន្តែទោះជាគាត់មានជំនឿទៅលើសាសនាដូចម្ដេចក៏ដោយ ក៏សូក្រាតពុំ​យកសាសនាមកធ្វើជាមូលដ្ឋានទ្រឹស្ដីវាសនារបស់មនុស្សដែរ (២៧)
២. ស្គាល់ខ្លួនដោយខ្លួនឯង
តើសូក្រាតបានបង្រៀនអ្វីខ្លះ ?  សីលធម៌របស់សូក្រាត គឺធ្វើដូចម្ដេចឲ្យ​មនុស្ស​ចេះ​ស្គាល់​ខ្លួនឯង​ដោយច្បាស់​លាស់ ។ សូក្រាតចង់បញ្ជាក់ថា ការស្គាល់ខ្លួនឯង មិន​មែន​ជា​ការ​​ងាយ​ស្រួលទេ ។ មនុស្សម្នាក់ៗជឿទាំងខុសថាខ្លួនស្គាល់ខ្លួនឯងប្រាកដណាស់ (២៨)។ ជំនឿ​នេះមិនត្រឹមត្រូវទេ​ពីព្រោះមនុស្សម្នាក់ៗពិបាកនឹងស្គាល់ខ្លួនឯងបានច្បាស់លាស់​ណាស់​​។ លោក សូក្រាត បានជំរុញឲ្យមនុស្ស “ស្គាល់ខ្លួន​ឯង” ដែលធ្វើឲ្យមានទម្លាប់ល្អ ដោយ​ផ្ដើម​ចេញ​ពីរាងកាយខ្លួនឯងភ្ជាប់​ទៅនឹង​អ្នក​ដទៃ(២៩) ។ ការស្គាល់ខ្លួនឯងរបស់ សូក្រាត​ក៏មិនខុសឆ្ងាយពី ការស្គាល់នូវតួនាទីរបស់ខ្លួនឯងនៅក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា និង​ស្គាល់​ឈ្មោះរបស់ខ្លួននៅក្នុងទស្សនៈរបស់ខុង ជឺ ដែរ គឺមនុស្សម្នាក់ៗ ត្រូវស្គាល់ពីតួនា​ទី ស្គាល់​ភារកិច្ច ស្គាល់កតព្វកិច្ច របស់ខ្លួនម្នាក់ៗ​ដែលត្រូវប្រព្រឹត្តចំពោះអ្នកដទៃ ។
៣. មនុស្សមិនមែនអាក្រក់ដោយចេតនាទេ
ឯទ្រឹស្ដីសំខាន់មួយទៀតរបស់សូក្រាត គឺគាត់ចង់ពន្យល់ថាការស្គាល់ខ្លួនឯងដោយ
​ខ្លួន​ឯងនេះ ជាការចាំបាច់ ។ ការស្គាល់ខ្លួនឯងដោយខ្លួនឯង នេះឲ្យយើងបានយល់ដឹង​ច្បាស់ថា “គ្មានមនុស្សណាម្នាក់កាចសាហាវឃោរឃៅដោយចេតនាសោះឡើយ” មនុស្ស​ដែលបានប្រព្រឹត្តនូវអំពើឃោរឃៅកាចសាហាវយង់ឃ្នងមិនមែនដោយចិត្តច​ង់ ឬដោយ​ចេតនានោះឡើយ ។ ការប្រព្រឹត្តនូវអំពើដ៏ឃោរឃៅនេះ គឺដោយសារតែសមីខ្លួននោះល្ងង់​ខ្លៅ ខ្វះការចេះដឹង ។ ការល្ងង់ខ្លៅការចេះដឹងនេះហើយ ដែលដឹកនាំមនុស្សឲ្យលង់លក់នៅ​ក្នុងតណ្ហាហើយប្រព្រឹត្តនូវអំពើបាបកម្មដោយមិនដឹងខ្លួន ។ ពោលឲ្យចំទៅ អំពើឃោរឃៅ​ទាំង​ឡាយកើតមកអំពីការមិនទាន់ស្គាល់ខ្លួនឯងដោយខ្លួនឯង ដោយចេះតែយល់ច្រឡំថា
​ខ្លួន​ជាអ្នកប្រាជ្ញ ជាអ្នកចេះដឹងជ្រៅជ្រះ ។
ឯវិទ្យាសាស្រ្តដែលសូក្រាត តែងតែប្រកាសថាជារបស់គាត់នោះ គឺត្រង់ដែលគាត់​ដឹងខ្លួនថាគាត់ឥតចេះដឹងអ្វីទាំងអស់ ។
កាលបើគេឮសូក្រាតនិយាយយ៉ាងដូច្នេះ ពួកអ្នកស្ដាប់នាំគ្នាភ្ញាក់ផ្អើលបើកភ្នែកធំៗ​។ តែសូក្រាតទៅកន្លែងណាមួយហើយ គឺប្រៀបបានដូចជា គ្រាប់បែកផ្ទុះនៅកន្លែងនោះ​​អញ្ចឹង ។ គាត់ធ្វើឲ្យជនទាំងនោះស្រឡាំងកាំងរកហាមាត់និយាយមិនរួច ។ គាត់ខំធ្វើយ៉ាង​ដូចម្ដេចឲ្យមនុស្សក្រឡេងមើលមកខ្លួនឯង ព្រោះគាត់ដឹងថា មនុស្សពុំដែលចាប់ភ្លឹកយក​
ចិត្តទុកដាក់នឹងខ្លួនឯងសោះ។
ឯមនុស្សដែលសូក្រាតចូលចិត្តប្រៀនប្រដៅជាងគេ គឺយុវជនក្មេងៗ ព្រោះមនុស្ស​ប្រភេទ​​នេះ ឆាប់យល់ស្របតាមការពន្យល់របស់គាត់ណាស់ ។ សូក្រាតបានពន្យល់​បង្ហាត់​​បង្ហាញ​យុវជន​កុំឲ្យមានជំនឿ និងអនុវត្តន៍ទៅតាម ទំនៀមទម្លាប់​ដែលគេធ្លាប់​បាន​ទទួល​ការ​អប់រំនៅក្នុងគ្រួសារ ។ ដោយហេតុដូច្នេះហើយ បាន​ជា​តុលាការ​ទីក្រុង​អាថែន​បាន​ចោទ​ប្រកាន់សូក្រាតថាជាអ្នកបំបះបំបោរយុវជនដែលកំពុងតែល្អ ឲ្យក្លាយ​ទៅជា​ពុក​រលួយ ខូច​អស់របៀបរៀបរយដែលធ្លាប់តែមាននៅក្នុងសង្គម ។
តាមការពិតទៅ​ សូក្រាតចង់ជួយអប់រំក្មេងដោយស្មោះត្រង់ ដោយឲ្យយុវជនទាំង​នេះចេះប្រើប្រាស់នូវកម្លាំងផ្ទាល់របស់ខ្លួនដោយវិធីស្គាល់ខ្លួនឯងដោយខ្លួនឯង។ (៣០)



(២៤) ឥន្ទ ឱមសាម៉េង, ប្រវត្តិទស្សនៈសាសនា សីលធម៌ នយោបាយ,​ (ភ្នំពេញ៖ ០៧ ខែមករា ឆ្នាំ ២០០៤),​៣៣៦។
(២៥) រស់ ចន្រា្តបុត្រ, សូក្រាត, (ភ្នំពេញ៖ ១២ ខែវិច្ឋិកា ឆ្នាំ១៩៧២),១០ ។
(២៦) ដូច (២៤), ៣៣៧ ។
(២៧) រស់ ចន្រា្តបុត្រ, សូក្រាត, (ភ្នំពេញ៖ ១២ ខែវិច្ឋិកា ឆ្នាំ១៩៧២),២៥-២៧។
(២៨) ដូច (២៧), ២៧-២៩។
(២៩) ង៉ែត សារឿន,​ រៀបរៀង, ទស្សនវិជ្ជាសីលធម៌៖ សីលធម៌ អប់រំ (ភ្នំពេញ៖ ពុទ្ធិកសាកលវិទ្យាល័យសីហមុ​នីរា​ជា,​២០១១)​,៣៦។
(៣០) រស់ ចន្រា្តបុត្រ, សូក្រាត, (ភ្នំពេញ៖ ១២ ខែវិច្ឋិកា ឆ្នាំ១៩៧២),៣០-៣២។

No comments:

Post a Comment