ទស្សនៈរបស់ Jean Jacques Rousseau (១៧១២-១៧៧៨ នៃគ.ស.)
ជីវប្រវត្តិរបស់ Jean Jacques Rousseau
លោក Jean Jacques Rousseau ជាទស្សនៈវិទូ និងជាអ្នកទ្រឹស្តីនយោបាយបារាំង ។ គាត់កើតនៅថ្ងៃទី ២៨ ខែមិថុនា ១៧១២ នៃ គ.ស. នៅ Geneva ដែលជាទីក្រុងនៃសាធារណរដ្ឋ Geneva ប្រទេសស្វីស ។ ហើយបានទទួលមរណកាលនៅថ្ងៃទី ២ ខែកក្កដា ១៧៧៨ នៃគ.ស. ក្នុងជន្មាយុ ៦៦ ឆ្នាំក្នុងតំបន់ Ermenonville ដែលស្ថិននៅភាគខាងជើងនៃសាធារណរដ្ឋបារាំង។ គាត់ក៏ជាស្ថាបនិកទ្រឹស្តីក្រមសីលធម៌ (Moralist) ម្នាក់ផងដែរ ។
លក្ខណៈទូទៅរបស់រុស្សូ
ជាការពិតណាស់ ដែលគេនិយាយថា Rousseau ជាមនុស្សដែលឆាប់មានអារម្មណ៍រំភើប ស្រលាញ់ធម្មជាតិ ជាមនុស្សមិនទុកចិត្តដល់វិទ្យាសាស្រ្ត និងបច្ចេកវិជ្ជាឡើយ តែគាត់គឺជាអ្នកកែទម្រង់ (Reformist) និងជាអ្នកសនិទាននិយមធំមួយ (Retionalizationist) ។ ស្នាដៃរបស់គាត់មួយផ្នែកធំ ផ្តោតទៅលើការកែទម្រង់តាមបែបវិចារណញ្ញាណ ។ នៅក្នុទ្រឹស្តីនយោបាយរបស់លោកបានរៀបរាប់ចំនុចដ៏សំខាន់មួយគឺ «កិច្ចព្រមព្រៀងសង្គម» ដែលបានសរសេរនៅឆ្នាំ ១៧៦២ ។ នៅក្នុងស្នាដៃនេះ បានយកចិត្តដាក់ទៅលើទស្សនទានពីរគឺ
ទី១.លោក Rousseau មិនឈរលើមូលដ្ឋាននៃច្បាប់ធម្មជាតិឡើយ (រដ្ឋកើតចេញពីទំនោររបស់មនុស្សពីធម្មជាតិ ឬដោយសារសភាវៈបស់មនុស្សពីធម្មជាតិ) ។ លោកយល់ថាសមាគមន៍ដែលកកើតឡើងដោយការចុះកិច្ចព្រមព្រៀងគ្នាក្នុងសង្គមនោះ គឺជាអង្គរួមមួយដែលមានផ្ទុកទៅដោយក្រមសីលធម៌ និងបណ្តុំមនុស្ស។លោកហៅសមាគមន៍នោះម្យ៉ាងទៀតថា«សង្គមមនុស្ស»ដែលបាននាំមកជាមួយនូវអត្តសញ្ញាណរួម ជីវភាពរួម ឆន្ទៈរួម និងអង្គឯកភាពរួមតែមួយ។ ដូចនេះ
ឃើញថាសង្គមមនុស្សគឺជាអង្គរួមមួយដែលមានឆន្ទៈរបស់ខ្លួនច្បាស់លាស់
ហើយយើងក៏មិនអាចធ្វើការប្រៀបប្រដូចអង្គរួមនេះទៅនឹងបុគ្គលណាម្នាក់បានឡើយ។
ហើយជាលទ្ធផលសិទ្ធិរបស់ខ្លួនត្រូវបានរដ្ឋយកមកប្រើប្រាស់ដើម្បជាផលប្រយោជន៍
ដល់អ្នកដែលបង្កើត។រដ្ឋមានឆន្ទៈផ្ទាល់ខ្លួន
ដែលមិនមែនជាសញ្ញាណឆន្ទៈរបស់បុគ្គលណាមួយឡើយ។ដោយឈរលើតំលៃជារួម
នៅក្នុងឆន្ទៈបស់ខ្លួនគឺសមាជិកនីមួយៗនឹងក្លាយទៅជាផ្នែកមួយ
មិនអាចកាត់ផ្តាច់បានពីសង្គម។ឆន្ទៈនៃសង្គមមនុស្ស សមាគមន៍បុគ្គល ឫសង្គមនេះ មិនមែនត្រឹមតែត្រូវបានបង្កើតឡីងដោយបណ្តុំមនុស្សដែលរៀបលំដាប់តាមច្បាប់
និងកាតព្វកិច្ចសង្គមប៉ុណ្ណោះទេ
ថែមទាំងរៀបលំដាប់តាមស្មារតីទទួលខុសត្រូវបែបសីលធម៌ទៀតផង ។
ទី២. ការបង្កើតក្រមសីលធម៌
និងស្ថាប័នទូទៅរបស់រដ្ឋ គឺត្រូវធ្វើឡើងក្នុងពេលជាមួយគ្នា ។
សីលធម៌គឺជាផ្នែកមួយចាំបាច់សម្រាប់អប់រំប្រជាពលរដ្ឋ
ហើយមានអត្ថិភាពយ៉ាងខ្លាំង មិនត្រឹមតែជាផ្នែកមួយនៃច្បាប់ប៉ុណ្ណោះទេ
និងជាកាតព្វកិច្ចទៀតផង ប៉ុន្តែក៏អាស្រ័យទៅនឹងស្ថានភាព និងអារម្មណ៍ផងដែរ ។
ដូច្នេះបុគ្គលរួមគ្នាបង្កើតរដ្ឋ បុគ្គលខ្លួនឯង ជាធាតុរបស់រដ្ឋ ហើយសីលធម៌ និងសកម្មភាពសប្បុរសធម៌របស់គេ អាចកើតមានឡើងបាន ក្នុងខណៈណា ដែលរដ្ឋបានបង្កើតហើយ។ ដើម្បើបង្កើតឲ្យមានឡើង
នូវឆន្ទៈរួម លោករុស្សូ បានគិតថាជាការចាំបាច់ត្រូវការលក្ខន្តិកៈមួយចំនួន
ហើយជាបឋម គឺសមភាពនៅក្នុងសង្គម ។ លោកបានគិតថា «សម្បត្តិឯកជន មិនមែនជាច្បាប់ធម្មជាតិ សម្បត្តិឯកជន គឺជាច្បាប់សង្គម» ។
លោករុស្សូ មិនគាំទ្រទស្សនៈលុបបំបាត់សម្បត្តិឯកជនឡើយ
ប៉ុន្តែក៏ប្រឆាំងទៅនឹងការបែងចែកសម្បត្តិ មិនស្មើគ្នាដែរ ។
លោកទទូចឲ្យមូលដ្ឋាននយោបាយ មានការបង្រួបបង្រួមតែមួយ
គឺចង់ឲ្យស្មារតីនយោបាយ នៅក្នុងសង្គមស្តែងឡើង ក្នុងរូបភាពជាឆន្ទៈរួម
ដោយតម្រូវឲ្យគ្រប់ប្រជាពលរដ្ឋទាំងអស់
រួមចំណែកយ៉ាងសកម្មក្នុងការបញ្ចញមតិរបស់ខ្លួងឯងផ្ទាល់ ។
លោកថាប្រសិនបើសង្គមមានក្រុមហ៊ុនឯកជនច្រើន នោះវានឹងនាំសង្គមទៅរកវិសមភាព
និងការប្រះឆាឆន្ទៈសង្គមរួម ។ ពិសេស
គឺមិនចង់ឲ្យវណ្ណៈណាមួយកាន់កាប់អំណាចរដ្ឋផ្តាច់មុខតែឯងឡើយ ។ លោកបញ្ជាក់ថា
ដោយឆន្ទៈមិនអាចប្តូរបាន និងមិនអាចលក់បាន ។ហេតុនេះឆន្ទៈ
ក៏មិនអាចតំណាងបានដែរ ។ អំណាចបែបតំណាង គឺជាអំណាចបែបទាសភាព ។
ចំពោះបញ្ហាទម្រង់រដ្ឋវិញ លោកមិនអនុញ្ញាតឲ្យមានរបបគ្រប់គ្រងបែបតំណាងឡើយ
តែលោកគាំទ្ររបបគ្រប់គ្រងបែបប្រជាធិបតេយ្យផ្ទាល់ ។
អប្បជនាធិបតេយ្យក្តី (Oligarchy) ឯកាធិបតេយ្យក្តី (Monocracy) សុទ្ធសឹងជាយុទ្ធសាស្រ្តនយោបាយដែលបង្ហាញថា សេ្តចឬអ្នកកាន់អំណាចផ្តាច់ការ ឬមនុស្សភាគតិច (Minority) អាចគ្រប់គ្រងដឹកនាំប្រជាជនទាំងមូលបាន ។ ចំណែកប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ជារបបមួយដែលនៅក្នុងរបបនោះ
ប្រជាជនមានអំណាចអធិបតេយ្យ ។ បើគេនិយាយពីប្រជាធិបតេយ្យ
គឺគេនិយាយពីអធិបតេយ្យរបស់ប្រជាជន និងអំណាចរបស់ប្រជាជន ។
ការវិភាគរបស់រុស្សូ
រុស្សូបានធ្វើវិភាគ មិនប្លែកពីអ្នកនិពន្ធដទៃទៀតនៅជំនាន់នោះទេ គឺការវិភាគដែលចេញពីធម្មជាតិជាមូលដ្ឋាន ។ ចំពោះ Hobbes នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ
អ្នកខ្លាំងមានជ័យជំនះ លើអ្នកខ្សោយ
ហើយមានតែជម្លោះនិងសង្រ្គាមទាំងអស់ប្រឆាំងនឹងទាំងអស់ និងចលាចល ។
ដូច្នេះមនុស្សមានតែផ្លូវតែមួយគត់
គឺការរត់ទៅជ្រកកោនក្រោបដំបូលរបស់រដ្ឋឲ្យជួយការពារ ។ តែចំពោះ Rousseau វិញ សភាពធម្មជាតិ
គ្មានជម្លោះគ្មានសង្រ្គាមអចិន្រ្តៃយ៍ទេ សភាពធម្មជាតិ
ជាសភាពមួយដែលមនុស្សរស់នៅដាច់ឆ្ងាយពីគ្នាតែឯកឯង
ហើយត្រូវដោះស្រាយបញ្ហាដោយខ្លួនឯង ។ Rousseau បដិសេធគំនិតរបស់ Hobbes ។ គាត់យល់ឃើញថា
សភាពធម្មជាតិ មិនមែនជាសភាពដែលលូតលាស់ មិនមានកម្មវិធីឯកជន គេម្នាក់ៗ
អាចបះផ្លែឈើដែលមិនមែនជាកម្មសិទ្ធិរបស់អ្នកណាមួយឡើយ ។
បើគ្មានកម្មសិទ្ធិឯកជន ក៏គ្មានចោរដែរ ។នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិគេម្នាក់ៗ
ជាមួយនឹងគ្រួសារ អាចធ្វើដំណើរទៅទីកន្លែងណា ដែលគេចង់ទៅ
មិនមានព្រំដែនអ្វីឡើយ ។ លោក Rousseau យល់ថា សភាពធម្មជាតិ ជាសភាពសប្បាយក្រៃលែង ជាសភាពនៃសុភមង្គលសម្រាប់មនុស្សជាតិ
ជាសភាពដែលបង្ហាញពីមនុស្សធម៌របស់មនុស្ស ដែលមានពីកំណើត ជាសភាពនៃសេរីភាព
និងសភាពដែលមនុស្ស អាចរស់នៅជារហូត ប៉ុន្តែដើម្បីធ្វើឲ្យមានសុភមង្គល
គេមានពេញលេញ មនុស្សមានមធ្យោបាយពីរបែប គឺសុខចិត្តតស៊ូ
ឬធ្វើខ្លួនឲ្យកាន់តែប្រសើរឡើង ។ នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ
មនុស្សប្រឈមមុខនឹងធម្មជាតិ ដែលច្រើនមិនផ្តល់អំណោយផល
ហើយប្រឈមមុខនឹងការលំបាក ពោលគឺគ្រោះធម្មជាតិ និងសត្រូវ ។ លោក Rousseau ពិចារណាទៅដល់ការលេចចេញនូវការរកឃើញផ្នែកកសិកម្ម
និងលោហកម្ម ។ សិល្បៈទាំងពីរនេះ
នឹងបង្កើតឲ្យមានកម្មសិទ្ធិបុគ្គលលើដីធ្លីវិសមភាពភាពសម្បូរ
និងទុរគតភាពការប្រកួតប្រជែងគ្នាតណ្ហាជម្លោះ ។ ផលវិបាក
ជាគ្រោះក្នុងសភាពធម្មជាតិ ជាកម្មវាសនា គេចមិនផុតដូច្នេះ
មនុស្សត្រូវតែប្រមូលគ្នាជាសមាគមន៍ ដើម្បីផលប្រយោជន៍រួម ។
មនុស្សរស់នៅដោយគ្មានសង្គម មនុស្សអាចរស់នៅដោយស្វែងរកអ្វីៗ ដោយខ្លួនឯង
ប៉ុន្តែមនុស្សយល់ឃើញថា វាមានអត្ថប្រយោជន៍ច្រើនបើគេរស់នៅជាមួយគ្នា និងធ្វើការជាមួយគ្នា ។ គាត់បានបង្កើតឲ្យមានសង្គមមួយ ក្នុងស្នាដៃរបស់គាត់ដែលមនុស្សស្ថិតនៅចំណុះសង្គមនោះ
ពីព្រោះមនុស្សបានប្រគល់សិទ្ធិ និងសេរីភាពរបស់គេ
ប៉ុន្តែមនុស្សនៅតែរក្សាសេរីភាពរបស់គេ
ពីព្រោះសង្គមជាសំណុំនៃមនុស្សទាំងអស់ ហើយគ្មានអ្នកណាម្នាក់
បាត់បង់សេរីភាពរបស់គេទេ ។ សេរីភាព និងសមភាពរបស់ពួកគេម្នាក់ៗ
ត្រូវបានធានា ។ សង្គមនយោបាយ ជាអ្នកសង្រ្គោះអ្វីដែលមនុស្ស ដែលមានកាលនៅក្នុងសភាពធម្មជាតិ គឺមានសេរីភាព និងសមភាពដោយធានាសន្តិសុខរបស់បុគ្គលផងដែរ ។ នៅពេលដែលរដ្ឋកើតមានឡើងបាតុភូតអំណាច ក៏មានជាចាំបាច់ដែរ ។ ស្តីអំពីអធិបតេយ្យ Rousseau ចង្អុលបង្ហាញថា «
អធិបតេយ្យរបស់ប្រជាជន ស្ថិននៅជារបស់ប្រជាជន ។
អធិបតេយ្យនេះមិនអាចផ្ទេរទៅឲ្យនរណាម្នាក់បានឡើយ ។ នៅក្នុងកិច្ចសន្យា
គេមិនអាចប្រគល់អំណាចទៅឲ្យស្តេចមួយអង្គ ពីព្រោះថា ការនៅចំណុះស្តេច
មិនប្រសើរជាងការរស់នៅក្នុងសភាពធម្មជាតិទេ» ។
តើប្រជារាស្រ្ត
ប្រើប្រាស់អធិប្បតេយ្យរបស់ខ្លួន ដូចម្តេច ? ប្រជារាស្រ្ត
ប្រើប្រាស់អធិប្បតេយ្យ តាមរយៈការបង្កើតច្បាប់ ។ ច្បាប់
ជាសេចក្តីប្រកាសជាសាធារណៈ និងជាឱឡារិកនូវឆន្ទៈទូទៅ លើកម្មវត្ថុរួមួយ
គឺប្រកាសនូវឆន្ទៈ ជាឯកច្ឆន្ទ ។ នេះជាជំនឿក្នុងច្បាប់ ហើយជាប្រភពនៃសេរីភាព
។ ប្រភពនៃច្បាប់ គឺឆន្ទៈទូទៅ ។ ឆន្ទៈទូទៅ
គឺជាចំនួយបូករួមឆន្ទៈរបស់ប្រជាពលរដ្ឋទាំងមូល ។ លោក Rousseau
ផ្តល់ជាឧទាហរណ៍ថា បើរដ្ឋមានពលរដ្ឋមានប្រជាជនចំនួន១០០០០ នាក់នោះ
សមាជិកម្នាក់ៗ របស់រដ្ឋមានចំណែករបស់ខ្លួនមួយដែរ គឺ១/១០០០០នៃអំណាចកំពូល ។
ស្តេចមួយអង្គ សភាមួយរូប គណបក្សមួយ សមាគមន៍មួយ មានឆន្ទៈរបស់គេមួយៗ ប៉ុន្តែមិនមែនជាឆន្ទៈរួមរបស់មនុស្ស
ទូទៅទេ ។ សេចក្តីសម្រេចដែលអាចយកជាការបាន
ទាល់តែមានប្រជារាស្ត្រទាំងមូលជាអ្នកសម្រេច
គឺជាឆន្ទៈរបស់ប្រជារាស្រ្តទាំងមូល ។ ច្បាប់ ជាឆន្ទៈទូទៅ
ច្បាប់ត្រូវធ្វើឡើងក្នុងគោលដៅទូទៅ សម្រាប់គោលការណ៍ធំៗ ។
នៅក្នុងការអនុវត្តន៍ច្បាប់ ក៏យ៉ាងដូច្នោះ
ដែរគឺច្បាប់សម្រាប់ពលរដ្ឋទាំងអស់អនុវត្តន៍ ។នេះជាទស្សនៈរបស់លោក
Rousseau ហើយក៏ជាទស្សនៈដែលមាន អំណោយទានដល់ច្បាប់ សម័យទំនើបដែរ ។ លោក Rousseau ថា «អធិបតេយ្យ
មិនអាចតំណាងបានទេហើយក៏មិនអាចផ្ទេរបានដែរ ។ តំណាងរាស្រ្ត
មិនមែនជាតំណាងរបស់រាស្រ្តទេ តំណាងរាស្រ្ត គឺគ្រាន់តែជាស្នងការរបស់រាស្រ្ត
។ តំណាងរាស្រ្ត មិនអាចធ្វើសេចក្តីសម្រេចជាស្ថាពរណាមួយទេ
។ច្បាប់ដែលរាស្រ្ត មិនបានអនុម័ត មិនមែនជាច្បាប់ទេ ហើយបើរាស្រ្តខ្លួនឯង
មិនបានធ្វើអន្តរាគមន៍ ដោយផ្ទាល់យ៉ាងហោចណាស់ ច្បាប់ ក៏មានប្រជាមតិ
ឬការយល់ព្រមពីរាស្រ្តដែរ» ។ លោក Rousseau បានធ្វើការរិះគន់យ៉ាងខ្លាំង
ចំពោះប្រជារាស្រ្តអង់គ្លេសថា «
ប្រជារាស្រ្តគិតថា ខ្លួនមានសេរីភាពនោះគឺជាការភាន់ច្រឡំធំណាស់ ។
ប្រជារាស្រ្តនោះ
មានសេរីភាពតែនៅពេលមុនការបោះឆ្នោតជ្រើសរើសសមាជិកសភាតែប៉ុណ្ណោះ ។
នៅពេលដែលគេជ្រើសរើសតំណាងរបស់គេរួចហើយ គេក៏ក្លាយជាទាសករ
របស់សជិកសភាទៅវិញ» ។ រាស្រ្ត ជាអ្នកផ្តាច់មុខខាងធ្វើច្បាប់
។ការផ្តាច់ខាងធ្វើច្បាប់នេះ ត្រូវទុកឲ្យប្រជារាស្រ្ត ។ ចំណុចនេះ លោក
Rousseau បានធ្វើការរិះគន់យ៉ាងជូរចត់ ទៅលើលោក Montesquieu ដែលបានពោលថា «អធិប្បតេយ្យរួមមានតែមួយ
គឺអធិប្បតេយ្យជារបស់សង្គម» ។ នៅក្នុងលក្ខខណ្ឌនេះ រាជាធិបតេយ្យក្តី
(Monarchy) អភិជនាធិបតេយ្យក្តី (Aristocracy) អប្បជនាធិបតេយ្យក្តី
(Oligarchy) មិនមាននៅ ក្នុងប្រព័ន្ធនយោបាយរបស់លោក Rousseau ទេ ។
បើប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកធ្វើច្បាប់ តាមធម្មតាច្បាប់នោះទៀតសោត
អាចសម្រេចរាល់បញ្ហាទាំងអស់
តើអាចមានគ្រោះថ្នាក់ចំពោះសេរីភាពរបស់បុគ្គលឬទេ ? ចំពោះករណីនេះ លោក
Rousseau បានគិតថា «ច្បាប់
មិនអាចមានគ្រោះថ្នាក់ ចំពោះសេរីភាពរបស់បុគ្គលបានទេ
ពីព្រោះច្បាប់សម្រេចដោយមនុស្សទាំងអស់ ហើយអនុវត្តន៍ចំពោះមនុស្សទាំងអស់
ដូច្នេះមិនអាចមានបច្ច័យណា ដែលមនុស្សទាំងអស់សម្រេចអ្វីមួយ
ហើយឲ្យទោសដល់មនុស្សទាំងអស់នោះទេ ។
តាមរយៈនៃការរៀបចំប្រជាធិបតេយ្យឲ្យស្ថិតក្នុងដៃរបស់ប្រជាពលរដ្ឋបែបនេះ
ច្បាប់ដែលកើតឡើងនោះមុខជាល្អ» ។
មនុស្សមួយចំនួន បានធ្វើការរិះគន់ចំពោះទ្រឹស្តីខាងលើ របស់លោក Rousseau ថា «អ្នកភាគតិច
អាចក្លាយជាជនរងគ្រោះ ឬក្លាយជាទាសករ ពោលគឺអ្នកភាគច្រើន
ធ្វើអ្វីដែលបង្ខំដល់ឆន្ទៈ អ្នកភាគតិច ហើយប្រឆាំងនឹងឆន្ទៈអ្នកភាគតិច» ។
ចំពោះលោក Rousseau ថា«អ្នកភាគតិច
ត្រូវគោរពសេចក្តីសម្រេចរបស់អ្នកភាគច្រើន ។ ប្រទេសស្វីល ជាប្រទេសតូច
គេអាចអនុវត្តន៍ប្រជាធិបតេយ្យដោយផ្ទាល់បាន ក៏ប៉ុន្តែសង្គមនិមួយៗ
តែងវិវត្តន៍ធ្វើឲ្យចំនួន
ប្រជាពលរដ្ឋកើនឡើងជាលំដាប់។ដូច្នេះមានការលំបាក
ចំពោះការប្រើប្រព័ន្ធប្រជាធិបតេយ្យ បែបផ្ទាល់នេះណាស់» ។
លក្ខណៈច្បាប់របស់រូស្សូ
ច្បាប់សំខាន់ៗ របស់រដ្ឋត្រូវតែប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកសម្រេចតាមការប្រើប្រជាមតិ (Referendum) ។ ចំពោះបញ្ហាដទៃទៀត ប្រជារាស្ត្រប្រគល់ឲ្យតំណាងរាស្រ្តចុះ ។ លោក Rousseau បានបង្ហាញឲ្យឃើញ មានភាពខុសគ្នារវាងអំណាចអ្នកតំណាង និងកាតព្វកិច្ចអ្នកតំណាង ។ តំណាង ដែលជ្រើសតាំង
សម្រាប់រយៈពេលយូរ ច្រើនតែភ្លេចរាស្រ្ត ដែលជាអ្នកបោះឆ្នោតឲ្យនោះ ។
ចំណែកតំណាងរាស្រ្ត ដែលជ្រើសតាំងរយៈពេលខ្លី គេមិនទាន់មានទម្លាប់យកមុខងារ
អ្នកតំណាងជាមុខរបរនៅឡើយ ហើយស្ថិតនៅ ជាអ្នកតំណាងពិតៗ ។ លោក Rousseau មានគំនិតថា «ចំនួននៃការជ្រើសរើស
ត្រូវមានកំរិតពេលវេលា ព្រោះថាអ្នកតំណាងរាស្រ្ត
ដែលប្រជារាស្រ្តលើកច្រើនសារនោះ នឹងយកតំណែងតំណាងរាស្រ្ត
មកធ្វើជាមុខរបរមិនខាន ។ គេ នឹងមានទម្លាប់
ជាអ្នកមានមុខរបរធ្វើជាអ្នកតំណាងរាស្ត្រ ។ ដូច្នេះ
គេត្រូវមានការកម្រិតនៃការជ្រើសរើស ឲ្យមានតែម្តង ឬពីដង
ហើយត្រូវរង់ចាំ២ ឬ៣ឆ្នាំទៀត ទើបអាចមកឈរឈ្មោះ
ឲ្យគេជ្រើសសារជាថ្មីម្តងទៀត» ។ លោក Rousseau ថា«ត្រូវបង្កើតច្បាប់
សម្រាប់ដាក់ទោស ចំពោះតំណាងរាស្ត្រ ឬត្រូវដាក់ទណ្ឌកម្ម
ចំពោះអ្នកតំណាងរាស្រ្តណាដែលមិនអនុវត្តន៍ តាមឆន្ទៈរបស់ប្រជាជន
និងមិនអនុវត្តន៍តាមកាតព្វកិច្ចរបស់ខ្លួន» ។
មិនត្រូវ
ឲ្យមានរបាំងរវាងឆន្ទៈទូទៅ និងពលរដ្ឋ ។ ដូច្នេះប្រជាពលរដ្ឋ
ត្រូវចូលរួមដោយខ្លួនឯង មិនតាមរយៈអ្នកណាផ្សេងៗទៀតទេ ។ ពលរដ្ឋម្នាក់ៗ
ត្រូវយល់អ្វីដែលជាប្រយោជន៍រួមហើយ គេមិនត្រូវធ្វើតាមរយៈក្រុមមនុស្សទេ ។
ពលរដ្ឋ មានវិចារណញ្ញាណ មានបញ្ញា ដូច្នេះគេមានមតិ គេអាចសម្រេច
ដោយខ្លួនគេផ្ទាល់ ។ ឆន្ទៈរួម ត្រូវតែបញ្ចញដោយផ្ទាល់ ពីប្រជារាស្រ្ត
ទៅតាមផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់ របស់ប្រជារាស្រ្ត ។ នេះជាចំណុចសំខាន់
នៅក្នុងគំនិតប្រជាធិបតេយ្យ ។
អំពីការអនុវត្តន៍ច្បាប់ លោករុស្សូថា
គេត្រូវអនុវត្តន៍ច្បាប់ឲ្យបានត្រឹមត្រូវនិងប្រិតប្រៀងបំផុត ។ ពេលណា
ដែលច្បាប់ត្រូវបានអនុម័តហើយ តាមមនសិការរបស់ពលរដ្ឋទាំងមូល ច្បាប់នោះ
ក៏ត្រូវយកទៅ អនុវត្តន៍យ៉ាងតឹងរឹងបំផុតដែរ ។ អំណាចនិតិប្រតិបត្តិ គឺរដ្ឋាភិបាលជាអ្នកអនុវត្តន៍ច្បាប់
។រដ្ឋភិបាលទាល់តែខ្លាំង ពីព្រោះរដ្ឋាភិបាល
ត្រូវប្រតិបត្តិចំពោះទាំងអស់ ។បើច្បាប់អនុវត្តន៍
មិនចំពោះមនុស្សទាំងអស់នោះ មិនមែនជាប្រជាធិបតេយ្យទេ ។
នៅក្នុងរបបប្រជាធិបេយ្យ រដ្ឋភិបាលត្រូវតែខ្លាំង ប៉ុន្តែជាអំណាចចំណុះ ។
រដ្ឋាភិបាល ជាអ្នកប្រតិបត្តិច្បាប់ មានប្រជាជនជាអធិបតី ។
អត្ថិភាពរបស់រដ្ឋ គឺធ្វើអធិបតេយ្យ ឲ្យមានដល់ប្រជារាស្រ្ត ។ អធិបតេយ្យ
របស់ប្រជារាស្រ្ត ស្ថិតនៅក្នុងអំណាចនិតិបញ្ញត្តិ ដែលជាអំណាចធ្វើច្បាប់
និងលុបច្បាប់ ។ អធិបតេយ្យ របស់ប្រជារាស្រ្ត គឺប្រជារាស្រ្ត ជាអ្នកចាត់ចែង
ដោយខ្លួនឯង ។ ចំពោះអត្ថិភាព
របស់រដ្ឋាភិបាលគឺទាក់ទងនឹងការអនុវត្តន៍ច្បាប់ ។ រដ្ឋាភិបាល
គ្រាន់តែជាតំណាងរបស់ប្រជារាស្រ្ត និងរបស់ច្បាប់ ។រដ្ឋមន្រី្តជា
ខ្ញុំបម្រើរបស់ប្រជារាស្ត្រ ហើយរដ្ឋមន្រ្តី ក៏អាចត្រូវ គេដកហូតងារបានដែរ ។
របបនយោបាយរបស់រុស្សូ
របបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ជារបបមួយដែលល្អឥតខ្ចោះ ប្រសិនបើ របបនយោបាយនេះ អាចធ្វើឲ្យអំណាចនិតិបញ្ញត្តិ និងអំណាចនិតិប្រតិបត្តិ មានភាព Check and Balance នោះ ។ របបប្រជាធិបតេយ្យ ជារបបមួយដែលល្អឥតខ្ចោះនោះ លោករុស្សូយល់ថា បើប្រជារាស្រ្តមាន
ការយល់ដឹងកំរិតខ្ពល់ ទើបប្រជាធិបតេយ្យ តំណើរការទៅបានល្អ ។
បើគេនិយាយថា រដ្ឋាភិបាលប្រជាធិបតេយ្យ ជារដ្ឋភិបាលសម្រាប់ប្រជារាស្រ្ត
ដែលជាបញ្ញាជន មានន័យថាមិនមែនជារដ្ឋាភិបាល សម្រាប់មនុស្ស
ឬពលរដ្ឋល្ងង់ខ្លៅនោះទេ ។ ប្រសិនបើប្រជារាស្រ្តទាំងមូល
ជាអ្នកដឹកនាំរដ្ឋនោះអំណាចនិតិបញ្ញត្តិ
នឹងស្រូបយកអំណាចនិតិប្រតិបត្តិអស់ ។
របបរាជធិបតេយ្យ (Monarchy) លោករុស្សូ
ក៏គាត់ទទួលស្គាល់ និងទទួលយកបានដែរ ប្រសិនបើរបបរាជាធិបតេយ្យ
ត្រូវទទួលស្គាល់ពីប្រជារាស្រ្តទាំងមូល មានន័យថា ប្រសិនបើរាជាធិប្បតេយ្យ
ត្រូវបានបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងនោះ ។ ក្នុងករណីនេះ រដ្ឋាភិបាលរាជាធិបតេយ្យ
ជារដ្ឋភិបាលពេញច្បាប់ ។ ម្យ៉ាងទៀត រុស្សូយល់ឃើញថា អំណាចនិតិប្រតិបត្តិ
គួរមានមេដឹកនាំតែមួយ ដើម្បីងាយស្រួល ក្នុងការបំពេញតួនាទីរបស់ខ្លួន
ក៏ប៉ុន្តែវាក៏អាចមានគ្រោះថ្នាក់ផងដែរ កាលណា អំណាចនោះ
ក្លាយទៅជាអំណាចផ្តាច់ការ ។
របបអភិជនាធិបតេយ្យ (Aristocracy) ដោយគេពុំមានការទុកចិត្ត
លើរបបរាជាធិបតេយ្យហើយវាមានគ្រោះថ្នាក់ចំពោះរបបរាជាធិបតេយ្យផ្តាច់ការ ។
ទើបលោករុស្សូមានចិត្តលំអៀងទៅលើ របបអភិជនាធិបតេយ្យ ពីព្រោះក្នុងរបបនេះ
អំណាចនិតិប្រតិបត្តិត្រូវប្រគល់ ទៅឲ្យមនុស្សមួយចំនួន
ជាអ្នកប្រកបដោយគតិបណ្ឌិត ដែលត្រូវជ្រើសតាំង តាមការបោះឆ្នោត ។
ដូច្នេះសរុបសេចក្តីទៅ អ្វីដែលលោករុស្សូបានគិតនោះ គឺមាននៅក្នុងសៀវភៅរបស់លោក «កិច្ចសន្យាសង្គម»
វាជាមូលដ្ឋានគ្រឹះ នៃទ្រឹស្តីប្រជាធិបតេយ្យ ។ ប្រជាធិបតេយ្យ
នៅក្នុងសម័យរុស្សូ គ្រាន់តែជាការស្រមៃតែប៉ុណ្ណោះ ពីព្រោះថា សម័យនោះ
គឺរបបរាជានិយមផ្តាច់ការ កាន់អំណាច ។ គេមិននឹកស្មានថា ថ្ងៃណាមួយមនុស្ស
នឹងសម្រេចចិត្ត ធ្វើតាមគោលការណ៍របស់លោករុស្សូនោះទេ ។នៅសម័យនោះ
ប្រហែលជាមានបញ្ហាកើតឡើង ក្នុងរបបប្រជាធិបតេយ្យ ឬមានតែឈ្មោះ
តែមនុស្សមិនគោរពតាមគោលការណ៍របស់ខ្លួន និងគោលការណ៍
របស់ប្រជាធិបតេយ្យហើយមើលទៅ !!! ៕
No comments:
Post a Comment