Drop Down menu

Phin Hen

Phin Hen
រីករាយដែលបានជួបអ្នកម្តទៀត។ អ្នកមិនគ្រាន់តែជាអ្វីដែលអ្នកបានគិតនោះទេ តែអ្នកប្រសើរជាងអ្វីដែលអ្នកបានគិត

Sunday, March 18, 2012

ប្រយោជន៍​របស់​ធម្មៈ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា


ប្រយោជន៍របស់ធម្មៈក្នុងពុទ្ធសាសនា
ព្រះ​គ្រូ​សុវឌ្ឍញ្ញាណ សូរ - ហាយ ក្រុម​ជំនុំ​ព្រះ​ត្រៃបិដក
រៀបរៀង
ព្រះ​បរម​លោក​នាថ ព្រះ​អង្គ​មាន​មហា​ករុណា​ចំពោះ​ពួក​សត្វ តាំង​អំពី​កាល​ព្រះ​អង្គ​នៅ ជា​ព្រះ​ពោធិសត្វ​នៅ​ឡើយ ព្រះ​អង្គ​មាន​ជីវិត​មិន​ឥត​ប្រយោជន៍ តែង​ស្វែង​រក​នូវ​គុណ​ដ៏​ធំ​មាន​សីល​គុណ​ជា​ដើម ទាល់​តែ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ក្នុង​លោក លុះ​ត្រាស់​ដឹង​ហើយ​ទ្រង់​តាំង​ព្រះ​ហ្ឫទ័យ​ធានា​ក្នុង​ការ​សំដែង​ធម៌ នឹង​បញ្ញត្តវិន័យ​ដោយ​ពុទ្ធ​អធ្យាស្រ័យ​ដ៏​បរិសុទ្ធ ទ្រង់​ប្រកប​សត្តូបការ​កិច្ច​ទំនុក​បម្រុង​ជ្រោង​ពួក​សត្វ ដើម្បី​ឲ្យ​បាន​គុណ​សម្បត្តិ​តាម​សមគួរ​ដល់​បុព្វូប​និស្ស័យ​វាសនា កាល​ព្រះ​អង្គ​ទើប​នឹង​បាន​ត្រាស់​ឡើង​ថ្មី ទ្រង់​ជញ្ជឹង​មើល​សត្វ​លោក ក៏​ហាក់​ដូច​ជា​នឹង​ធុញ​ទ្រាន់​ព្រះ​ហ្ឫទ័យ​ក្នុង​ការ​សំដែង​ធម៌​ប្រោស​សត្វ ដោយ​ទ្រង់​យល់​ឃើញ​ថា ពួក​សត្វ​ទាំង​នេះ​កំពុង​ឈូឆរ​ដោយ​អារម្មណ៍​ជា​ទី​ត្រេកអរ​ណាស់​តើ ! តែ​ក្នុង​ពេល​នោះ​មាន​បដិភាណ​គាថា​ភ្លឺ​ច្បាស់​ដល់​ព្រះ​អង្គ​ថាៈ
កិច្ឆេន មេ អធិគតំ អលន្ទានិ បកាសិតុំ
រាគ​ទោស​បរេ​តេហិ នាយំ ធម្មោ សុសម្ពុធោ
បដិសោត​គាមឹ និបុណំ គម្ពីរំ ទុទ្ទសំ អណុំ
រាគរតា ទក្ខន្តិ តមោខន្ធេ អាវុជា
សេចក្ដី​ថា « ឥឡូវ​នេះ​គួរ​នឹង​ប្រកាស​ធម៌​ដែល​តថាគត​បាន​ដោយ​ក្រ​ដែរ តែ​បើ​សត្វ​ទាំង​ឡាយ ត្រូវ​រាគៈ​ទោសៈ​កំពុង​គ្រប​សង្កត់​ទាំង​ម្ល៉េះ ធ្វើ​ម្ដេច​ឡើយ​នឹង​ងាយ​ឃើញ​ច្បាស់​ធម៌​បាន​អេះ, ពួក​សត្វ​ដែល​មាន​ចិត្ត​ជោក​ដោយ​រាគៈ កំពុង​រួប​រឹត​ដោយ​គំនរ​នៃ​សេចក្ដី​ងងឹត​គឺ​មោហៈ រមែង​មិន​​ឃើញ​ធម៌​ដែល​ជា​ធម៌​ល្អិត​ម៉ដ្ឋ​ចត់​ជា​ដំណើរ​ទៅ​កាន់​ព្រះ​ និព្វាន ជា​ធម៌​ដ៏​ជ្រាល​ជ្រៅ​ឃើញ​បាន​ដោយ​ក្រ » លំដាប់​ពី​នោះ​មក ទ្រង់​រំពឹង​ឃើញ​ផ្កាឈូក​ដែល​ដុះ​ក្នុង​ទឹក​មាន បែប​គឺ​ផ្កា​ទី លូត​លាស់​ផុត​អំពី​ទឹក​លុះ​អរុណ​រះ​ឡើង​ក៏​រីក​ឡើង​បាន​ភ្លាម, ផ្កា​ឈូក​ទី លូត​លាស់​ស្មើ​នឹង​ទឹក ផ្កា​ទី នៅ​ពាក់​កណ្ដាល​ទឹក, ផ្កា​ទី ទៀត​ទើប​នឹង​ពន្លក​ចេញ​អំពី​ដី
ឯ​ផ្កា​ឈូក​ដែល​លូត​ផុត​អំពី​ទឹក​នោះ​រមែង​រីក​ឡើង​បាន ដោយ​រស្មី​ព្រះ​អាទិត្យ , ផ្កា​ឈូក​​ដែល​នៅ​ស្មើ​នឹង​ទឹក ថ្ងៃ​ក្រោយ​គង់​រីក​ឡើង​បាន, ផ្កា​ដែល​នៅ​ក្រពុំ​ពាក់​កណ្ដាល​ទឹក​មុខ​ជា​នឹង​លូត​លាស់​រីក​ឡើង​បាន​ក្នុង ថ្ងៃ​ខាង​ក្រោយ, ផ្កា​ដែល​ទើប​នឹង​ពន្លក​ចេញ​អំពី​ដី​នឹង​បាន​ជា​អាហារ​ចំណី​នៃ​ត្រី​នឹង​ អណ្ដើក​ក៏​មាន លូតលាស់​រួច​ឡើង​ក៏​មាន ផ្កា​ឈូក​ទាំង បែប​នេះ​យ៉ាង​ណា​មិញ ពួក​សត្វ​ក្នុង​លោក​ក៏​យ៉ាង​នោះ​ដែរ គឺ​ពួក​សត្វ​ទី ហៅ​ថា​ឧគ្ឃតិគញ្ញូ មាន​ឧបនិស្ស័យ​វាសនា បម្រុង​នឹង​ត្រាស់​ដឹង​ដោយ​ឆាប់​រហ័ស, ទី ហៅ​ថា​វិបច្ចិកញ្ញូ មាន​វាសនា​ជា​លំដាប់​ចុះ​មក, លុះ​បាន​ស្ដាប់​ធម៌​ដោយ​សេចក្ដី​ពិស្ដារ ទើប​នឹង​សម្រេច​ធម៌​ដ៏​វិសេស​បាន ទី ហៅ​ថា​នេយ្យៈ មាន​វាសនា​ទន់​ថយ​ចុះ​មក​លុះ​តែ​បាន​ស្ដាប់​នឹង​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ស្ដាប់ ក៏​មិន​អាច​នឹង​សម្រេច​ធម៌​ដ៏​វិសេស​ក្នុង​អត្តភាព​ជាតិ​នោះ​បាន​ឡើយ សត្វ​ពួក​នេះ​ដែល​មិន​អាច​នឹង​ទទួល​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ស្ដាប់​សល់​នៅ​ច្រើន​ ណាស់ ព្រះ​សម្មា​សម្ពុទ្ធ​ទ្រង់​រំពឹង​ឃើញ​បុគ្គល ពួក​ដែល​ប្រៀប​ដូច​ផ្កា​ឈូក បែប ដោយ​ពុទ្ធ​ចក្ខុ​ញ្ញាណ​ហើយ​ព្រះ​អង្គ​តាំង​ព្រះ​ហ្ឫទ័យ​ថា នឹង​សំដែង​ធម៌​ប្រោស​សត្វ​ត​ទៅ
ធម៌​ដែល​ព្រះ​សម្ពុទ្ធ​ទ្រង់​សំដែង​ចាប់​ផ្ដើម​អំពី​បឋម​ពោធិ​កាល​រហូត​ដល់​ បច្ឆិម​ពោធិកាល​នោះ​មាន​ឈ្មោះ មាន​ន័យ​ច្រើន​យ៉ាង​ជា​អនេក, ធម្មទេសនា​របស់​ព្រះ​អង្គ តាម​ដែល​សង្កេត​ឃើញ​ក្នុង​គម្ពីរ ជួន​កាល​មាន​សេចក្ដី​ល្អិត​ជ្រាល​ជ្រៅ ជួន​កាល​រាក់ តាម​ឧបនិស្ស័យ​វាសនា​នឹង​ចរិត​របស់​បរិស័ទ​អ្នក​ស្ដាប់, បើ​ព្រះ​អង្គ​សំដែង​ធម៌​ចំពោះ​គ្រហស្ថ​សុទ្ធ​ដែល​មិន​លាយ​ដោយ​ពួក​បព្វជិត​ ផង​ទេ ច្រើន​តែ​សំដែង​បំភ្លឺ​អំពី​អនុ​បុព្វ​កថា យ៉ាង​មាន​ទាន​កថា​ជា​ដើមន​នឹង​ប្រយោជន៍ យ៉ាង គឺ​ប្រយោជន៍​បច្ចុប្បន្ន បរលោក ព្រះ​និព្វាន បើ​ព្រះ​អង្គ​សំដែង​ចំពោះ​បព្វជិត ច្រើន​តែ​សំដែងអំពី​ផ្លូវ​ឈាន សមាបត្តិ នឹង​ព្រះ​និព្វាន ដើម្បី​ឲ្យ​សម​តាម​កិច្ច​របស់​អ្នក​បួស​ក្នុង​សាសនា មួយ​ទៀត​ធម្មទេសនា ដែល​ព្រះ​អង្គ​សំដែង​ចំពោះ​បុគ្គល​នោះ ច្រើន​តែ​ប្រកាស​ចង្អុល​បង្ហាញ​ធម៌​ទាំង​ពីរ​ចំណែក​គឺ​ធម៌​ដែល​គួរ​បំពេញ​ ឲ្យ​មាន​ឡើង​ហៅ​ថា​ភាវនា​ខន្ធ ធម៌ដែល​គួរ​លះ​ចេញ​ហៅ​ថា​បហានក្ខន្ធ
ធម៌​ជា​កុសល​ដែល​គួរ​បំពេញ​នោះ​មាន​ច្រើន​យ៉ាង​មាន​បុញ្ញ​កិរិយា​វត្ថុ ១០ នឹង​សតិ​ប្បដ្ឋាន ជា​ដើម​ហៅ​ថា ភាវនា​ខន្ធ ការ​បំពេញ​កុសល​ធម៌​តើ​ដើម្បី​ប្រយោជន៍​ដូច​ម្ដេច ? នេះ​ជា​ប្រស្នា​ដែល​ត្រូវ​ឆ្លើយ​ដោយ​ពិស្ដារ, ប្រយោជន៍ដែល​ធំ​បំផុត​នៃ​ការ​បំពេញ​កុសល​ធម៌​នោះ​ក៏​គឺ​ធ្វើ​កាយ​វាចា​ ចិត្ត​ឲ្យ​ព្រម​ព្រៀង​ដោយ​កុសល​ធម៌ ដើម្បី​បំប៉ន​កំឡាំង​សេចក្ដី​ល្អ ឲ្យ​មាន​គ្រប់​គ្រាន់​ក្នុង​ខន្ធ​សន្ដាន​ឡើង សម្រាប់​កំចាត់​អកុសល​ធម៌​ដែល​ជា​ទំនាស់​ឬ​ជា​គូ​សត្រូវ​ដល់​កុសល​ធម៌​នោះ​ ចោល​ចេញ​ឲ្យ​ជ្រះ​ស្រឡះ សាមគ្គី​សេចក្ដី​ព្រម​ព្រៀង​ដោយ​កុសល​ជា​មេ​ឲ្យ​មាន​កំឡាំង​ខ្លាំង​ឡើង ដូច​រាង​កាយ​ទាំង​មូល កាល​បើ​មាន​អវយវៈ គឺ​ដៃ​ជើង​ជា​សុខ​ស្រួល​មិន​វិកល​វិការ​ទាំង​ដង​ខ្លួន​ក៏​សុខ​សប្បាយ​ឥត​មាន មាន​ជម្ងឺ​ដំកាត់​អ្វី គឺ​ថា​មាន​សេចក្ដី​សុខ​ព្រម​ព្រៀង​គ្រប់​អវយវៈទាំង​អស់ ជា​ហេតុ​ឲ្យ​មាន​កំឡាំង នឹង​មាន​កិត្តិយស​របស់​ពួក​ទាំង​អស់​ត្រកូល​ពួក​ជន​ទាំង​នោះ​នឹង​ធ្វើ​ការ​ អ្វី​អាច​សម្រេច​បាន ដូច​អ្នក​ប្រទេស​មួយ ដែល​មាន​សេចក្ដី​ព្រម​ព្រៀង​គ្នា​ជា​បច្ច័យ ឲ្យ​មាន​កំឡាំង​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​រក្សា​ការពារ​ប្រទេស​របស់​គេ សេចក្ដី​នេះ​យ៉ាង​ណា​មិញ​ការ​ហាត់​ពត់​កាយ​វាចា​ចិត្ត ឲ្យ​មាន​កុសល​សាមគ្គី គឺ​ការ​ព្រម​ព្រៀង​ប្រព្រឹត្ត​ល្អ​ត្រូវ​គ្នា​ទាំង​អស់ មាន​មេត្តា​ករុណា​ស្រឡាញ់​រាប់​រក​គ្នា​ប្រព្រឹត្ត​សុចរិត​ស្មោះ​ត្រង់​ដល់​ គ្នា​នឹង​គ្នា​មិន​ឫស្យា​គ្នា មិន​ប្រើ​អំណាច​បៀតបៀន​គ្នា ដើម្បី​ធ្វើ​កំឡាំង​សេចក្ដី​ល្អ​ឲ្យ​មាន​មូល​មិត្ត​មក​ក្នុង​ខន្ធ​សន្ដាន​ ឡើង ទើប​អាច​នឹង​ការពារ ឬ​ជំរះ​នូវ​អកុសល​ជា​សឹក​សត្រូវ​ដែល​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​គឺ​កាយ​នោះ​ចេញ​ឲ្យ​ បាន​ក៏​យ៉ាង​នោះ​ដែរ, ដំណើរ​នេះ​ឈ្មោះ​ថា​ជា​ប្រយោជន៍​របស់​ធម៌
ធម៌​ដែល​គួរ​លះ​បង់​ឲ្យ​ស្រឡះ​ចេញ​នោះ​មាន​ច្រើ​យ៉ាង ក្នុង​គម្ពីរ​វិសុទ្ធិ​មគ្គ​ត្រង់​វិសុទ្ធិនិទ្ទេស មាន​សេចក្ដី​ថា​ពួក​បច្ចត្ថិក​ធម៌​គឺ​ជា​ធម៌​សត្រូវ​ដល់​កុសល​ធម៌​នោះ បើ​រាប់​តាម​មេ​មាន ១៨ មេ​គឺ សំយោជនៈ ១០ , កិលេស ១០ , មិច្ឆត្តៈ ១០ , លោក​ធម៌ មច្ឆរិយៈ វិបល្លាសៈ , គន្ថៈ , អគតិ , អាសវៈ , ឱឃៈ យោគៈ , នីវរណៈ , បរាមាសៈ , ឧបាទានៈ , អនុស័យ , មលៈ , អកុសល​កម្ម​បថ ១០ , អកុសល​ចិត្ត ១២, ទាំង​អស់​នេះ​សុទ្ធ​តែ​ជា​អកុសល​ហៅ​ថា​បហានក្ខន្ធ​គឺ​កង​ធម៌​ដែល​ត្រូវ​លះ ដែល​គួរ​បោះ​បង់​ចេញ​ឬ​ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ងប់​រម្ងាប់​ចាក​ខន្ធ​សន្ដាន
សត្ថុប្បាវចនៈ (ពាក្យជាប្រធានរបស់ព្រះសាស្ដា) មាន យ៉ាងគឺធម៌ វិន័យ ពាក្យថាធម៌ជាពិធីសម្រាប់ត្រួតត្រាការពារកិលេសខាងផ្លូវចិត្ត, ពាក្យថាវិន័យជាច្បាប់ត្រួតត្រាការពារកិលេសខាងផ្លូវកាយនឹងវាចា , មួយទៀត ក្នុងអដ្ឋកថាសង្គីគិសូត្រចែកសត្ថុប្បាវចនៈ នេះជា យ៉ាងគឺធម៌ អភិធម៌ វិន័យ ពាក្យថាធម៌បានដល់ពុទ្ធវចនខាងគម្ពីរព្រះសូត្រ, អភិធម៌ បានដល់ពុទ្ធវចនខាងបរមត្ថ, វិន័យ បានដល់ឧភតោវិភង្គដែលនិយាយអំពីការចែកសិក្ខាបទចេញជាពីរពួកគឺ សិក្ខាបទភិក្ខុនឹងភិក្ខុនី, អភិវិន័យ បានដល់ពុទ្ធានុញ្ញាតនឹងពុទ្ធប្បញ្ញត្តិក្នុងខន្ធកៈនឹងបរិវារៈ ព្រះធម៌ដែលព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធសំដែងទុកមកដើម្បីប្រយោជន៍ដ៏ធំបំផុត នោះ ក៏គឺសម្រាប់ទូន្មានបង្រ្កាបសឹកសត្រូវគឺកិលេសជាន់កណ្ដាលនឹងល្អិត ដែលកើតអំពីផ្លូវចិត្ត, វិន័យដែលព្រះអង្គបញ្ញត្តទុកមកមានប្រយោជន៍ដ៏វិសេសក្នុងការទល់ នឹងសឹកសត្រូវគឺកិលេសគ្រោតគ្រាតដែលកើតអំពីកាយវាចាប៉ុណ្ណោះឯង ថាធម៌វិន័យនេះទុកដូចជាថ្នាំបន្សាបនូវពិសកាចគឺកិលេសរបស់ ប្រជាជនក្នុងលោក ឲ្យសាបរលាប ឲ្យស្ងប់រម្ងាប់ដូច្នេះក៏បាន
បណ្ដា​ប្រទេស​ទាំង​អស់​ក្នុង​លោក​នេះ ប្រទេស​មួយ តែង​មាន​ចោរ​កំណាច​ជា​ធម្មតា, អ្នក​ប្រទេស​នោះ​ក៏​ត្រូវ​តាំង​បញ្ញត្ត​ច្បាប់​ឲ្យ​មាន​ឥស្សរជន​មាន​ស្ដេច​ ជា​ដើម​ឲ្យ​ជា​អ្នក​ត្រួត​ត្រា​អ្នក​ប្រទេស​ឲ្យ​បាន​សុខ​ចំរើន​ការពារ​ មនុស្ស​ទុច្ចរិត​ទាំង​នោះ​កុំ​ឲ្យ​រាត​ត្បាត​សង្កត់​សង្កិន​មនុស្ស​អ្នក​ ប្រទេស សេចក្ដី​នេះ​យ៉ាង​ណា​មិញ សរីរ​ប្រទេស​គឺ​រាង​កាយ​ទាំង​មូល​របស់​យើង ក៏​តែង​មាន​ចោរ​កំណាច​គឺ​កិលេស​ឬ​បាប​ធម៌​ដូច​គ្នា យើង​ដែល​មាន​កុសល​ក្នុង​សន្ដាន​ត្រូវ​បញ្ញត្ត​ច្បាប់​រៀបចំ តាំង​បញ្ញាការ​ចេះដឹង​ឲ្យ​ជា​អធិបតី​សម្រាប់​ត្រួតត្រា​ការពារ​ឧបក្កិលេស​ ដែល​ជា​សត្រូវ​ទាំង​នោះ​កុំ​ឲ្យ​រុក​រាន​ទន្រ្ទាន ចូល​ក្នុង​កាយ​ប្រទេស​បាន​ក៏​យ៉ាង​នោះ​ដែរ ឥស្សរជន​គឺ​អ្នក​ធំ​ដែល​ជា​នាយក​ត្រួតត្រា​ប្រទេស ត្រូវ​តែ​តាំង​ច្បាប់​អាជ្ញា​ក្លាហាន​មិន​ត្រូវ​ខ្លាច​សត្រូវ​គឺ​ចោរ​កំណាច​ ទុច្ចរិត ត្រូវ​តែ​យក​ជ័យ​ជំនះ​មិន​ត្រូវ​បណ្ដោយ​ឲ្យ​បាញ់​ចោរ​កំណាច​យ៉ាង​ណា, យើង​ជា​ពុទ្ធិជន​ត្រូវ​យក​ប្រាជ្ញា​ស្មារតី​ឲ្យ​ជា​នាយក​ត្រួតត្រា​ប្រទេស​ គឺ​រាង​កាយ​ហើយ​ត្រូវ​កាន់​ក្រិត្យក្រម​ច្បាប់​អាជ្ញា​គឺ​ធម៌​វិន័យ​កុំ​ ភ្លេច​ខ្លួន ដើម្បី​ផ្ចាញ់​សឹក​សត្រូវ​គឺ​ឧបក្កិលេស​សេចក្ដី​សៅហ្មង​ឲ្យ​ចាល​ចាញ់​ក៏​ យ៉ាង​នោះ​ដែរ
ប្រយោជន៍​របស់​ធម្មៈ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា​ដែល​ប្រសើរ​បំផុត​នោះ ក៏​គឺ​ប្រមូល​សន្សំ​សេចក្ដី​ប្រតិបត្តិ​ល្អ ទុក​ជា​ទឹក​កំឡាំង​សម្រាប់​ប្រយុទ្ធ​យក​ជ័យ​ជំនះ​ឲ្យ​ឈ្នះ​កិលេស​សេចក្ដី​អាក្រក់​ក្នុង​ខ្លួន ទើប​រាប់​ថា​ជា​ការ​ឈ្នះ​ដ៏​ប្រសើរ​ដែល​ជា​ហេតុ​ឲ្យ​កើត​សន្តិសុខ សម​ដូច​ពុទ្ធ​ភាសិត​ថា
អត្តា ហវេ ជិតំ សេយ្យោ យា ធាយំ ឥតរា
បដា ប៉ុណ្ណេះ​ជា​ដើម
សេចក្ដី​ថា « ការ​ឈ្នះ​ខ្លួន​ឯង ជា​ការ​ប្រសើរ​ជាង ( ឈ្នះ​គេ ) ពពួក​សត្វ​ដែល​ឈ្នះ​ក្រៅ​ពី​នេះ ( ពុំ​ប្រសើរ​ឡើយ ) » ពុទ្ធ​ភាសិត​នេះ​បំភ្លឺ​សេចក្ដី​ថា ការ​ឈ្នះ​កិលេស​ដែល​ជា​បច្ចា​មិត្ត​នឹង​ខ្លួន ទើប​រាប់​ថា​ឈ្នះ​រាប​មិន​ត្រឡប់​ចាញ់​វិញ ទោះបី​ទេវតា គន្ធ័ព្វ មារ ព្រហ្ម ក៏​មិន​អាច​នឹង​ដណ្ដើម​យក​ជ័យ​ជំនះ​វិញ​បាន ពាក្យ​ថា ឈ្នះ​ក្នុង​ទី​នេះ​សំដៅ​យក​ចិត្ត​ដែល​មិន​លុះ​ក្នុង​អំណាច មិន​ភ័ន្ត​ភាំង​ទៅ​តាម​អារម្មណ៍​ជា​ទី​តាំង​នៃ​កិលេស ការ​ឈ្នះ​ដូច្នេះ​ឈ្មោះ​ថា​ជា​ការ​ឈ្នះ​របស់​ផ្លូវ​ធម៌
ការងារ​ទាំង​អស់​ក្នុង​ផ្លូវ​លោក ក៏​រមែង​មាន​ចាញ់​នឹង​ឈ្នះ​ជា​ធម្មតា​ដូចការ​រំលង​ល្បែង​ផ្សេង មាន​ចត្រង្គ បៀប៉ោ​ជា​ដើម រហូត​ដល់​ការ​ប្រកាស​សង្រ្គាម​ច្បាំង​រាំងជល់​ច្រើន​តែ​មាន​ការ​ចាញ់​ឈ្នះ​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក , ជួន​កាល​ពួក​ម្ខាង​ឈ្នះ ជួន​កាល​ពួក​ដែល​ធ្លាប់​ឈ្នះ​ក៏​ត្រឡប់​ជា​ចាញ់​វិញ, ការ​ចាញ់​នឹង​ឈ្នះ​ទាំង​នេះ​ស្រេច​នឹង​ឧបាយកល កំឡាំង​រេហ៍ពល , អ្នក​ដែល​ចាញ់​ក៏​មិន​ចាញ់​រាប អ្នក​ដែល​ឈ្នះ​ក៏​មិន​ឈ្នះ​រហូត , អ្នក​ដែល​ចាញ់​ក៏​ជា​ទុក្ខ​ក្រៀមក្រំ​និរាស​ក្សីណ​ក្ស័យ, អ្នក​ដែល​ឈ្នះ​ក៏​ឈ្មោះ​ថា​ប្រមូល​សេចក្ដី​ទុក្ខ​ភ័យ​ពៀរ​វេរា​ថែម​ទៀត
ការ​ចាញ់​នឹង​ឈ្នះ​នេះ​ឃើញ​ថា​មិន​មាន​ទី​បំផុត​ឡើយ សុទ្្ធ​តែ​ជា​មូល​ហេតុ​នៃ​សេចក្ដី​វិនាស​ទុក្ខ​ព្រួយ​ទាំង​អស់ ដូច​យ៉ាង​សង្រ្គាម​របស់​ព្រះ​បាទ​បសេនទិកោសល​នឹង​ព្រះ​បាទ​អជាតសត្តុ ជា​ឧទាហរណ៍ កាល​លើក​ដំបូង​នឹង​លើក​ទី ព្រះ​បាទ​អជាតសត្តុ​មាន​យុទ្ធ​ជ័យ​ជំនះ, ចំណែក​ខាង​ព្រះ​បាទ​បសេនទិកោសល ក៏​ជា​ទុក្ខ​ក្រៀមក្រំ​ក្នុង​ព្រះ​ហ្ឫទ័យ​ស្ទើរ​ដាច់​ជន្មាយុ ហើយ​ក៏​ចង​អាឃាត​គុំ​គួន ថា​នឹង​ដណ្ដើម​យក​យុទ្ធជ័យ​វិញ​ឲ្យ​បាន, លុះ​ឆ្នាំ​ជា​លំដាប់​ត​មក​ព្រះ​បាទ​បសេនទិកោសល ក៏​ប្រឹង​ប្រែង​ប្រមូល​រៀបចំ​យុទ្ធោបរណ៍ នឹង​រេហ៍ពល​ទាហាន​លើក​ទៅ​ធ្វើ​សង្រ្គាម​ត​ទល់​នឹង​ព្រះ​បាទ​អជាតសត្តុម្ដង​ទៀត ជា​សង្រ្គាម​លើក​ទី វេលា​នោះ​ព្រះ​បាទ​អជាតសត្តុ​ក៏​ត្រឡប់​ជា​បាន​យុទ្ធ​បរាជ័យ ចាល​ចាញ់​តបៈ​តេជះ​ព្រះ​បាទ​បសេនទិកោ​វិញ ដូច​យ៉ាង​សង្រ្គាម​ក្នុង​លោក​នេះ​ក៏​រមែង​ចាញ់​នឹង​ឈ្នះ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ជា​ច្រើន​លើក​ច្រើន​គ្រា​ជា​ធម្មតា, ការ​ចាញ់​នឹង​ឈ្នះ​ដោយ​ល្បែង​ផ្សេង ឬ​ដោយ​ការ​ច្បាំង ទាំង​អស់​នេះ​ជា​របស់​នៅ​ប្រែ​ប្រួល​មិន​មែន​ជា​ថាវរៈ​មាំមួន ស្រសើរ​ទៀង​ទាត់​ឡើយ ដំណើរ​នេះ​សម​ដូច​ពុទ្ធ​ភាសិត​ថាៈ
តំ ជិតំ សាធុ ជិតំ យំ ជិតំ អវជិយតិ
តំ ខោ ជិតំ សាធុ ជិតំ យំ ជិតំ នាវជិយតិ
សេចក្ដី​ថាៈ អំពើ​ឯ​ណា ដែល​គេ​ឈ្នះ​ហើយ​ត្រឡប់​ចាញ់​វិញ អំពើ​នោះ​មិន​រាប់​ថា​ល្អ​ប្រពៃ​ឡើយ លុះ​តែ​អំពើ​ឯ​ណា​ដែល​គេ​ឈ្នះ​ហើយ មិន​ត្រឡប់​ចាញ់​វិញ​ទេ អំពើ​នោះ​ទើប​ឈ្មោះ​ថា​ប្រពៃ​ដោយ​ពិត ពុទ្ធ​ភាសិត​ដែល​អាង​មក​នេះ​គួរ​យើង​យល់​ឃើញ​ច្បាស់​ថា​ការ​ឈ្នះ​ក្នុង​លោក​ នេះ​ជា​ការ​មិន​ប្រសើរ​ដូច​ការ​ឈ្នះ​កិលេស​ក្នុង​ខ្លួន​ឯង​នោះ​ឡើយ ការ​ឈ្នះ​កិលេស​ក្នុង​ទី​នេះ សំដៅ​យក​សមុច្ឆេទប្បហាន គឺ​ការ​លះ​កិលេស​ឲ្យ​ដាច់​ស្រឡះ, ចំណែក​ខាង​បុថុជ្ជន​គ្រាន់​តែ​ឈ្នះ​ដោយ​តទង្គប្បហាន​នឹង​វិក្ខម្ភនប្បហាន​ ប៉ុណ្ណោះ​ទេ យើង​ត្រូវ​ទូន្មាន​ខ្លួន​ឲ្យ​មាន​ឫកពា​សណ្ដាប់​ធ្នាប់​ល្អ​គ្រាន់​តែ​មិន​ ឲ្យ​ស្រវឹង​ជ្រុល​ជ្រប់​ចាល​ចាញ់​ចោរ​កិលេស​ដ៏​គ្រោត​គ្រាត​ហើយ​នឹង​បាន​ ដំកល់​ខ្លួន​ទុក​ក្នុង​ធម៌​ដ៏​សមគួរ គឺ​កុសល​សម្មាបដិបត្តិ​ជា​គ្រឿង​ប្រុង តាម​នាទី​របស់​យើង​ដែល​គួរ​ជឿ​កត់​យក​តែ​ប៉ុណ្ណេះ​ក៏​ជា​ការ​ប្រពៃ​ណាស់​ហើយ
កិលេស​ឬ​បាប​ធម៌ ដែល​ជា​សឹក​សត្រូវ​ដូច​បាន​រាប់ឈ្មោះ​ទុក​មក​ខាង​ដើម កាល​បើ​ខ្លួន​យើង​បាន​ឈ្នះ​ហើយ​ក៏​ត្រូវ​រក្សា​ជ័យ​ជំនះ​នោះ​ទុក​ដោយ​ល្អ ឲ្យ​ដូច​ជា​អំបិល​ដែល​រក្សា​ជាតិ​ប្រៃ​របស់​វា​ទុក​ដូច្នោះ​ដែរ មួយ​ទៀត​ការ​រក្សា​ជ័យ​ជំនះ​មិន​ឲ្យ​កិលេស​ឬ​បាប​ធម៌ កំរើក​រើ​ឡើង​បាន​នោះ​ត្រូវ​ដំកល់​ខ្លួន​ទុក​ក្នុង​ព្រះ​សទ្ធម្ម ប្រការ​ដូច​មហា​ក្សត្រ​គ្រប់​គ្រង​នគរ បុគ្គល​ឯ​ណា​ដែល​ប្រាសចាក​ព្រះ​សទ្ធម្ម បុគ្គល​នោះ​ឈ្មោះ​ថា​ជា​អ្នក​ព្រម​ចាញ់​កិលេស​មារ​នៅ​ក្នុង​ការ​បង្គាប់​នៃ​កិលេស​មារ​ជា​អង្វែង​ត​ទៅ​មិន​មាន​ទី​បំផុត សេចក្ដី​នេះ សម​ដូច​ពុទ្ធ​ដីកា​ក្នុង​គម្ពីរ​អង្គុត្តរ​និកាយ​សត្តកនិបាត​ថា មហា​ក្សត្រ​ម្ចាស់​ផែន​ដី តែង​ការពារ​នគរ​ដោយ​គ្រឿង​បរិក្ខារ យ៉ាងៈ
ទី ឯសិកា បោះ​សសរ​គោល​យ៉ាង​ជ្រៅ ដែល​ធ្វើ​អំពី​ថ្ម​ឬ​ឥដ្ឋ​មិន​ឲ្យ​កំរើក​រំភើប​បាន
ទី បរិក្ខារោ ជីក​ឧម្មង្គ​ឬ​ស្នាម​ភ្លោះ​យ៉ាង​ជ្រៅ​ធំ​ព័ទ្ធ​ខ្វាត់​ខ្វែង​ត្រង់​ព្រំប្រទល់​ដែន​របស់​ខ្លួន
ទី អនុបរិយាយបថោ ធ្វើ​ផ្លូវ​សម្រាប់​យាម​ល្បាត​ទាំង​ខាង​ក្នុង​កំពែង​ក្រៅ​កំពែង​មិន​ឲ្យ​បច្ចា​មិត្ត​ចូល​បាន
ទី ពហុំ អាវុធំ សន្សំ​គ្រឿង​អាវុធ​ទុក​ឲ្យ​បាន​ច្រើន
ទី ពហុពលកាយោ កេណ្ឌ​ពួក​ពល​ទាហាន​បង្ហាត់​បម្រុង​ទុក​ឲ្យ​បាន​ច្រើន​សម្រាប់​ចាត់​ការ​មិន​ឲ្យ​ខ្វះ​ពល
ទី ទោវារិកោ មាន​ទាហាន​ចាំ​ទ្វារ​នគរ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ជានិច្ច
ទី បាការោ មាន​កំពែង​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​នគរ​ជា​ច្រើន​ជាន់
នគរ​ឯ​ណា​ដែល​បាន​ការពារ​ប្រយ័ត្ន​ដោយ​នគរ​បរិក្ខារ យ៉ាង​នេះ​នគរ​នោះ​រមែង​មាន​សេចក្ដី​កក់​ក្ដៅ ឥត​រំភើប​ខ្លប​ខ្លាច​សត្រូវ​ដែល​មក​បៀត​បៀន សេចក្ដី​នេះ​យ៉ាង​ណា​មិញ អរិយ​សាវក​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា​នេះ ដែល​ប្រកប​ដោយ​ព្រះ​សទ្ធម្ម ប្រការ ជា​គ្រឿង​ការពារ​ខ្លួន ក៏​រមែង​បាន​សេចក្ដី​សុខ​សប្បាយ ឈ្នះ​មារ​សត្រូវ​មិន​នៅ​ក្នុង​ចំណុះ​នៃ​កិលេស​មារ​ក៏​យ៉ាង​នោះ​ដែរ
អរិយ​សាវក​ដែល​ប្រកប​ដោយព្រះ​សទ្ធម្ម ប្រការ​នោះ គឺ
ទី សទ្ធោ ជឿ​កម្ម​នឹង​ផល​របស់​កម្ម​នឹង​ជឿ​គុណ​ព្រះ​រតន​ត្រ័យ
ទី ហិរិមា មាន​ចិត្ត​អៀន​ខ្មាស​មិន​ហ៊ាន​លូក​ប្រព្រឹត្ត​ទុច្ចរិត
ទី ឱត្តប្បី មាន​ចិត្ត​ខ្លាច​រអា​ចំពោះ​អំពើ​ទុច្ចរិត
ទី ពហុ ស្សុតោ ជា​អ្នក​បាន​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ចេះ​ដឹង​ច្រើន
ទី អារទ្ធវីរិយោ មាន​ព្យាយាម​មិន​ដាច់ មិន​ដាក់​ធុរៈ​ក្នុង​កុសល​ធម៌
ទី សតិមា មាន​ស្មារតី​ល្អ​ចាំ​ជាក់​ក្នុង​ការ​រក្សា​ខ្លួន​មិន​ភ័ន្តភាំង​ក្នុង​អារម្មណ៍​ដែល​ជា​អាហារ​ចំណី​នៃ​កិលេស​មារ
ទី បញ្ញវា មាន​ប្រាជ្ញា​ជា​អាវុធ​ដ៏​មុត​សម្រាប់​ត​ទល់​នឹង​កិលេស​មារ​ដោយ​ការ​ពិចារណា ឃើញ​ច្បាស់​ទី​កើត​ទី​រលត់​នៃ​សង្ខារ
បើ​បុគ្គល​ណា​មួយ​បាន​ដំកល់​ខ្លួន​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​សទ្ធម្ម ប្រការ ដូច​ពោល​មក​នេះ បុគ្គល​នោះ​នឹង​បាន​សេចក្ដី​សុខ​ក្សេមក្សាន្ត ចៀស​ចាក​ទុក្ខ​ភ័យ​ឥត​មាន​សត្រូវ គឺ​កិលេស​មារ​មក​សណ្ដំ ឬ​មក​យាយី​ដណ្ដើម​យក​យុទ្ធជ័យ​បាន​វិញ​ឡើយ បុគ្គល​នោះ​នឹង​ត្រូវ​ឈ្នះ​រាប​ត​ទៅ រហូត​បាន​មគ្គផល​ព្រះ​និព្វាន​ជា​ទី​បំផុត​លោក​ដោយ​ពិត
ផល​ប្រយោជន៍​របស់​ធម្មៈ ក្នុង​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​នេះ, រមែង​ឃើញ​ទាន់​ភ្នែក​ក្នុង​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន បើ​យើង​ប្រព្រឹត្ត​កាន់​តាម​ដោយ​ទៀង​ទាត់ ព្រោះ​ថា ពុទ្ធ​សាសនា មាន​វិធី​ប្រដៅ​ប្រជាជន​ឲ្យ​ស្គាល់​មូល​ហេតុ​ដើម​កំណើត​នៃ​សេចក្ដី​សុខ - ទុក្ខ ដូច​ប្រដៅ​ថា ឲ្យ​លះ​កិលេស​គឺៈ លោភៈ ទោសៈ មោហៈ មានះ ប៉ុណ្ណេះ​ជា​ដើម ទាំង​នេះ​ជា​ទ្វារ​សម្រាប់​ចូល​មក​នៃ​សេចក្ដី​ទុក្ខ ឬ​ថា​ជា​ឆ្នួន​នាំ​បង្ក​ឲ្យ​កើត​ទុក្ខ ពួក​សត្វ​លោក​កាល​បើ​ព្រម​បើក​អំណាច​ឲ្យ​កិលេស​ទាំង​នោះ​ចូល​មក​គ្រប​សង្កត់ ឬ​បណ្ដោយ​ឲ្យ​កិលេស​មាន​កំឡាំង​មាន​សំទុះ​ខ្លាំង​ឡើង​ហើយ កិលេស​ទាំង​នោះ​មុខ​ជា​នឹង​ស្រែក​ហៅ​សេចក្ដី​វិនាស ដែល​ជា​មេ​នៃ​សេចក្ដី​ទុក្ខ​ធំ​ក្រៃលែង លុះ​តែ​យើង​ឈ្នះ​កិលេស​ទាំង​នោះ​បាន ទើប​សេចក្ដី​សុខ​សេចក្ដី​ចំរើន​នឹង​លេច​ច្បាស់​ប្រាកដ​ឡើង​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ឥត​អាក់​ឡើយ
ដើម្បី​ធ្វើ​កាយ​វាចា​ចិត្ត​ឲ្យ​ស្លូត​ត្រង់ ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ប្រដៅ​ប្រជាជន​ក្នុង​លោក​មិន​ឲ្យ​ប្រើ​អំណាច​បៀត​បៀន​គ្នា​ដោយ​ដាច់​ខាត ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ជា​ជំនួយ​ដល់​ផ្លូវ​លោក គឺ​ថា​ជា​ច្បាប់​សម្រាប់​ទប់​សត្វ​លោក​មិន​ឲ្យ​ប៉ះ​ទង្គិច​គ្នា ដូច​ចង្កូត​នឹង​គ្រឿង​ទប់​រថយន្ត ដែល​ជា​ប្រយោជន៍​ក្នុង​គ្រឿង​យន្ត មិន​ឲ្យ​បុក​គ្នា​បាន ឬ​មិន​ជ្រុល​ជ្រួស​ភ្លូក​ក្រឡាប់​ទៅ​បាន សត្វ​លោក​កាល​បើ​ប្រើ​តែ​ច្បាប់​ផ្លូវ​លោក​មួយ​មុខ ក៏​ទុក​ដូច​ជា​រថយន្តដាច់​ចង្កូត​ឬ​គ្មាន​គ្រឿង​ទប់ ព្រោះ​ផ្លូវ​ធម៌​ទុក​ដូច​ជា​ចង្កូត​នឹង​គ្រឿង​ទប់​រថយន្ត មួយ​ទៀត ពុទ្ធ​សាសនា ដូច​ទឹក​សម្រាប់​លត់​ភ្លើង​ទុក្ខ​ភ្លើង​កិលេស​របស់​សត្វ​លោក ឬ​ថា​ជា​តួ​កំឡាំង​សម្រាប់​ជួយ​ផ្ទេរ​រំលែក ជួយ​សម្រាល​ទុក្ខ​ភ័យ​ភារៈ​ដ៏​ធ្ងន់​ក្នុង​ផ្លូវ​លោក​ដូច្នេះ​ក៏​បាន
សត្វ​លោក​ទាំង​អស់​បើ​ស្រុះ​ស្រួល​ព្រម​ព្រៀង​គ្នា​បបួល​គ្នា​ប្រតិបត្តិ​ជឿ​កាន់​តាម​ផ្លូវ​ធម៌​ដោយ​គ្រប់​គ្រាន់​មែន​នោះ ប្រាកដ​ជា​បាន​សេចក្ដី​សុខ​ចំរើន​ដោយ​ពិត សូម្បី​ទ្វារ​ផ្ទះ​ក៏​មិន​បាច់​ប្រើ​គន្លឹះ​សម្រាប់​ទាស់ មិន​បាច់​ចាក់​សោ​ការពារ​ចោរ​ឡើយ ផ្លូវ​ធម៌​ប្រើ​សោហ៊ុយ​បន្តិច​បន្តួច មិន​ចុះ​សោហ៊ុយ​ច្រើន​ដូច​គ្រឿង​បរិក្ខា​ខាង​ផ្លូវ​លោក​ទេ តែ​សេចក្ដី​សុខ​របស់​អ្នក​កាន់​ផ្លូវ​ធម៌​ក៏​គង់​សម្បូរណ៌​ជា​លំដាប់ តាំង​អំពី​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​រហូត​ដល់​ព្រះ​និព្វាន​ជា​ទី​បំផុត
ប្រយោជន៍​ដ៏​ខ្ពស់​បំផុត​របស់​ធម្មៈ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា នោះ​ក៏​គឺ​ការ​ឈ្នះ​កិលេស​ធ្វើ​ខ្លួន​ឲ្យ​បាន​ដល់​ព្រះ​អរហត្ត​និព្វាន ទើប​រាប់​ថា​ជា​ជំនះ​មាន​ប្រយោជន៍​ដ៏​ប្រសើរ ជា​ហេតុ​ឲ្យ​រួច​ចាក​ទុក្ខ​ទាំង​ឥធ​លោក​នឹង​បរលោក​ដោយ​ពិត ព្រោះ​ថា​កិលេស​បាប​ធម៌​ទាំង​ឡាយ​មាន​លោភ​ជា​ដើម ជា​មេ​នាំ​បង្ក​វីវាទ​ពៀរ​វេរា ឬ​ថា​ជា​ដើម​ពូជ​នៃ​សេចក្ដី​ទុក្ខ​គ្រប់​យ៉ាង កាល​បើ​ឈ្នះ​កិលេស​អស់​ហើយ​ដរាប​ណា ឈ្មោះ​ថា​ផុត​ពូជ​នៃ​សេចក្ដី​ទុក្ខ​ភ័យ​ក្នុង​អនាគត​ដរាប​នោះ​ដែរ នេះ​ឯង​ឈ្មោះ​ថា​ប្រយោជន៍​របស់​ធម្មៈ​ក្នុង​ពុទ្ធ​សាសនា ដូច​ពណ៌នា​មក​ប៉ុណ្ណេះ ចប់


No comments:

Post a Comment